Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til batteri og lader til Summit 1/8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til batteri og lader til Summit 1/8

    Hei, guttungen min på 9år skal snart kjøpe seg en bil, og valget har fallt på en Traxxa Summit 1/8.

    Beste prisen jeg har funnet er hos globy (5000,-), hvis noen har sett noe billigere så si gjerne i fra (skal kjøpes fra norsk forhandler)

    Men så til batteri og lader, det følger med batterier med bilen (2x 8,4v 3000mAh), men det hadde sikker vært fint å ha et sett med batterier til.
    Tenkte jeg skulle styre unna Li-Po til å begynne med, siden brukeren ikke er så gammel.
    Men hvor store batterier er det plass til (fysisk størrelse)?

    Kom gjerne med linker til passende batterier.

    Og så til lader, siden bilen bruker 2 batterier så burde vel laderen kunne lade 2 batterier samtidig, så slipper man å vente i all evighet på ladingen?

    Her er et par ladere jeg har sett på:

    SkyRC Ultimate Duo 2x200W 12V


    IMAXRC Lader B6 Balanse Twin 12v


    Lader og batteri burde kanskje kjøpes fra utlandet?


    Takker for alle gode innspill

  • #2
    Har sendt deg en PM, odals-kongen.

    Comment


    • #3
      tipper du kommer langt med hvem som helst av de to. Begge er 12v , men det har du sikkert lagt merke til, så et greit power må du jo plukke opp ved siden av.
      Har aldri vært særlig fan av imax serien, har hørt/lest om litt( ikke sikkert at det stemmer da ) dårlig balanserings egenskaper , som ikke er helt heldig på Lipo, når/om dere skal over på det( og tro meg, det kommer dere til

      Selv kjører jeg en I charger (3010)som de har på throttlestore. Selv om det er en enkel lader er det ikke noe problem å lade flere lipo pakker sammtidig ( litt verre med nicd/nimh da)



      Lykke til videre og sleng ut noen video snutter når kjerra er i hus..
      Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
      Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

      Comment


      • #4
        Nå tror jeg den laderen din var litt dyr for min smak...

        Men dere mener det er bare og hoppe på med Li-Po med en gang?

        Hvor kraftig lader trenger man egentlig?

        Hvis jeg har forstått det riktig, så hvis man skal lade et Li-Po 3s 5000mAh batteri på 1C så trenger man en lader på teoretiske 55,5W (P=U*I) 11,1V*5A=55,5W?

        Comment


        • #5
          Originally posted by odals-kongen View Post
          Nå tror jeg den laderen din var litt dyr for min smak...

          Men dere mener det er bare og hoppe på med Li-Po med en gang?

          Hvor kraftig lader trenger man egentlig?

          Hvis jeg har forstått det riktig, så hvis man skal lade et Li-Po 3s 5000mAh batteri på 1C så trenger man en lader på teoretiske 55,5W (P=U*I) 11,1V*5A=55,5W?

          man trenger ikke rare laderen for å lade et vanlig 5000mah lipo batteri på 1C... hørt mye bra om denne http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cessories.html

          hobbyking er forresten stedet jeg ville anbefale å kjøpe LiPo fra... billigere kvalitetsbatterier
          enn Turnigy og Zippy seriene derfra får du ikke... 20-30$ for et 5000mah 2s LiPo
          Last edited by SAVAGEry; 11 September 2012, 07:11.
          Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
          Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

          Comment


          • #6
            Originally posted by odals-kongen View Post
            Nå tror jeg den laderen din var litt dyr for min smak...

            Men dere mener det er bare og hoppe på med Li-Po med en gang?

            Hvor kraftig lader trenger man egentlig?

            Hvis jeg har forstått det riktig, så hvis man skal lade et Li-Po 3s 5000mAh batteri på 1C så trenger man en lader på teoretiske 55,5W (P=U*I) 11,1V*5A=55,5W?
            Det stemmer nesten. Hvis du skal klare å lade et 3S/5Ah batteri på 1C hele vegen til fulladet så må du gå ut i fra spenningen på fulladet batteri. Regnestykket blir da 12,6v*5ah=63w. Effekten på en eventuell strømforsyning bør ligge minst 20% over det igjen. I praksis så betyr det at du skal ha en lader på ~80 watt og en eventuell strømforsyning på ~100 watt.

            Comment


            • #7
              Originally posted by odals-kongen View Post
              Nå tror jeg den laderen din var litt dyr for min smak...

              Men dere mener det er bare og hoppe på med Li-Po med en gang?

              Hvor kraftig lader trenger man egentlig?

              Hvis jeg har forstått det riktig, så hvis man skal lade et Li-Po 3s 5000mAh batteri på 1C så trenger man en lader på teoretiske 55,5W (P=U*I) 11,1V*5A=55,5W?
              Hehe, den kjøpte jeg brukt, og da var det ikke så ille( etter at jeg solgte bantamen var det slett ikke ille i det hele tatt )

              Du trenger jo ikke å kjøpe lipo med en gang, men du kommer helt sikkert til å gjøre det, ganske snart Men da hadde jeg heller lagt litt ekstra i en god lader og power . Du kjøper den du føler passer for lommeboka og den bruken du har. Lipo pakker kjøper du fra hobbyking, har handlet fra de mange ganger, og hatt 1 dårlig pakke.
              Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
              Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

              Comment


              • #8
                Har tittet litt rundt og ser at Li-Po batterier er en god del billigere enn Ni-Mh batterier og at utvalget på Mi-Mh er relativt dårlig i forhold til Li-Po.

                Men hvordan er Li-Po batterier i den daglige bruk, det er jo en 9 år gammel gutt som skal bruke dette (selvfølgelig må jo far testkjøre utstyret med jevne mellomrom for å forsikre seg at ting er som det skal ) Man må jo prøve å lære han opp i lading osv. men barn er jo barn...

                En ting er levetiden på batteriet, det resulterer bare i at man må kjøpe batterier oftere. Men hvordan er det med brannfaren, hvor mye eller lite skal til for bilen står i fyr og flammer?

                Er det bare å stille inn laderen med riktig ladestrøm og spenning så gjør laderen resten uavhengig hvor mye strøm det er på batteriet?


                Blir nok ikke noe kjøp fra globy, etter å ha lest side etter side med ikke akkurat gode erfaringer rundt omkring.

                Comment


                • #9
                  Jeg har holdt på noen år med lipo, og har aldri hatt noen ' hendelser' inne. Jeg lader på en 'vettugi' amper styrke,(max 2c) passer på at de ikke ligger for lenge på full ladet, og om de ikke skal brukes på en stund kjører de en runde på storage charge på laderen, de fleste har dette nå. Stikker aldri ut en '5 minutter' heller om jeg har lipo på laderen, holder meg hjemme til det er ferdig
                  Jeg har glemt en pakke over natta, det må jeg innrømme, men som du spør om, en moderne lader fikser det meste selv. Sett ønsket amper styrke, f.eks 5amper på en 5000 mah pakke og lad i balansert modus, så passer den på det meste selv. Jeg har ikke annet en en del lipo 'bægs'/poser å ha de i, men er på utkikk etter en god gml amo kasse eller noe i den gata for å ha de i. Har brukt en gml gryte, med en tung jern panne over.

                  Jeg har punktert et 6s batteri ute, et dårlig et bare for å se, og jeg må si at det var noe vederstyggelig å den røyken som kom luktet, helt jæ...., og det røyk mye. Og jeg hadde gravd det litt ned i bakken også.
                  jeg har aldri poffet en pakke så den har tatt fyr, og med bil skal det nok mer til en f.eks heli eller fly der du kan krasje såpass at pakkene blir helt 'brettet' og punkterer.
                  Se på tuben, søk etter lipo fire så får du se hvordan det oppfører seg, men ikke blir skremt, ved normal bruk og lading skal det være 100% trygt, om en celle blir dårlig i en pakke så er det ikke helt hollywood i kjelleren din med en gang .

                  Ang kjøp kan jeg bare anbefalle Samirc.no. knall service og gode priser. Summit er på ukens tilbud denne uken også. rask levering av reserve deler også. Jeg har selv begynt å titte litt på summit nå som båt sessonger snart er over og tanksen ligger i deler. Den ser skikkelig artig ut(samt at jeg har hatt en del traxxas biler fra før) Et lite tips er å ta med seg et par ting i reserve , som bærearmer, spur drev, og kanksje et demper kit, så har du om du brekker en arm eller bøyer et demperstag, eller her bøyer vel den lange stanga fra bærearm og opp til demper seg først. Uansett. ta med litt ekstra så du ikke står deg på dag 2 med en knekt del ....
                  Last edited by maxmekker; 12 September 2012, 13:02.
                  Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                  Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                  Comment


                  • #10
                    Har tittet på noen videoer, og hvis uhellet skulle være ute så holder det ikke med de lade posene man får kjøpt, så en video der en "nutcase" testet et pengeskrin som brann sikker boks og det fungerte greit, og sånne selger dem hos clas ohlson for slik og ingenting.



                    Men hvis batteriene blir veldig varme under lading (??), så er det kanskje ikke så lurt å pakke dem inn i pose for så og legge dem i en tett boks??


                    Har sett at samirc.no har ukestilbud på Summit'en. Men hvis elefun.no kan gi meg en god pris så kjøper jeg nok bil, lader og batteri fra dem, så slipper jeg å handle litt her og litt der...

                    Comment


                    • #11
                      da burde laderen gi seg før det skjer. Jeg har hatt billige 'no brand pakker' der cellene har gitt seg, og da bare kutta laderen tvert( det 6s som jeg snakket i posten før.) så noe varmegang har jeg aldri opplevd, heldigvis. Har kjørt et par pakker skikkelig bare for å se, 15/20 amp lade styrke, og det blir ikke varmt, går bare raskere på lade tiden

                      lykke til med kjøp. og gi oss en tilbakemelding og noen snutter av kjerra når den er klar
                      Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                      Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                      Comment


                      • #12
                        Da er valgene tatt, det ble en komplett pakke fra elefun.no, fikk god hjelp og god pris fra dem.

                        Laderen ble en SkyRC Ultimate Duo 2x200W 12V og batteriene ble 2S 5200mAh - 30C - Haiyin Hard Case m/TRX.
                        Pluss tempføler til lader, li-po poser og div småting, og selvsagt bil

                        Da er det bare og sette seg ned å vente på postmannen.

                        Comment


                        • #13
                          tøft du får slenge ut litt bilder og video av sakene. Er det lov å spørre hva det havnet på, fikk du litt 'ekstra' på bilen ?
                          Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                          Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                          Comment


                          • #14
                            Det kom på 7k inkl frakt, fikk nesten 10% rabatt på hele pakken.

                            Bygde om en strømforsyning fra en pc til power, gir 30A på 12V i følge spesifikasjonene, så får man se hvordan det fungerer.
                            Last edited by odals-kongen; 16 September 2012, 21:51. Reason: leif

                            Comment


                            • #15
                              Da bør du ha suppe nok til lading

                              bra pris det.
                              Stian Sollie/1976/ Drammen rock city
                              Tamiya King Tiger / Tamiya Jagdpanther / Tamiya Leo / Tamiya Panther / Tamiya King Tiger P turret/Heng Long Tiger/Heng Long KV2/Heng Long KV1 . Proboat mystic / Aquacraft motley Crew / AE 8.2e / Nexx8 E

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X