Announcement

Collapse
No announcement yet.

Re-start av Striker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re-start av Striker

    Hei, min første post her, håper noen kan hjelpe meg igang igjen med min Tamiya Striker
    Fikk vel denne på slutten av 80tallet og brukte den flittig i noen år, nå har den imidlertid stått ubrukt i ca 20år.
    Har nå bytta alt som er av batterier på både bil og radio (Techniplus acoms AP-227) men skuffelsen var stor idag når det fremdeles ikke var livstegn..null respons på noe som helst.

    Noen tips om hva jeg bør sjekke og evt hvordan? -Har multimeter liggende men setter pris på veiledning på målepunkter.
    Kan det være ett signal/radio-problem?
    Er on/off bryteren på bilen en problemkilde?
    Attached Files

  • #2
    Kjekt at det er flere strikere i sving! Gammel elektronikk kan by på utfordringer, men sjekk først at du har strøm på driftsbatteri og evt. Bec. Har du strøm på batteri kan du flytte fartsregulatoren manuelt for å sjekke om motor går rund. Har du et multimeter er det greit å sjekke hvor strømmen evt. Stopper. Feil kan også ligge i både bryter og sender/ motager.

    Comment


    • #3
      Fikk liv i den igjen igår kveld!
      Det var on/off switchen til mottakerstrømmen som fusket og leverte alt fra 0 til 5-6V.
      Nå har jeg direktekoblet bryteren og kjører bilen på den måten
      Må få tak i en ny bryter, aller helst en som passer rett inn uten noe mere, men jeg sliter med å finne en som er lik..
      Noen som vet av butikker som har denne?Click image for larger version

Name:	20130824_211213.jpg
Views:	1
Size:	43.7 KB
ID:	781715

      Ca mål er 3cm lang og 9mm bred.
      Finner mange som ligner i div butikker men de er litt mindre..

      Comment


      • #4
        Nytt problem har dukket opp..:
        Den mekaniske fartsregulatoren vil ikke lystre. Den står blegg stille, jeg hører at den "tar i" men den makter ikke å flytte på seg.
        Jeg antar det er regulatoren som er synderen her?
        Hvis jeg skal bytte; må den nye være mekanisk eller kan jeg gå for elektrisk uten videre?

        Comment


        • #5
          Bare å bytte

          Høres ut som det er servoen som har tatt kvelden. Du kan bare sette inn en elektronisk fartsregulator. Koster nesten ikkeno, bruker mye mindre strøm og langt mere driftsikkert. Alternativt kan du pensjonere strikeren😜 Trenger en donorbil😄

          Comment


          • #6
            Nei noen pensjonering blir det nok ikke enda
            Får se nærmere på servoen.
            Det spørs om jeg går evt for en elektrisk løsning. Er dette en direct replacement, one fits all?
            Last edited by grim; 26 March 2014, 19:54.

            Comment


            • #7
              Det er servoen som har tatt kveld ja.
              Acoms AS-7 heter den.
              Hvilken servo kan jeg få tak i som erstatning? Vil jeg få trøbbel med å finne noen som har samme tilkoblingskontakt?

              Comment


              • #8
                Vær så snill å bytt ut hele fartsregulatoren til en elektronisk en. Bare prisen for servoen er like stor som en ESC.

                Har selv en Kyosho Big Brute fra 80 tallet, og etter jeg bytta ut spolen med en ESC fungerte alt mye bedre

                Finn ut hvor mange "turns" motoren din er og storrelsen (antagelig 540mm), så får du sikkert en god anbefaling for hva slags ESC du trenger.
                Last edited by Lathly; 30 March 2014, 00:05.
                sigpic
                Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                Comment


                • #9
                  Har esc liggende,hvis du trenger? http://www.radiostyrt.no/showthread....214#post539214
                  Glenn Caspersen

                  Div Traxxas biler.

                  Comment


                  • #10
                    Det er en std blank 540motor jeg har, såvidt kan google meg fram til 27 turn, rett meg hvis det ikke stemmer.
                    Hvis noe av det du har kan hjelpe meg Glenn så kan det være interressant.
                    Jeg har gamletypen Acoms receiver og tilhørende plugger(store flate), disse er vel ikke standard lenger, jeg må antakelig bytte kobling i receiver-enden?

                    Evt setter jeg pris på tips om hvilken Tamiya ESC jeg burde kikke etter!
                    Last edited by grim; 30 March 2014, 09:19.

                    Comment


                    • #11
                      Den ene motoren mener jeg og huske er 27t,
                      Glenn Caspersen

                      Div Traxxas biler.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X