Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demper som lekker olje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demper som lekker olje

    Hei, ikke for så lenge siden kjøpte jeg meg en HPI mini recon som begynner bil. Noe med det første jeg la merke til var at demperene lekket olje. Så jeg bestilte meg noen alu shocks som vist på bildet. Men etter en stund la jeg merke til at det lekke olje fra den ene demperen, troppa som holder olja på plass hadde fallt av. Jeg sendte melding til elefun der de sa at jeg kunne fylle på ny olje og sa at jeg kunne bruke denne:
    Ultimate Racing Demperolje 55 673cSt. Spørsmålet er om jeg må skifte olje på alle demperne eller om jeg kan bruke denne olja bare på denne ene demperen? Har ikke tykkelsen på olja noen ting å si?


  • #2
    Opp - Bump

    Comment


    • #3
      Du kan godt fylle på den ene demperen om du vet at det er samme oljevekt (tykkelse) som på demperolja du bruker.
      Jeg går utfra dette er en 'basher-bil' så da er det ikke helt superkritisk som en banebil, om du forstår hva jeg mener

      Ellers ville jeg råde deg til etterfylle alle demperen dine (demontering og rengjøring av alle deler), og først lese litt på det du finner på Google om temaet om hvordan man gjør dette. Målet er å få ut all luft og sette 'rebound' til det du vil ha, og i hvertfall så lik som mulig på alle demperne. Du vil da få en bil der du vet att alle demperne fungerer helt likt.

      Rebound betyr hvor mye stempelstanga 'fjører' ut fra bunn etter at du har fylt på olje og ut, uten demper-fjøra er påmontert.

      Demperolje bruker en del forskjellige betegnelser på vekt (tykkelse som du sier), de vanligste og de jeg har brukt selv har betegnelsen wt og cps.
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #4
        Takk for svar Tror jeg blir bare å fylle den ene demperene, bruker den ikke som ''bane bil''. Hvordan burde jeg rengjøre demperen?

        Comment


        • #5
          Bare bruk kjøkkenpapir eller lignende som suger til seg skitt og olje.

          Sev bruker jeg Turtle Wax 'Dry Soft' sitt poler-papir som er helt genial til RC.
          Dette er slitesterkt poler-papir som tar til seg skitt og er tjukk nok til at den kan skylles i springen og vris opp om nødvendig.
          Selv kaster jeg den etter den er 'oppbrukt'

          Når du åpner demperen så er det bare å tømme uten resten av oljen i demperen, press opp og ned på stempelet så alle oljerester kommer ut. Deretter lager du en rull av papiret og dytter ned for å ta opp rester av gammel olje om du vil være nøye. Men pass på at du ikke etterlater noe papir etc i demperhuset.

          Topplokk og gummimembran bare tørker du rent med papir.

          VIKTIG: Sjekk membranen din for sprekker, rifter eller andre skader.
          Dette er veldig viktig og kan være årsaken til lekkasjen din.
          Ta tak i membranen og forsiktig prøv å dra den fra hverandre sånn at du kan se om det er rifter eller sprekker i gummien.
          Sjekk også anleggsflatene at de ser flate og uten noen tegn på skader.
          Om det er, er det beste å bestille ny membran.

          Sjekk også stempelstang for skader, er de fulle av rifter etc så er det mest trolig her lekkasjen kommer ifra.
          Du har fortsatt ett sted til du kan ha lekkasjer, og det er i o-ringene til stempelstangen, om du har lekkasjen der, må du anskaffe deg ett rep. kit og demontere demperen helt og skifta alle o-ringer etc.

          Lykke til!
          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X