Announcement

Collapse
No announcement yet.

4WD 1/10 buggy - Tid for å prøve noe nytt:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4WD 1/10 buggy - Tid for å prøve noe nytt:

    Nå har jeg kjørt B44.1 på kunstgress i to år. Den har i og for seg gjort en god jobb! God bil å kjøre! Men jeg kjenner at jeg er klar for å prøve noe nytt. Jeg har foreløpig ikke konkurrert. Så jeg er mere ute etter kjøre-opplevelsen enn hundredelene. Hva har folk å komme med av meninger og råd her? For øyeblikket er vel alternativene XB4, Cat K1, DEX410, Bmax4, og kanskje TLR44? Andre jeg bør ta med i vurderingen? B44.2 blir for lite nytt til at jeg er interessert i den. XB4 virker usannsynlig dyr på deler. TLR44 vet jeg ikke om det er noen vits å vente på? Kommer den? Når? Bmax4 er vel kanskje litt for spesielt interesserte? DEX410 blir kanskje en smule hard å kjøre, pluss at den vel spiser driv-aksler, og har varme-problemer om sommeren. Så da er det for øyeblikket Cat K1 som leder an anbudsrunden, all over. Jeg er bare redd for at den blir en like sær bil som SV3 og de andre har vært. Vil man komme til å se leverandører som JConcept lage tilbehør til denne bilen?

    Jeg kunne muligens tenke meg noe som lander litt mere dødt etter hopp. Karbon-chassis har vel en tendens til å sprette litt mer, fordi den finner så mye grep i litt skjeve landinger. Om mulig kunne jeg også tenke meg drev-diff. Men dette er ikke noe must, hvis diffene bare holder noen kvelder på banen i alle fall. Reim-drift kunne vært gøy. Men der er valgene få om dagen! Hvis Losi hoster opp en TLR44, så kan det vel hende den også blir reim-drevet. Da har man i alle fall to valgmuligheter. Dele-priser er definitivt en faktor! Hadde ikke Xray vært så grådige på sine dele-priser, så hadde jeg nok hatt en XB4 ved lansering. Jeg foretrekker definitivt milimeter-skruer fremfor tommer! Men det er vel bare Associated igjen som tviholder på tommer uansett.

    Har du noen meninger eller innspill her? Alt mottas med takk!

  • #2
    Med fare for og tråkke deg litt på tærne, så gjør jo du uansett motsatt av det du får råd om fra de som har gått veien før deg, så jeg vurderte å ikke skrive noe(Tongue in cheek):P Men så er jeg så engasjert da vøttø:P

    Originally posted by Mons View Post
    XB4 virker usannsynlig dyr på deler. !
    Joda, men den ser jo både ut til å virke prikkfritt, har drevdiff, og tåle ca ti ganger så mye som B44. Og den har millimeterdimensjoner på alt. Noen få barnesykdommer var det jo, men Xray rettet jo raskt på det.

    Originally posted by Mons View Post
    TLR44 vet jeg ikke om det er noen vits å vente på?
    Spørs hvor tålmodig du er. Slik det ser ut nå blir dette utsatt og utsatt, men det ser ut som jeg får bil til VM. I september... Leeeeenge å vente på 4wd:P

    Originally posted by Mons View Post
    Bmax4 er vel kanskje litt for spesielt interesserte?
    Egentlig kan du ikke ta mer feil. Det eneste sære med denne bilen er at få kjører den. Den tåler mer enn de fleste bilene, den lander rolig som få, den er logisk bygget opp med mm-dimensjoner og man får deler både fra USA, Japan og Yokomo Europa, som viser seg å ha ålreite priser og lav slitasje. Min bil gikk sju løp uten vedlikehold overhodet, og med unntak av kulelagre var den mye mindre slitt en de andre bilene jeg har kjørt i 4wd.

    Den er som en B44 med plastchassis, mm-skruer og bedre landinger:P

    Originally posted by Mons View Post
    DEX410 blir kanskje en smule hard å kjøre, pluss at den vel spiser driv-aksler, og har varme-problemer om sommeren.
    Både og. Bygg den riktig, ikke gjør dumme ting, og ikke prøv å oppnå 100 km/t etter langsiden, så er den veldig smooth. Kjørte min fra Oslo-løpet i Juni til Innherred-løpet i September, vant tre og ble nr to i ett løp, og bilen var fortsatt hel og fin etter dette og holdt fint på strømmen selv i 35 grader og solskinn på Skiens superraske kunstgressbane.

    Men snakker man om bil for spesielt interesserte er denne mer det enn alternativene. Men med de maskinerte drevene er det faktisk en ålreit og driftsikker bil, og ikke minst dustesolid. Knekker du noe her, så har du saget i det på forhånd....

    Originally posted by Mons View Post
    Så da er det for øyeblikket Cat K1 som leder an anbudsrunden, all over. Jeg er bare redd for at den blir en like sær bil som SV3 og de andre har vært. Vil man komme til å se leverandører som JConcept lage tilbehør til denne bilen?
    Overhodet ikke sær. Veldig enkelt bygget opp, og veldig logisk å skru på. Som du vet hadde jeg i utgangspunktet Schumacher-angst, men denne bilen endret synet helt. Man får drevdiffer, servicen og leveringstiden fra Schumacher er dustebra, drivverket er helt rått i forhold til krefter og kjøretid, og den tåler mye. Fortsatt noe for seg selv, men overhodet ikke sær. Som enn B44 med reimdrift, bedre holdbarhet og millimeterskruer. Jeg har vært både overrasket og fornøyd, og gleder meg til å teste på kunstgress Leveringstid på deler er over natten fra Schumachers egen webside.

    Konklusjon:

    Kjøp den du faller for. Få biler, om enn aldri så bra, funker om du ikke har troen på dem.
    Last edited by Razer; 21 February 2013, 15:35.
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #3
      Godt innlegg, fra start til bunn-he he

      Comment


      • #4
        Takk for meget godt og nyttig svar Razer! Noen bekreftelser, og noe overraskelser her. Jeg hadde kanskje ikke regnet med at du ville karrakterisere DEX410 som en bil for spesielt interesserte. Jeg hadde nok forventet at dette var det tryggeste valget; både på grunn av tilgjengelighet og pris. Men det at bilen har vært rundt såpass lenge gjør den litt for lite spennende i alle fall. Når det gjelder hva som er sært, så tenker jeg forsåvidt både på tekniske løsninger, og på utbredelse. Hvis få kjører et gitt merke, så er det vel rimelig å anta at delene blir mindre tilgjengelige, og prisene høyere. Jeg hadde ingen oppfatning av at Yokomo var sært teknisk sett. Bare litt vel sjeldent; som du jo bekrefter. Jeg har vært svært fascinert av Yokomo'en til Mr. Fles. Men tilgjengeligheten er en killer for den bilen. Nå har kanskje det blitt litt bedre. Når det gjelder XB4 så hadde jeg først inntrykk av at den var skuddsikker. Men så hører jeg at enkelte har klart å slite ut slike allerede i Moss. Så da blir jeg usikker. Særlig når ny driv-linje koster bortimot 1500,- å importere. Og med drev-differ så er det vel rimelig å anta at det går hardt ut over driv-verket? Hadde ikke Xray vært så grådige som sagt. TLR44 har jeg nok ikke tid til å vente på, selv om jeg har stor tro på at bilen kommer til å bli bra. Da rykket K1 enda ett hakk lengre ifra, etter din utredning Razer. Jeg grubler veldig på hva jeg må gjøre for å trosse dette rådet. Her har du egentlig gitt meg en håpløs oppgave! :-p

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mons View Post
          Takk for meget godt og nyttig svar Razer! Noen bekreftelser, og noe overraskelser her. Jeg hadde kanskje ikke regnet med at du ville karrakterisere DEX410 som en bil for spesielt interesserte. Jeg hadde nok forventet at dette var det tryggeste valget; både på grunn av tilgjengelighet og pris. Men det at bilen har vært rundt såpass lenge gjør den litt for lite spennende i alle fall. Når det gjelder hva som er sært, så tenker jeg forsåvidt både på tekniske løsninger, og på utbredelse. Hvis få kjører et gitt merke, så er det vel rimelig å anta at delene blir mindre tilgjengelige, og prisene høyere. Jeg hadde ingen oppfatning av at Yokomo var sært teknisk sett. Bare litt vel sjeldent; som du jo bekrefter. Jeg har vært svært fascinert av Yokomo'en til Mr. Fles. Men tilgjengeligheten er en killer for den bilen. Nå har kanskje det blitt litt bedre. Når det gjelder XB4 så hadde jeg først inntrykk av at den var skuddsikker. Men så hører jeg at enkelte har klart å slite ut slike allerede i Moss. Så da blir jeg usikker. Særlig når ny driv-linje koster bortimot 1500,- å importere. Og med drev-differ så er det vel rimelig å anta at det går hardt ut over driv-verket? Hadde ikke Xray vært så grådige som sagt. TLR44 har jeg nok ikke tid til å vente på, selv om jeg har stor tro på at bilen kommer til å bli bra. Da rykket K1 enda ett hakk lengre ifra, etter din utredning Razer. Jeg grubler veldig på hva jeg må gjøre for å trosse dette rådet. Her har du egentlig gitt meg en håpløs oppgave! :-p

          Dex410v3 funker som bare det, et pluss er at denne bilen begynner å bli kvitt barnesykdommer, og at setupene begynner å sitte.
          tviler også på at durango vil slutte å videreutvikle denne bilen og plattformen. Lite spennende sier du.........er ikke helt enig i det, mr strenge og hans durango firma står vel for nåtidens nyeste utvikling av 1/10 med smalere chassi og bedre vektbalansering, noe som de andre bilmerkene kom med etter 410'en, feks b44.2 og xb4 og nå K1
          -Stein Ove Nordahl 1976-Skogn, -
          -Leder www.I
          HRC.no
          ]

          Comment


          • #6
            4WD 1/10 buggy - Tid for å prøve noe nytt:

            Dex410 er ett sikkert valg. Fungerer på alle underlag, holdbar, og lett å sette opp... Er du glad i en bil som reagerer, er dette valget
            Øyvind Rasch-Olsen http://tnrc.ipublish.no/
            Team Durango DEX410R/DEX210/DESC410 / Vampire Racing
            Mugen Seiki MBX-7 / RB / Beta / Savöx http://www.mustit.no

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X