Announcement

Collapse
No announcement yet.

2S eller 3S på nye hpi firestorm flux?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2S eller 3S på nye hpi firestorm flux?

    Fikk nettopp denne bilen i posten, min første rc bil forøvrig, og har kjørt et par pakker med medfølgende 8.4v nimh. Tenkte jeg skulle handle noen ekstra batterier, og da lurer jeg på om jeg skal gå for 2S eller 3S. ESC`en skal vist takle 3S iflg specs på esken.

    I ESC setup kan man slå av og på lipo low voltage cutoff, men det er ingen steder der man velger om man har 2S eller 3S. Er dette automatisk?

  • #2
    Originally posted by gjelsvik View Post
    I ESC setup kan man slå av og på lipo low voltage cutoff, men det er ingen steder der man velger om man har 2S eller 3S. Er dette automatisk?
    dette er automatisk... regner med du vil høre ESC pipe for hvor mange celler batteriet har..

    På 3s blir ESCen og motoren mye varmere, men du vil også ha en myye råere bil. Det er jo egentlig opp til deg hva du vil ha, om du vil ha noe som går en del bedre enn det du har nå eller noe helt syykt rått :P

    Kjøp fra hobbyking.com så kan du kjøpe med både 3s og 2s lipo, koster nesten ingenting!
    Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
    Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

    Comment


    • #3
      Men 2S (7.4V) vil vel gå litt dårligere enn Nimh på 8.4V ?

      Hadde tenkt å handle 6000mah pakker fra maxamps.com - http://maxamps.com/products.php?cat=...orm+Flux+Packs

      Comment


      • #4
        Ikke nødvendigvis(kommer litt an på type batteri og C rating)....

        Jeg tror det beste er å sette opp en kort sammenligning mellom NIMH og LIPO.

        NIMH Pro/+e vil gi noe tilsvarende ytelse på et 5 minutters løp hvor et godt NIMH batteri kan gi samme ytelse som et LIPO på samme mAh. De initielle kostnadene er lavere (dette kommer an på hvor du kjøper det selvsagt - hobbyking er nevnt og anbefales, spesielt de nano-tech batteriene) .

        LIPO Pro/+: Kjøretid. Jeg får nærmere 30 minutter med et 5000 mah og langt mindre på et NIMH batteri på samme størrelse samt at ytelsen er konstant på topp til LIPO cutoffen sier at jeg ikke kan kjøre lengre. Lading; du kan kjøre, lade, kjøre, lade, etc. om og om igjen. NIMH batteri cellene skal egentlig kjøles ned etter lading (opptil 3 timer har jeg lest, men det er det vell få som gjør).

        Personlig så ville jeg alltid valgt LIPO. Tror faktisk jeg ville gått for 3 S LIPO(med høy C rating og mah som lommebok tilsier, men være obs på at større mah kan resultere i større dimensjoner) og satt eventuelt throttle trimmern på et lavere nivå i starten(på senderen), da kan du øke den ettehvert du blir litt varmere i trøya.

        Comment


        • #5
          Takk takk, da blir det nok lipo
          Så satser vi bare på at ESC`en automatisk skjønner forskjell på 2 og 3 celler.

          Mens vi er inne på det, må jeg ta hardcase batteri? Eller kan jeg bruke f.eks de samme som jeg bruker til fly? Da har jeg allerede et par jeg kan bruke.

          Comment


          • #6
            Hardcase er anbefalt pga at de tåler mere og laget mer for bil("" under Lipo menyen til hobbyking er anbefalt, hvor du huker av for 2S eller 3S deretter). Husk at hobbyking batteriene kommer med bullet-connectorer så kjøp med overgang som må loddes på(dette er også tilgjenglig i norsk butikker rimelig).

            Du kan selvfølgelig kjøre med vanlig fly LIPO batteri men de er ikke laget for å håndtere de samme vibrasjonene/støttene.

            Comment


            • #7
              Originally posted by gjelsvik View Post
              Men 2S (7.4V) vil vel gå litt dårligere enn Nimh på 8.4V ?

              Hadde tenkt å handle 6000mah pakker fra maxamps.com - http://maxamps.com/products.php?cat=...orm+Flux+Packs
              7, 4 volt lipo kommer ikke til å være like kjapt som 8.4v nimh nei. Et fullladet 2s lipo holder 8.4volt, og et fulladet 8.4v nimh holder rundt 9.8v. Det er volten som gir rpm på motoren.

              Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
              FLY FLY FLY!!!

              Comment


              • #8
                Originally posted by gjelsvik View Post
                Takk takk, da blir det nok lipo
                Så satser vi bare på at ESC`en automatisk skjønner forskjell på 2 og 3 celler.

                Mens vi er inne på det, må jeg ta hardcase batteri? Eller kan jeg bruke f.eks de samme som jeg bruker til fly? Da har jeg allerede et par jeg kan bruke.
                Det er ikke nødvendig med hardcasebatteri, men det skader ikke. Jeg bruker ingen hardcasebatterier på mine biler, og har aldri ødelagt noen av den grunn. Så, det funker fint med softcase, eller flybatteri om du vil. Er bare å lage seg en hardcase selv av noe lexan, hvis du vil beskytte batteriet litt bedre.

                Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
                FLY FLY FLY!!!

                Comment


                • #9
                  Har et lite 3S flybatteri på 2200mah, tenker jeg tester det en tur for å se om jeg får satt LVC på esc`en til å funke mot 3S lipo. Da ser jeg jo også hvordan effekten er i forhold til Nimh pakka. Blir nok ikke til at jeg går for 2S uansett da.

                  Comment


                  • #10
                    Det er iallefall viktig at antall C på batteriet, utgjør at det kan levere mer Ampere enn esc maksimalt trekker.

                    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
                    FLY FLY FLY!!!

                    Comment


                    • #11
                      Akkurat der synes HPI har opplyst om for lite detaljer. Jeg vet at motoren er på 4800KV, men thats it. De opplyser ikke maks strøm som kan dras igjennom esc/motor.

                      Comment


                      • #12
                        Settet er vel 1/10 størrelse (540 motor), noe som ikke trekker syyke mengder strøm. vil tro 20c 4000mAh bør funke fett.

                        Comment


                        • #13
                          jeg synes nå slashen min gikk bedre med 2s lipo enn med 8,4... men det er nå så... skal du ha lipo så anbefaler jeg hobbyking.com de prisene og kvaliteten får du ikke andre steder

                          20c går fint i firestormen, men er ingen ulempe å ha 2s 25c 5000mah eller liknende
                          Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                          Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                          Comment


                          • #14
                            C og mah er jo avhengig av hverandre, har du et batteri med mindre mah, må du ha fler C, og har du høy mah på batteriet, kan du klare deg med et som har lavere C merking. C * mah = maksimal ampere som batteri kan gi.

                            Joda, bilen kan gå bedre på 2s lipo enn med 8.4v nimh, men da antageligvis pga at lipo batteriet klarer bedre og holde volten oppe under belastning men i teorien så skal det bli mer fart med 8.4 nimh, enn med 2s lipo.

                            Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
                            FLY FLY FLY!!!

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X