Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styring reagerer ikke på desert truck/finne på noe nytt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styring reagerer ikke på desert truck/finne på noe nytt?

    I vår hadde jeg årets første og siste tur på bukta med min losi desert truck.
    Noen ganger mens jeg kjørte reagerte ikke bilen på styringen, men fortsatte likevel fremover i full fart.
    Problemet oppstod kun i korte øyeblikk, like etterpå kunne jeg svinge så mye jeg ville.
    Jeg gikk til mekkebordet og prøvde styringen en del der, men da var det ingen problemer.

    Noen som har en ide om hva dette kan være? Ettersom bilen fortsatte fremover i full fart antar jeg at det er ikke er et radioproblem.
    Det kan være dårlig kontakt med servo, men mener å huske at jeg sjekket kabelen mens jeg holdt på.

    Dette i kombinasjon med manglende olje i dempere og banemarkeringer som denne bilen kjører over uten problemer gjør at at jeg lurer på om det er noen fremtid for denne bilen på bukta.
    Etter nevnte tur ble bilen plassert langt under senga og har vært der siden.
    Jeg har i grunn ikke savnet det veldig, så jeg har tenkt på å gi meg helt med radiostyrt.
    Samtidig har jeg også hatt det mye moro og jeg har en del dyrt utstyr og deler liggende til denne bilen.

    Noen som har tips til hva jeg bør finne på? Burde jeg kjøpe en mindre bil som passer til den lille banen? Egner desert truck seg på den store banen på bukta?

  • #2
    Kan jo være noen problemer inne i mottaker eller servo. Ikke nødvendigvis selve ledningen. Når du fikk svingt, etter kort avbrudd, hadde bilen da feks forsert noen dumper/humper/hopp? Konket styringen ut spesielle steder på banen, feks etter noen dumper/humper/hopp? Det kan være en dårlig lodding, kontaktpunkt eller lignende. For å fastslå hva som er galt, bør man skifte ut komponentene som kan ha feilet, se om problemet fortsatt oppstår. Først ville jeg prøvd med ny servo til styringen. Så evt med en ny mottaker om dette ikke hjelper.

    BTW gassen hang seg vel ikke opp. Du kunne slakket av om du ville?

    -Thelle-
    Last edited by Thelle; 29 December 2012, 21:36.
    Tamiya entusiast!
    TT01 Subaru Impreza wrx sti,TA-02SW Porsche Taisan (58172), Lunch Box, FF01 Civic Mugen, FF01 PIAA ACCORD, F 104 PRO, M-05 Golf MK 1, HPI E-Firestorm FLUX WP, Align T-REX 450, Align T-REX 150

    Comment


    • #3
      Det høres ut som du har en 'glitch' eller 'brown out'.
      Jeg har selv opplevd dette på spektrum-systemet mitt og løsningen i de fleste tilfeller av det jeg har lest er å sette på en 'glitch-buster' på mottageren din. Den vil da 'holde' på spenningen og strøm sånn at servoen din får nok kontinuerlig spenning og strøm.

      Spektrum, Novak og mange andre produsenter har disse. Om ingenting av dette fungerer ville jeg ha sett gjennom radioutstyret om det kan forårsake problemene dine. Deretter ville jeg vurdert å satt på en BEC, det er en ekstra strømkilde som tar strøm direkte fra batteriet på en egen 'kurs' om du vil. En 10 Amp BEC fra f.eks Castle burde holde.

      Problemet er løsbart og mest trolig innen en av de tingene jeg har nevnt.
      Jeg ville prøvd med en Glitch Buster først. Rimelig og greit å ha på systemet i alle tilfelle

      Linker:
      Glitch Busters - Capacitor
      Glitch Buster - eBAY
      Glitch Buster - A Main Hobbies

      BEC
      BEC - eBAY
      BEC - A Main Hobbies
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #4
        Så vidt jeg husker skjedde det på rettstrekket uten hopp, men som følge av manglende styring kjørte jeg rett over banemarkeringen.
        Tror ikke gassen hang seg opp, fikk stoppet og rettet opp bilen med en gang.
        Jeg antok at radioen var grei siden den ikke mistet pådraget, men stemmer dette? Stopper bilen hvis radioen mister strømmen?
        Dette var årets første tur og batteriene i radioen hadde lekket siden i fjor, så jeg skrapte ren kontaktene og satte i nye batterier.
        Jeg sjekket og skrapte litt ekstra på kontaktene etter første gang det skjedde, men det hadde ingen effekt.

        Comment


        • #5
          Du mister du styring ja. Typisk glitch som du beskriver hvordan bilen oppfører seg. Du får kontroll som regel etter noen sekunder. Men selvfølgelig det kan jo være andre ting også.
          Det kan hende at det er batterikontakter i radioen, men ettersom du har rengjort de så skulle man tro det er andre ting. Jeg tror radioen din er grei.

          Begynn med det enkleste, ta ut og gå over alle kontakter, spray de med elektrospray som fjerner fukt og beskytter mot korrosjon. Har du rust eller korrosjon så skrap/ puss vekk eller bytt kontakter. Sjekk ledninger for brudd eller om de har ligget i klem. Det er utrolig lite som skal til og ikke alltid like enkelt å se. Er batteriet i bilen fulladet og i orden?
          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X