Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hobbywing ESC brenner opp!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hobbywing ESC brenner opp!!!!

    Hei folkens

    Jeg har hunnet frem min gamle Tamiya Supershop fra 1986 som jeg har oppgradert med en Hobbywing Brushless Combo ECS 60A-SL v2 og en 6.5 T Motor. Denne ESCn har nå brent opp. Kjøleviften går i maks etter kort tid, motakeren får strøm, men bilen beveger seg ikke.

    Her er et klipp av bilen på banen bak huset før den tokk kvelden. Det er poden på 9 år som filmer.... http://youtu.be/fhVm0NfnUhI

    Jeg ønsker å unngå at dette skal skje igjen og har derfor noen spørsmål:

    1. er det turtallet på motoren eller effekten som går igjennom ESC som påvirker hvor varm denne blir?
    2. Hvilke temperaturer er det ok å ha på ESC og Motor under kjøring.
    3. Bør ESCn plaseres på utsiden av karossen? Hvor mye luft skal disse ha for å ikke bli varme..
    4. har timeingen på motoren noe å si på hvor varm ESCn blir. Jeg har satt min til 0 for at bilen ikke skulle gå så fort... kanskje dumt???

  • #2
    ESCer og motorer bør tåle ca 70 grader. Motrer tåler som regel litt høyere temp, men så lenge alt er under ca 80-90 grader, pleier d å gå fint. Nei, escen skulle være unødvendig å plassere på utsiden...
    Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

    Comment


    • #3
      Har du sjekka drevinga,som vi prata om på jobben?
      Tror du kommer langt med litt flere tenner på piniondrevet ditt
      Tamiya TRF 801XT . Savox . Radiopost

      Comment


      • #4
        litt overkill med 6.5t på 60 amp reggen, den bør du maks ha 8.5t. skal kutte på varme før den ryker.
        Yokomo MR-4BXF \ Yokomo B-Max2 MR \ Orion Lipo \ Hobbywing \ Futaba \ Sanwa M11

        Comment


        • #5
          Er 6.5T for lav turn for en 60A ESC? Har hatt en mistanke om det jeg også. men det sies at det skal gå fint...

          Comment


          • #6
            Hvilken motor er det? Merke og model?
            Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

            Comment


            • #7
              Det en motor fra Hobbywing. det er ESCn ogso. EZRUN COMBO.

              Comment


              • #8
                With 4-6 cells NiMH/NiCd or 2 cells Lipo: On-Road≥5.5T, Off-Road≥8.5T;
                With 6-9 cells NiMH/NiCd or 3 cells Lipo: On-Road≥8.5T, Off-Road≥13T;

                Der ser du hva ESCen din tåler
                Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

                Comment


                • #9
                  ser at jeg burde holdt meg på asfalten med det oppsettet jeg har. Er det noen instillinger jeg kan gjøre for at belastningen på ESCn ikke skal bli så stor. Justere på timeingen eller.no.

                  Hvordan er sammenhengen mellom timeingen og varmgangen i ESCn? Jeg satt den som har brent opp til 0 i timeing i den tro at belastingen skulle bli mindre... altså lavere turtall og høyere moment.. stemmer det?

                  Comment


                  • #10
                    Vel ser ut som jeg må kjøpe meg en 8.5 T for å være på den sikre siden. Noen som vil bytte en slik motor med en ubrukt 5.5T




                    Click image for larger version

Name:	$(KGrHqV,!jME8E7)9tUeBPOM9o7uP!~~60_1.JPG
Views:	1
Size:	35.6 KB
ID:	777517
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Sensor eller sensorless?
                      Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

                      Comment


                      • #12
                        Det er en sensorless hobbywing EZRUN 5,5T. Testkjørt i ca 10 min. det er alt motoren har gått.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm, det var dumt. Trenger sensor eg
                          Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

                          Comment


                          • #14
                            OK så da har jeg kjøpt en ny ESC og satt i bilen. Denne ligger luftig plasert under bakre ving på bilen. ESCen er fortsatt en Hobbywing 60A-SL v2. Jeg har også satt i en 8.5 T motor slik at ESCen ikke skal få for mye å gjøre.

                            Men det funker ikke!! Etter at alt er koblet opp virker alt som det skal, helt til jeg gir litt gass. Da kjører bil frem noen meter å stopp. En grønn diode starter å blinke på ESC. I manualen står det at når denne blinker så er ESCen overopphetet!!! når jeg kjenner på den er den iskall. Men viften går for fult.

                            Jeg har hatt en mistanke om at ESCen ikke kjenner igjen LIPO batteriet min og tror det er et NiMH batteri. Men jeg kommer ikke inn på programmer for valg av batteri. Der kan man kun velge AUTO!!!

                            Er det andre ting som kan påvirke ESCen til å gjøre dette?

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X