Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newbie, som har kjøpt feil bil!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja! til det med arket :P
    HPI Vorza

    Comment


    • #17
      Originally posted by RedDog View Post
      For en fantastisk gjeng, og for et flott forum!
      Etter å ha lest alle besvarelsene deres har jeg funnet ut litt mere. Motoren er festet med to skruer under. Der er det mulig å gjøre litt justeringer. Jeg satte den så nært som jeg overhode klarte, og tok nettopp en test tur. Da var det mye mer ulyder, og noe høres ikke riktig. Jeg skal nå åpne igjen, og sette på et helt nytt spur-hjul, og prøve å justere motoren så nært som den skal være.
      Jeg er litt usikker på det med arket. Skal men sette et ark på høykant mellom spur og pinion? for så å sette motor/pinion så nært som jeg klarer. Deretter fjerne arket? Da har man altså riktig avstand.

      Skal det ikke være noe smurning rundt spur og pinion? Når jeg åpnet, så fant jeg litt hvit-grease, eller annet seigt fett.
      Hva med hjulnav og lignende. Skal det smøres? Dempere osv?

      I følge min instruksjonsbok så heter spur-hjulet "69T". Jeg har sett litt på ebay og det finnes noen få "spur gear" som er 69T, men de ligner ikke helt. Tror dere at de vil passe?

      Andre tips?

      Savage Flux ser ganske så kul ut, tror jeg må vurdere det. Er det vanlig at de selges komplett med standard batteri og kontroller? Eller må man handle det utenom?
      Savage Flux selges bare som RTR så langt jeg vet, RTR = Ready To Run. Alle biler du ser med den betegnelsen kommer klar til kjøring med alt du trenger.

      Det hvite fettet er nok silikonbasert fett som brukes på plastikk da det ikke angriper som petroleumsfett gjør. Likevel ikke vanlig at det er fett mellom pinion og spur, men gjerne videre i drivverk inn i differensial osv.

      Dempere kan du fylle med olje, i den vektverdi manualen sier eller eksperimentere selv.

      I hjulnav sitter det vel bare kulelagre, bare hold disse rene og bytt dem ut når de begynner å få friksjon. Aksler smører du ikke med fett med mindre du har lufttett gummibeskyttelse rundt som jeg tipper du ikke har. Det vil evt. bare samle sand og dritt og slite ut akslene fortere, så bare kjør dem tørt.

      69T er hvor mange tagger spur har. Du må ha spur som passer spesifikt til bilen din, og tror ikke valgene der er mange. Det generelle rådet de fleste kan gi deg er nok å skaffe deg en litt bedre bil. Evt. bytt ut spur med standarddel eller oppgradering som sikkert finnes fra leverandør, da antagelig i metall. Er ingen uting å kjøre metallspur, spesielt hvis det ryker i hytt og pine hos deg. Da har du jo ikke så mye valg uansett, annet enn å ta det med ro eller forsterke det.

      Ark mellom pinion og spur for å få riktig avstand kan gjerne tas med ei klype salt. Få det så nært hverandre du kan, og øk avstanden til det ikke er friksjon mellom dem når du spinner dem ved å rulle på de, men samtidig minst mulig tomrom. Det er en balansesak du kjapt lærer.

      Grunn til at ikke skal ha fett der er at pinion og spur ofte er eksponert for luft, og da også eksponert for dritt, og dritt henger seg på fett, og kommer det mellom pinion og spur så kan det fort bli stygt.

      Håper det hjalp litt.
      Last edited by Corvinus; 1 August 2012, 20:31.

      Comment


      • #18
        FANTASTISK!

        Tusen tusen takk for alle svar! Jeg har lært mye på et døgn.

        Byttet spurhjulet for tredje gang nå, etter at jeg hadde bestilt to nye fra en nettbutikk som heter Hobby24, som dere påpekte nå ligger HER i byen. Hvor teit kan man være - Jeg må definitivt innom den sjappa i morgen

        Jeg byttet spurhjulet. Testet med et ark mellom spur og pinion, og vips, ingen ulyder. Har kjørt et par tre minutter nå, og det virker ganske ok. Jeg setter tilbake til det NiMh batteriet, så lar jeg junior få "lærekjøre" med den bilen.

        Nå gjenstår det bare å argumentere overfor kona om at jeg må bruke penger på en A: Savage Flux eller B: HPI Vorza.
        Ut fra videoer og bilder, frister en sånn Savage Flux mest. Selv om Kristianram virket veldig overtalende rundt HPI Vorza bilen.
        Må vurdere litt, og lese meg litt opp på de to.

        Takker!

        Comment


        • #19
          Bare hyggelig, begge er kvalitetsbiler så det er bare å finne ut hvilken stil du liker mest

          Comment


          • #20
            Bare hyggelig å hjelpe vettu!

            Mener du ikke kommer til å angre på et HPI Vorza kjøp. Dersom du liker fart og spenning, men ikke vil ha en bil som velter i hytt og pine, så velger du Vorza.
            Som sagt; Det er utrolig lett å skaffe deler og du får en knall bil for de tusenlappene. Du kjenner kanskje også til RCNorge? Han har mange kule videoer ute av Vorza. Du kan finne han her: http://www.youtube.com/user/rcnorge?...e=results_main

            Men selvfølgelig, ditt valg!
            HPI Vorza

            Comment


            • #21
              Åii.. der var det mange videoer. *ups... der gikk den kvelden*

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X