Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newbie, som har kjøpt feil bil!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Newbie, som har kjøpt feil bil!

    Hei.

    Jeg er blodfersk innenfor dette, og fikk gjorde et impulskjøp for 2 uker siden hos Teknik Magasinet i Tromsø.
    Jeg kjøpte en HBX Massive X Monster 2,4 RTR - http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?...202%2c4%20RTR&

    Jeg ble helt hektet de fire, fem første gangene. Til min store fortvilelse så tok det fire timer å lade det medfølgende batteriet.
    Etter et besøk hos "Smått og Rått" i Harstad kjøpte jeg en hurtiglader og et LiPo batteri.
    For en fart bilen fikk, og tillegg kunne jeg jo kjøre i nesten 20 minutter. Lykke!

    MEN så etter fire landinger så gikk noe galt etter et par minutter. "Spur Gearet" var helt utkjørt, og bilen kjørte ikke lengre.
    Jeg fant et nytt på en norsk nettbutikk, og det kom i posten idag. Byttet dette, og bilen kjørte som en kule igjen.
    Etter tre minutter, er også dette nye hjulet helt defekt igjen, og nå står bilen på bordet igjen.

    Etter å ha googlet litt så har jeg kommet frem til at bilen ikke er dimensjonert for et litt kraftigere LiPo batteri, samt at HBX er dårlig kvalitet.
    Tannhjulet på motoren er i metall, men "spur gearet" er i plast. Er det en dårlig kombinasjon, eller er det bare for at man ikke skal ødelegge andre ting? Jeg kunne ønsket meg begge i metall.

    Jeg ble helt hekta på elektrobil, og tenker at det ikke er vits å bruke noe mer penger på den HBX-bilen, men heller kjøpe noe av bedre kvalitet.

    Noen av dere erfarne som har noen tips til hva jeg bør gjøre? Finnes det noe lurt jeg kan gjøre med den jeg har slik at jeg kan bruke den? Eller skal jeg bare kassere den med en gang?

    Så til slutt lurer jeg på hva dere anbefaler av "smøring" inni tannhjulene mellom motor og drivhjulene?

    Beklager en litt lang og rotet post.

    Mvh Kjetil.

  • #2
    fikse på en hbx blir vel omtrent som å sminke en gris.. det vil aldri bli bra, og når du så får byttet alle delene i forsterkede utgaver, har bilen kostet laaangt mer enn en skikkelig kvalitetsbil ville gjort i første omgang, hvis du i det hele tatt får fatt i nok oppgraderinger
    hvis du skal herje er det mange som liker traxxas sine biler. solide saker det, evt. hpi savage flux, skal visst også være ganske grei Er du interessert i e-maxx har jeg en til salgs, med 2x3cell lipo og full pakke, inkludert stort sett alt i alu

    mvh oddi

    Comment


    • #3
      De fleste spur er av plast og pinionen er av metall. Det du MÅ gjøre, hver dag, er å sjekke avstanden mellom spur og pinion. For stor avstand fører til at du stripper spurdrevet. Rett avstand er når du såvidt kan rugge spurdrevet Det går f.eks å legge mellom et papirark når du fører motorpinion mot spur. Ved for liten avstand kan du ødelegge motor. Du hører fort om det står for tett eller ikke når du gir litt gass. Til slutt: ingen smøring pinion/spur. HBX er vel ok bashe-bil.
      AE RC8 - RC10B4.1 - 12R5.1 inline

      Comment


      • #4
        Hei Kjetil.

        Vi har vel alle gått i den samme fella som du er i nå en eller annen gang. Jeg ville nok satset på et annet fabrikat. Spurdrev i plast på en børsteløsmotor høres ikke bra ut. På en Nitrobil ville det fungert greit. Ser ut som designavdelinga har glemt et par viktige elementer. Om du skal fortsette med Lipo bør du kjøpe noe som ikke bare er plastikk. Om du har en sønn som i fremtiden kan ha gleden av å kjøre med bilen så ville jeg tatt vare på den.

        Lipo og børsteløst er helt vanvittig og det er mye krefter i sving. er det 7,4v eller 14,8v du kjører? Jeg har selv en Ansmann deuce-e 1:8 Buggy som jeg er veldig fornøyd med. hatt bilen en måned nå og det går fælt ut av esken. ca 75km/t. mener denne kostet ca 3600,- uten batterier og ladere. Den bruker 2x7,4v lipo som holder i de fleste sammenhenger.

        drever du om bilen drar den lett på bakhjula. Kan varmt anbefale en slik bil da den er enkel å fikse og deletilgangen er veldig bra. Holdbarhetsmessig så er den solid. alle metalldeler er i herdet stål og tåler mengder med juling. chassiet er stabilt og fint for hopping. Den leveres med en 80 amp regulator og 1900kv motor. Jeg har oppgradert dette med mamba monster fra castle og Hobbywing xerun 2250kv motor. Noe som anbefales om bilen virker litt "daff". Som smøring i differ bruker jeg X-Ray 10000cst diffsiliconoil. da får man litt "sperre" på diffene og bilen blir litt mer stabil på harde gasspådrag.


        Teknikkmagasinet er nok ikke det beste stedet å kjøpe radiostyrt med tanke på dele tilgang og hjelp når noe går galt. Da er det greiere å gå i en butikk som kan hjelpe deg fysisk og gi deg gode råd med tanke på skikk og bruk.

        Hilsen Anders

        Comment


        • #5
          Takker for tips.
          Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne sjekke avstanden mellom spur og pinion. Jeg finner ikke ut at jeg kan justere det på noen måter.
          Setter man fast spur, også justerer hele motorer med pinion inntil spurhjulet etterpå?

          Bilen ble levert originalt med et 7,2V NiMh batteri på 2000mAh. Det er mulig at et 7,4V Lipo blir for kraftig og at den da spiser spurhjul?

          Innser at Teknikmagasinet ikke var sjappa å handle på. Men jeg har lært

          Jeg har en gutt på 6år som er veldig gira, og med det 7,2V NiMh batteriet og når han kjører rolig fikk han godt til å kjøre den. Jeg er blitt helt hekta, og tenker at jeg må finne en annen bil til meg selv, og prøve å holde liv i HBXen slik at junior kan lære litt han også.

          La ved et par bilder av Spur slik det er på min bil.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Jeg ser at en HPI Savage Flux RTR er ganske lik den jeg har i utseende, og jeg tror det er denne type bil jeg ønsker. En buggy har så små hjul, og jeg ønsker litt mer "off road" kjøring. Noen tips til hvor jeg finner en slik rimelig?

            Comment


            • #7
              Gå for en HPI Vorza du!

              Den bilen er kanskje noe av det råeste du kan få på markedet. Ekstrem holdbar er den også... Har kjørt den helt siden November ifjor og har kun skiftet en del. Hverken spur eller pinion giret har røket hos meg :P
              På 2x3s går den som en kule! Ganske mye mer kontrollerbar enn en monster truck, i dette tilfelle Savagen du nevner. Jeg har heller aldri hatt noe problem med å "herje" litt i skogen heller. Disse ligger omtrent i samme prisklasse, men jeg mener du får mer igjen for Vorzaen.
              Deler er også utrolig lett å få tak i!
              Anbefaler denne.
              HPI Vorza

              Comment


              • #8
                Originally posted by Anders Jensen View Post
                Spurdrev i plast på en børsteløsmotor høres ikke bra ut. På en Nitrobil ville det fungert greit. Ser ut som designavdelinga har glemt et par viktige elementer. Om du skal fortsette med Lipo bør du kjøpe noe som ikke bare er plastikk.
                Spurdrev i plast er helt vanlig, selv på dyre biler. Det er mye bedre at spurdrevet ryker enn at f.eks. motoren gjør det. Det samme gjelder rundt omkring ellers på bilen også. Det er viktig å ha noen svake punkter rundt omkring, ellers så kan man fort ende opp med at mer ryker (metall bøyer seg jo som kjent) og at det blir mer kostbart.

                På de bildene du har lagt ut, ser det ut til at avstanden mellom spur og pinjong er for stor. Det skal så vidt være at du kan kjenne at det er ei lita glippe der. På et av festene til motoren er det vel mulig å få justert avstanden? Pass også på at tenna på pinjongen er i orden, og at det ikke sitter noe møkk i mellom. En dårlig pinjong spiser fort opp et spurdrev.
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • #9
                  Du kan også prøve å bruke et ark i mellom spur og pinion drevene, som du fjerner etterpå ofc!. Ser at mange anbefaler dette!
                  HPI Vorza

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by >Jonas< View Post
                    Spurdrev i plast er helt vanlig, selv på dyre biler. Det er mye bedre at spurdrevet ryker enn at f.eks. motoren gjør det. Det samme gjelder rundt omkring ellers på bilen også. Det er viktig å ha noen svake punkter rundt omkring, ellers så kan man fort ende opp med at mer ryker (metall bøyer seg jo som kjent) og at det blir mer kostbart.

                    På de bildene du har lagt ut, ser det ut til at avstanden mellom spur og pinjong er for stor. Det skal så vidt være at du kan kjenne at det er ei lita glippe der. På et av festene til motoren er det vel mulig å få justert avstanden? Pass også på at tenna på pinjongen er i orden, og at det ikke sitter noe møkk i mellom. En dårlig pinjong spiser fort opp et spurdrev.
                    Om Noe Ryker på en slik bil så tyder det på at vedlikeholdet kan forbedres eller så er det ikke sterkt nok for effekten som er ment. Jeg vet at plast er vanlig men det er mest vanlig på nitrobiler hvor spurdrevet ikke blir voldtatt ved hvert gasspådrag som i en brusslessmotor. Jeg har ikke sett en brushless buggy i 1:8 skala som ikke har stål i begge drev. Alle Ansmann bilene med børsteløs motor kommer med stålspurr.

                    Jeg ser over bilen etter hver kjøring og forsikrer meg om at den er i orden til neste kjøretur. Ser jeg noe som kan ryke så skifter jeg det før det ryker. Skal over på 22.2v 5000 40C lipo i løpet av kort tid og da er jeg avhengig av at ting er på stell.

                    Comment


                    • #11
                      Ta en tur til www.hobby24.no (Ligger ved Biltema.)
                      Der har dem bra utvalg på biler
                      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                      - NiceShot.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Anders Jensen View Post
                        Om Noe Ryker på en slik bil så tyder det på at vedlikeholdet kan forbedres eller så er det ikke sterkt nok for effekten som er ment. Jeg vet at plast er vanlig men det er mest vanlig på nitrobiler hvor spurdrevet ikke blir voldtatt ved hvert gasspådrag som i en brusslessmotor. Jeg har ikke sett en brushless buggy i 1:8 skala som ikke har stål i begge drev. Alle Ansmann bilene med børsteløs motor kommer med stålspurr.

                        Jeg ser over bilen etter hver kjøring og forsikrer meg om at den er i orden til neste kjøretur. Ser jeg noe som kan ryke så skifter jeg det før det ryker. Skal over på 22.2v 5000 40C lipo i løpet av kort tid og da er jeg avhengig av at ting er på stell.
                        Det er stort sett bare nitrobiler 1:8 som har spurdrev i metall, f.eks RC8.2(Nitro/metallspur), RC8.2e(Brushless/plastspur), samtlige 1:10 Offroad, TC, pan... har plastdrev. Å påstå at disse ikke tåler brushless er rent vås fra din side.

                        RedDog: ser ikke helt hvordan du justerer motor på din bil, men jeg vil anta at dette står i bruksanvisningen din, evt ta et bilde bakfra slik at motoren/ feste vises bedre.
                        AE RC8 - RC10B4.1 - 12R5.1 inline

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Anders Jensen View Post
                          Om Noe Ryker på en slik bil så tyder det på at vedlikeholdet kan forbedres eller så er det ikke sterkt nok for effekten som er ment. Jeg vet at plast er vanlig men det er mest vanlig på nitrobiler hvor spurdrevet ikke blir voldtatt ved hvert gasspådrag som i en brusslessmotor. Jeg har ikke sett en brushless buggy i 1:8 skala som ikke har stål i begge drev. Alle Ansmann bilene med børsteløs motor kommer med stålspurr.

                          Jeg ser over bilen etter hver kjøring og forsikrer meg om at den er i orden til neste kjøretur. Ser jeg noe som kan ryke så skifter jeg det før det ryker. Skal over på 22.2v 5000 40C lipo i løpet av kort tid og da er jeg avhengig av at ting er på stell.
                          Det er mere vanlig med stål på skikkelige nitrobiler enn plast. Og mange 1/8 biler som er ment å være elektro har Plast. F.eks. Mugen MBX6 Eco, som er den mest solide bilen du kan få tak i sammen med Xray 808 (fakta) har plastikk drev. Jeg kjører mamba monster på 6s og da blir det ofte full gass fra stillestående og 2-20m hopp med landing med gasspådrag. Jeg har kjørt slik HARDT lenge, og er ikke en gang tegn til slitasje.

                          Med riktig gear mesh holder plastikk MINST like lenge som stål, og i noen tilfeller lengre.
                          Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                          Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                          Comment


                          • #14
                            Ville også kjørt med plastspur, men da også med god kvalitetsplast som du ikke nødvendigvis får fra HSP og HBX.

                            Tror du blir godt fornøyd med en Savage Flux hvis det var det du har sett sist på og liker monster trucks, det er en av de bedre du får i 1:8 skala. Samt kan nyte kraften av 4-6S LiPo.

                            Comment


                            • #15
                              For en fantastisk gjeng, og for et flott forum!
                              Etter å ha lest alle besvarelsene deres har jeg funnet ut litt mere. Motoren er festet med to skruer under. Der er det mulig å gjøre litt justeringer. Jeg satte den så nært som jeg overhode klarte, og tok nettopp en test tur. Da var det mye mer ulyder, og noe høres ikke riktig. Jeg skal nå åpne igjen, og sette på et helt nytt spur-hjul, og prøve å justere motoren så nært som den skal være.
                              Jeg er litt usikker på det med arket. Skal men sette et ark på høykant mellom spur og pinion? for så å sette motor/pinion så nært som jeg klarer. Deretter fjerne arket? Da har man altså riktig avstand.

                              Skal det ikke være noe smurning rundt spur og pinion? Når jeg åpnet, så fant jeg litt hvit-grease, eller annet seigt fett.
                              Hva med hjulnav og lignende. Skal det smøres? Dempere osv?

                              I følge min instruksjonsbok så heter spur-hjulet "69T". Jeg har sett litt på ebay og det finnes noen få "spur gear" som er 69T, men de ligner ikke helt. Tror dere at de vil passe?

                              Andre tips?

                              Savage Flux ser ganske så kul ut, tror jeg må vurdere det. Er det vanlig at de selges komplett med standard batteri og kontroller? Eller må man handle det utenom?

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X