Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo i Summit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo i Summit

    Jeg har akkurat bestilt meg en Traxxas Summit og lurer på om det har noe for seg å kjøre på LiPo batterier i denne?
    Leste også at om man bruker LiPo så må man ha en volt cut-off dings. Har denne noe vettig navn og hvor får man kjøpt den? Dem jeg bestilte bilen av hadde ingen erfaring med LiPo i Summit.

  • #2
    Ingen som kan svare meg på dette?

    Comment


    • #3
      Regulatoren som sitter i Summit er god for 16.8v,, altså 5s lipo,, så det er mulig,, du bør ha cut of ja,, så ikke sellene på batteriet kommer under 3.0v pr selle,, da blir batteriet skadet.. Men er vel noe lignende innebygd kanskje,, Les mer om den på linken jeg la inn i bunnen.

      Om det har noe for seg,, Lipo gir mer power,, og gir ikke mindre og mindre enn f.eks nimh som har midre power å gi ettersom det tømmes... Lipo vil også gi deg lengre kjøretid..


      Litt info her om bilen :


      Og her om regulatoren ;
      Last edited by Bompi; 26 January 2010, 15:44.
      Xray XB9, Novarossi/OS, Savox, Aka, Rapicon, Spektrum

      sigpicTeam Elefun

      Comment


      • #4
        jeg kjører lipo i min summit...

        Kjører med 2 stk lipo 7.4volt, 5000mAh
        Har da en lipocut off som piper når det er på tide å stoppe.

        Funker utmerket med en slik i bilen.
        Har ikke testet med 5S lipo. Bør fungere det.
        Stian Jensen (76mod)
        Bil park: HoBao Hyper SCRT10 Sender: Spectrum DX3S.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Menace30 View Post
          Kjører med 2 stk lipo 7.4volt, 5000mAh
          Har da en lipocut off som piper når det er på tide å stoppe.

          Funker utmerket med en slik i bilen.
          Har ikke testet med 5S lipo. Bør fungere det.
          Åssen går bilen med 2 cellers lipo (toppfart) ? De er vel koblet i serie? Regner med at regulatoren har to utganger?

          Venter meg en summit selv etter hvert

          Comment


          • #6
            5s blir vel 18.5v,e ikkje overbevist om at evxen vil like det..
            Cato Risholm, fullt hobbyrom...

            Comment


            • #7
              Originally posted by carish View Post
              5s blir vel 18.5v,e ikkje overbevist om at evxen vil like det..
              Dette har jeg google en del de siste dagene. EVX-2 tåler 5S, men du MÅ plugge 2S batteriet på BEC siden av regulatoren. Gjør du det så skal det gå helt fint i følge diverse personer som har testet dette rundt om kring. Jeg kommer til å kjøre Summit'en min på lipo etter hvert, men har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre 4S og større pinion, eller om jeg skal gå for 5S.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Helmet View Post
                Dette har jeg google en del de siste dagene. EVX-2 tåler 5S, men du MÅ plugge 2S batteriet på BEC siden av regulatoren. Gjør du det så skal det gå helt fint i følge diverse personer som har testet dette rundt om kring. Jeg kommer til å kjøre Summit'en min på lipo etter hvert, men har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre 4S og større pinion, eller om jeg skal gå for 5S.

                Hei igjen, håper dere kan svare på dette: Er det riktig at det er to utganger på regulatoren (en til motoren, og en til mottaker og servoer), eller er jeg helt på bærtur?
                Og går det i tilfelle ann å kjøre et 3 cellers og 2 cellers lipo sammen?

                Hilsen Thomas

                Comment


                • #9
                  e ikkje utgang til servoer,servoane kobla du i mottakker.er to sett med batteriplugger og en raud + svart til motor.står ned på sida her korleis du finne ut ka som er bec sida på regulator:http://www.rctech.net/forum/monster-...questions.html
                  Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by carish View Post
                    e ikkje utgang til servoer,servoane kobla du i mottakker.er to sett med batteriplugger og en raud + svart til motor.står ned på sida her korleis du finne ut ka som er bec sida på regulator:http://www.rctech.net/forum/monster-...questions.html

                    Takker Hvis jeg har forstått det når, så er det slik at man kobler to batterier til regulatoren, der ett batteri går til motoren og ett batteri som gir strøm til mottakeren som igjen gir strøm til servoer? Men vet du om man kan ha et 3S batteri til motoren, og et 2S batteri til mottakeren f. eks? Eller blir dette vanskelig å få til med tanke på cutoff?

                    Har en del spørsmål merker jeg :P

                    Comment


                    • #11
                      hehe,greit det,nei,begge batteria går til esc som gjer strøm til motor..bec i regulatoren gir så vidare 6v til mottaker gjennom den kabelen som går frå reg til mottaker..ang bruk av 2s+3s so har ikkje eg nåke erfaring med det,men som helmet seier so skal det gå så lenge 2s batteriet er på bec sida på regulator..
                      Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                      Comment


                      • #12
                        De nye Summit som blir levert med TQi radio har LVC

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Andre76 View Post
                          De nye Summit som blir levert med TQi radio har LVC
                          Heisann,

                          tenkte jeg skulle nevne at den nye versionen av Summit har IKKE LVC (Low Voltage Cut-off)!
                          Nevner også at 5 celler på Summit er ett NO-NO. MAX 4 celler! 4 celler (14.4.V) = 16.8.V !

                          Dvs, en 2 cell lipo (7.4.V) har når ladet en strømstyrke på 8.4.V..! 2 x 8.4.V = 16.8.V.

                          5 celler = 18.5.V, noe som er for høy volt i utgangspunktet for den
                          og når disse er toppladet vil det være en strømstyrke på hele 21.0.V

                          Ps. 4 celler på Summit´n går likt i toppfart som de 2 medfølgende 8.4.V
                          NiMh batteriene, men har en god del mer omph (power/trøkk) en NiMh.

                          Sist men ikke minst,. jeg bruker ikke en LVC selv da jeg har funnet ut at
                          lysene blunker (pga lav volt ved pådrag) når batteriene (lipo) er på ca 6,4.V.
                          (Har da også lysene på taket i tilegg), og når batteriene tilkobles laderen etterpå
                          viser de ca 6.5.V, noe som tilsvarer ca hva en LVC kutter på, så ingen behov egentlig.
                          Men da må du stoppe når lysene blunker ellers vil du tappe det under 6.0.V selvfølgelig!!

                          Håper dette var til litt hjelp da
                          Last edited by Ronny.A; 29 March 2012, 19:04.
                          Ronny Arnesen
                          Official Agama/Nemo * Beta Factory Driver

                          Agama Evo 8 * Bullitt Engines * Beta Tires * Nemo-Racing * Neo-buggy * Futaba * Savox *RC-Land.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Ronny.A View Post
                            Heisann,

                            tenkte jeg skulle nevne at den nye versionen av Summit har IKKE LVC (Low Voltage Cut-off)!
                            Gjør hjemmeleksene bedre før du sier noe sånt
                            Nye Summit har LVC

                            Hey guys, Im looking at getting a summit but it depends on one thing the EVX2 How often do these things burn up running lipo?? And do they have a lipo cutoff??

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Andre76 View Post
                              Gjør hjemmeleksene bedre før du sier noe sånt
                              Nye Summit har LVC

                              http://traxxas.com/forums/showthread...2-Question....

                              Ja, jeg trodde også den hadde LVC Ligger topfarten på rundt 40 km/t med de batteriene som følger med ca? Det er vel kanskje ikke noe vits å prøve å få den til å gå fortere heller, med tanke på at den vil tåle det dårlig?

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X