Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo, lading og innstillinger (Orion Lipo 4200, Orion IQ605)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo, lading og innstillinger (Orion Lipo 4200, Orion IQ605)

    Jeg er bare en stakkars rørlegger så dette med elektronikk er ikke mitt sterkeste felt.

    Bilen er en Inferno VE Race Spec, i tillegg kjøpte vi Orion lader og Orion LiPo-batterier.

    Uansett, på laderen velger jeg "Balanced" og ladingen av _ett_ batteri tar over to timer. Laderen kan konfigureres i "balanced" fra standard 1,4A til 0,1A til 5A.
    Volten kan også justeres med den har jeg ikke rørt enda.


    Har lest LiPo-guiden men ble ikke klokkere, bortsett fra sikkerheten rundt LiPo.


    Hvordan kan jeg få ladingen til å gå raskere? Bilen bruker to batterier og tilsammen må jeg vente to timer før jeg kan rasere blomsterbeddet til naboen :P

    Jeg gjør sikkert noe feil, derfor spør jeg her
    Attached Files

  • #2
    Jeg har samme batteri og lader, og er rimelig sikker på at jeg lader på høyere strømstyrke (Ampere) enn det du har på displayet på laderen din.

    Comment


    • #3
      Tar du 4.2 A på balanselading er du ferdig på 2 timer for begge pakker. Sikker lipo lading skjer på 1C, altså 4000mah batteri skal lades på 4A. Vet ikke hvor mange C dine batteriene kan lades på men laderen takler kun 5A så da holder det med å lade på 4.2A. Håper du er litt klokere etter dette

      Det er ganske riktig at det tar 2 timer å lade et batteri da du lader med 2A. Juster det opp til 4.2 så er det klart på 1 time.



      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
      Last edited by cybercowboy; 7 August 2012, 19:53.
      living in the fast lane

      Comment


      • #4
        Så når jeg lader hvert enkelt batteri så setter jeg den på "Balanced" og 4,2A?
        Last edited by Ugle; 7 August 2012, 19:51. Reason: skriveleif

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ugle View Post
          Så når jeg lader hvert enkelt batteri så setter jeg den på "Balanced" ig 4,2A?

          Jepp.
          Og når du ikke skal bruke de på en god stund så tar du storage lading. Da skal de lades opp til 3.8 V per celle.

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
          living in the fast lane

          Comment


          • #6
            Nå ble dama gla og da blir jeg gla

            Comment


            • #7
              Hehe, er viktig det og.

              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
              living in the fast lane

              Comment


              • #8
                Det var jo som natt og dag ladet på et blunk

                Comment


                • #9
                  kunne du forklart på hvorfor man må gjøre det ?
                  http://petitrc.com/

                  Comment


                  • #10
                    Siden du er rørlegger, kan du sikkert lodde litt. Du bør prøve parallel lading. Altså lade begge pakkene sammtidig.

                    du trenger , enten å lage dit eget oppsett, som jeg har gjort her ( men det var før det kom en hel masse ferdig produkter på markedet)



                    Men nå har det kommet så mye fint som er ferdig, så om du kjøper deg et slikt brett+ferdig parallel lade kabel (se bilde) kan du koble til flere pakker ( av samme type og str ) så går det en del fortere. Nå er vel laderen din max 5 amp, men uansett så kommer det til å gå kjappere å få 2 ferdig. Når du en gang får større lader og flere pakker, så er du klar på no time.

                    EDIT: Du trenger jo seff ikke de ledningene på siste bilde, de sitter jo på brettet ....
                    Attached Files
                    Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                    Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X