Sjekk www.teamxray.com
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Xray XB4
Collapse
X
-
Ole Morten Finnset 1969 -> Ko Propo Helios EX-10, Team Losi xxx4 G+, TRL 22 mid, TRL 22 rear, Corally sp12sl, Xray T3-2012, Tamiya M-05 Pro
Comment
-
Har postet dette på rctech, men tenkte det var greit å legge det ut her også:
READ THIS, IMPORTANT INFO!
I started building mine last night, and found something:
The manual says nothing about using shims to get proper mesh from the crown and pinion gears in the diff casing. There are no shims supplied either.
BUT, I had to add 0,2mm of shims in the rear diff, and 0,3mm of shims in the front diff to get perfect mesh.
That is quite a lot IMO, but not all kits will be the same so check yours while building. And check your car if you already have built it!
I had to use shims to get a tighter mesh. With the loose mesh I had in my diffs with no shims, I would not be surprised if the gears would strip quite easily.
ALL crown gears and pinions need to be shimmed in order to have perfect mesh, which is crucial for durability. I am a bit surprised that Xray chose not to include this...
Tamiya makes some very nice shim kits in 0,1 and 0,2 and 0,3mm thicknes (TAMIYA part number 53588 for the 10mm set). I bought a bunch of shim sets in various sizes some years a go, since there is always something that need to be shimmed properly
Comment
-
Nb ! Nb ! Nb ! Nb !
Her er svaret fra Xray på denne posten som Ole C også har lagt ut på www.teamxray.com forumet:
Please do not add any shims.
The small play (clearance) is by purpose. If you add shims you will eliminate this small play.
During the operation the diff gets warm and will expand and if there is no clearance the diff will have difficulties to work properly.
Just build the diff as per the instruction manual.
Diffene skal altså IKKE shimmes slik som Ole C foreslår, men derimot bygges etter manualen !
BentXray XB8 | Xray XB8E | Xray XB4 | Xray XB4 2WD | Xray T4 | Xray X12
Xray Factory Team | ORCA Factory Team | FX-Engines Factory Team
Hudy | Sweep Racing | Maxima Fuel | Antrade.no | rcMart.com | YeahRacing | IB-Prostart | Freqeskinz.com
Follow Malin on Facebook
Comment
-
Free upgrade package
Tekno 410sct, Xray xb9e, losi 22 2.0
Spectrum dx3s
Comment
-
Originally posted by BentKa View PostNb ! Nb ! Nb ! Nb !
Her er svaret fra Xray på denne posten som Ole C også har lagt ut på www.teamxray.com forumet:
Diffene skal altså IKKE shimmes slik som Ole C foreslår, men derimot bygges etter manualen !
Bent
Jeg kjører fremdeles med shims i mine differ, og de er like fine Bare tull at de skulle utvide seg så mye at de tar opp all den slarken som er der originalt...
Så får vi se da, om det er annerledes på dreva som kommer i uppgrade pakken
Comment
-
7th PetitRC race @ Mustit Raceway
Malin deltok på helgens PetitRC løp på Mustit Raceway i Moss.
Hun stilte i både SC og 4WD buggy.
Dette var hennes første løp med sin nye julegave.....XRay XB4.
Hun kjørte 5 batteripakker på trening på Fredag og stilte på pre-seeding treningen på Søndag med mindre enn 1 time bak rattet på sin nye buggy.
Til info så startet hun å kjøre R/C biler for første gang i November 2012, da med min AE SC10 4x4.
Tidligere har hun kun sporadisk prøvekjørt noen av mine crawlere.
Vi hadde litt "uflaks" under SC finalen på Lørdag hvor hun mistet hjulet på 1 runden og igjen mistet det ene framdekket på XB4'en under finalen på Søndag
Det er enda godt mekanikeren hennes (JEG) er underbetalt......hvis ikke hadde jeg vel måtte gå på dagen
Men på den positive siden så endte hun opp som nr. 26 av 52 etter pre-seeding treningen og til tross for en del småtteri som ikke gikk helt som det skulle kvalifiserte hun seg for D-finalen og kjørte en god del meget raske runder i løpet av dagen
Så alt i alt var det ikke så værst innsats for en 7 åring som bare har kjørt i 2 måneder
XB4'en hennes var satt opp med:
- Foran: 10K (standard diff) 2 hulls 1.6 / 35W / progressive fjærer / ikke stab. stag / 22 mm kjørehøyde
- BAk: 5K (standard diff) 2 hulls 1.7 / 35W / progressive fjærer /standard stab. stag / 22 mm kjørehøyde
- Standard kick-up, caster, toe-in
- Lang akselavstand
- 20/84 med Tekin Redline Gen2 6.5 / RS Pro / 80 timing / 20 boost og ingen CL
- JConcepts Double Dees Super Soft Foran/Bak
- Team SR 4mm front og bakre carbon støtdempertårn
- 2mm carbon avstiver for fronten på det fremre tårnet og en 2mm alu. avstiver for baksiden av tårnet.
Det ble benyttet standard differ bygget etter boka under hele helgen med slipper satt opp etter siste oppdateringen.
Diffene er like fine til tross for meget harde oppbremsinger på enden av langstrekka.
Hun og Petter Berntsen var vel de 2 som slet mest framdekk på XB4'en av alle sammen.
Bakdekkene holdt ca. dobbelt så lenge som framdekkene
På kjøreplattformen for SC løpet på Lørdag:
Hun elsker å være påsetter
Her er hun med "CO driveren" sin på UFO løpet på Søndag:
På kjøreplattformen på UFO løpet på slutten av dagen på Søndag:
UFO finalen er ett "Fun Race" med noen av de beste førerne fra helgen paret opp med av Nicolas Petit utvalgte førere.
De kjører da i par og deler da på gass/brems og styring og bruker kjøretøy etter eget valg.......det være seg buggy 2WD, $WD eller SC.
I tilleg ble banen kjørt "feil" vei
Malin og Craig kom på 6 plass i UFO løpet hvis jeg ikke husker helt feil......med hennes førstevalg av bil.....hennes nye XB4
Fra ett av helgens kvalifiseringsheat @ PetitRC race:
BentXray XB8 | Xray XB8E | Xray XB4 | Xray XB4 2WD | Xray T4 | Xray X12
Xray Factory Team | ORCA Factory Team | FX-Engines Factory Team
Hudy | Sweep Racing | Maxima Fuel | Antrade.no | rcMart.com | YeahRacing | IB-Prostart | Freqeskinz.com
Follow Malin on Facebook
Comment
-
Jeg kjørte også dette løpet og var i samme finale som Malin Hun kjørte utrolig bra til å ha kjørt så lite
Jeg fikk ikke trent før kvalene så jeg brukte litt tid på å komme inn i banen, og å sette opp bilen. Kan vel godt si at XB4`en er helt rå på teppe med ut av esken oppsett, men ikke fullt så rå på hullete leirebane med standard oppsett
For mitt eget vedkommende så var den største forbedringen jeg gjorde på bilen i løpet av søndagen, å bytte til 5000 foran og 2000 bak i diffene. Bilen ble mye mer lettkjørt.
Det blir nok en tur eller to tilbake dit for å jobbe frem et bedre oppsett på bilen, og for å få kjørt på et annet underlag enn teppet i Larvik
Comment
-
Originally posted by Ole C View PostJeg kjørte også dette løpet og var i samme finale som Malin Hun kjørte utrolig bra til å ha kjørt så lite
Jeg fikk ikke trent før kvalene så jeg brukte litt tid på å komme inn i banen, og å sette opp bilen. Kan vel godt si at XB4`en er helt rå på teppe med ut av esken oppsett, men ikke fullt så rå på hullete leirebane med standard oppsett
For mitt eget vedkommende så var den største forbedringen jeg gjorde på bilen i løpet av søndagen, å bytte til 5000 foran og 2000 bak i diffene. Bilen ble mye mer lettkjørt.
Det blir nok en tur eller to tilbake dit for å jobbe frem et bedre oppsett på bilen, og for å få kjørt på et annet underlag enn teppet i Larvik
Ja jeg så på listene at du havnet i samme finale som Malin.
Var synd hun ikke fikk kjørt mere enn langsida og trappa før min elendige innsats satte en effektiv stopper for videre kjøring
Jobber hardt med å bli tilgitt.......så det blir vel en tur til Mustit igjen etterpå etter skolen
Det morsomme er at hun jobbet tidene nedover for hvert eneste heat hun kjørte......mens bilen stort sett forble uforandret.
Hun fikk endel runder nede på 24 tallet etterhvert så det gikk fort den riktige veien.
Uansett ikke så gale til bare å ha kjørt R/C i 2 måneder.
Men standard oppsettet er ikke ideelt på denne banen nei.
Har ikke prøvd det selv men kun sett andre kjøre med det på denne banen.
Får se om vi prøver litt forskjellige diff oljer etc. i dag.
Eller om jeg venter på lightweight diff pinnene som er på vei før alle differ får ny innmat
BentXray XB8 | Xray XB8E | Xray XB4 | Xray XB4 2WD | Xray T4 | Xray X12
Xray Factory Team | ORCA Factory Team | FX-Engines Factory Team
Hudy | Sweep Racing | Maxima Fuel | Antrade.no | rcMart.com | YeahRacing | IB-Prostart | Freqeskinz.com
Follow Malin on Facebook
Comment
-
Originally posted by Ole C View PostJeg kjørte også dette løpet og var i samme finale som Malin Hun kjørte utrolig bra til å ha kjørt så lite
Jeg fikk ikke trent før kvalene så jeg brukte litt tid på å komme inn i banen, og å sette opp bilen. Kan vel godt si at XB4`en er helt rå på teppe med ut av esken oppsett, men ikke fullt så rå på hullete leirebane med standard oppsett
For mitt eget vedkommende så var den største forbedringen jeg gjorde på bilen i løpet av søndagen, å bytte til 5000 foran og 2000 bak i diffene. Bilen ble mye mer lettkjørt.
Det blir nok en tur eller to tilbake dit for å jobbe frem et bedre oppsett på bilen, og for å få kjørt på et annet underlag enn teppet i Larvik
Ellers er den lik boka.
Prøv dette Ole.TEAM ELEFUN
Comment
Today's Birthdays
Collapse
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,929
Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Comment