Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bil for Nybegynner? Hva skal man se etter når man kjøper bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bil for Nybegynner? Hva skal man se etter når man kjøper bil?

    Etter å ha eid en del "billig drit" vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en ordentlig bil. jeg har noen få krav:
    • Allround bil. (asfalt, grus, gress)
    • SC. (liker at det faktisk SER UT som en realistisk bil)
    • 4x4
    • Velegnet både til nybegynner og løp (greit om den i teorien kan vinne et løp).



    Jeg har forsøkt å se litt på nettet, men føler jeg sammenligner pærer og bananer.
    1. Hva bør man se etter når man sammenligner biler?
    2. Hva slags bil annbefaler folk som har testet litt?
    3. Hva må man regne med i toll hvis man bestiller fra utlandet?
    4. Er det egentlig lønnsomt å handle fra utlandet?
    Thomas Onsrud Nielsen
    1974
    Endelig eier av Traxxas Slash platinum 4x4!

  • #2
    For en nybegynner er jo en Traxxas Slash en grei bil. Vanntett, 4x4 og solid som fy! Også bra deletilgang hvis/når uhellet skulle være ute.

    Finnes selvsagt også som 2wd hvis det skulle være interessant. Jeg synes de er litt solidere og minst like morsomme

    Når det gjelder handel fra utland, så er det ikke toll på rc-biler. Men 25% moms. Så det er i mine øyne ikke så voldsomme summene å spare.
    Towerhobbies.com kjører noen rabatter med jevne mellomrom hvis du melder deg på nyhetsbrevet deres. Da kan der fort bli noen kroner å spare.

    -Steffen
    HPI Baja 5T

    Comment


    • #3
      Jeg synes det er ganske stor forskjell på en banebil og en "basher".
      Du må gjøre ganske mye med en Traxxas for å kunne være konkurransedyktig med den.
      Flere andre er bedre som konkurransebiler, men kanskje ikke til å "bashe" i bakgården.

      Hvis du har bane i nærheten du kunne tenkt deg å kjøre på, så gå dit og snakk med gutta først. Kanskje du får teste litt også.
      Uansett, dette er mye personlige erfaringer og du må kanskje gjøre noen av disse selv også.


      Posten har fortollingsavgift på 120,- under 1000,- og 250,- over 1000,- (eller er det 2000,- som er grensa?).
      Så kommer MVA på 25% i tillegg.
      Hvis du kjøper fra Hong Kong, så kan du ha flaks med å "slippe" MVA, men du kan ikke regne med det.
      Fra USA så er det mere strenge med riktige verdier på pakka og da er det litt mere sjelden av man slipper unna.
      Det du "sparer" på er fortjenesten som den lokale butikken skal ha. Den varierer jo enormt fra sted til sted.

      De fleste pakkeløsninger har ikke nødvendigvis de beste komponentene, men det er det jo ikke sikkert du trenger på første bilen.

      Men jeg ser for meg:

      Traxxas Slash 4x4 for herjing i gata
      Team Associated SC10 4x4 for kjøring på bane.

      Men dette er det sikkert en masse meninger om.


      Lykke til
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        For ikke og glemme Losi ten scte, er litt tyngre enn Assosiated men tåler mye juling og er lettkjørt rett ut av esken.
        Tekno 410sct, Xray xb9e, losi 22 2.0
        Spectrum dx3s

        Comment


        • #5
          Ta deg en tur og besøk GTL RC-klubb. Mye morsommere å kjøre med noen som har en bil i samme klasse. Nå er vel åpninga av banen på Skjerven (ved siden av Vazelina) rett rundt hjørnet også, og det arrangeres Norgescuprunde (med buggy og SC) 12-13. mai.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

          Comment


          • #6
            Originally posted by NoBrainer View Post
            Jeg synes det er ganske stor forskjell på en banebil og en "basher".
            Du må gjøre ganske mye med en Traxxas for å kunne være konkurransedyktig med den.
            Hva må du gjøre med den?

            Comment


            • #7
              Jeg har selv Losi Ten SCTE 4x4 og kan anbefale den på det varmest. Det er en svært god bil ut av esken hvor man får en bil som tåler mye men samtidig gir deg muligheten til å ligge helt på toppen av pallen hvis du skulle bruke den på bane. TA SC10 var et alternativ men de to bilene er vidt forskjellig utifra det jeg leste meg opp på nettet hvor SC10 krever mye mer tunning av setup før du får mye av bilen. TA SC10 gjør det bedre på tekniske innebaner(dette har mye å gjøre med tyngden) og Losi SCTE-ten kommer ofte bedre ut på typiske utebaner.
              Jeg leste mye frem og tilbake på nettet og anbefaler deg å google mye på "losi ten-scte review" så får du opp mye lesning.
              Normalt så fraråder mange å kjøpe RTR pakker grunnet dårlig elektronikk og sendere, men Losi har som sagt kjøpt opp Spektrum hvor du får en god "entry" sender i DX3E og elektronikken består av en rebranded Castle Creations Mamba max ESC og en grei losi 550 motor...
              De har en svært grei pris på denne som roller hos smallsize.no som fører Losi i Norge. Du finner på forumet brukte/nye 550 motorer med ESC ofte....

              Jeg anbefaler 550 over 540 motorer til Shortcourse ettersom det er STORE 1:10 biler. Hvis du ser på layout til Losi ten-scte så er den bygd mye på en buggy 1:8 platformen så det tilsier at du får noe som tåler en trøkk...

              Comment


              • #8
                Takker for mange gode svar!
                Men hva må man se etter når man sammenligner biler? Foreløbig er det nesten bare toppfarten og diameteren på demperene jeg skjønner, når jeg leser og sammenligner biler.
                Hva står 550 og 540 for? Eneste katalogen jeg for tiden har, er fra Ansman, har ikke de benevnelsene i det hele tatt!

                Er det forresten noen med erfaring fra Ansman sin SC bil da? Topp modellen?
                Thomas Onsrud Nielsen
                1974
                Endelig eier av Traxxas Slash platinum 4x4!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by FlyingPig View Post
                  Hva står 550 og 540 for?
                  Ok.. Fant ut hva det står for. Er pinlig berørt over at jeg spurte.


                  Men hadde noen erfaring med Ansmann sine SC biler?
                  Thomas Onsrud Nielsen
                  1974
                  Endelig eier av Traxxas Slash platinum 4x4!

                  Comment


                  • #10
                    Hei.

                    HongNor blir snart tilgjengelig i norge. Sjekk ut Hongnor-racing-com eller hongnor.no. De har noen bra SC biler(+annet..).

                    Har sendt deg PM for mer info...
                    www.e-hobby.no butikken for Hong Nor

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by BARACUS View Post
                      Hei.

                      HongNor blir snart tilgjengelig i norge. Sjekk ut Hongnor-racing-com eller hongnor.no. De har noen bra SC biler(+annet..).

                      Har sendt deg PM for mer info...
                      Så ikke dum ut den X3 kjerra. Fin kvalitet, iflg. bilder å bedømme.

                      Comment


                      • #12
                        X3 Sabre skal være bra. Vinner mye løp osv. Gleder meg til å prøve den. Har en X2CRT pro nå, den tåler mye. Er du interisert i en x3 så er det bare å ta kontakt på PM.
                        www.e-hobby.no butikken for Hong Nor

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by BARACUS View Post
                          Hei.

                          HongNor blir snart tilgjengelig i norge. Sjekk ut Hongnor-racing-com eller hongnor.no. De har noen bra SC biler(+annet..).

                          Har sendt deg PM for mer info...
                          Du var et par timer forsent ute. Sendte av gårde en bestilling på bil rett før du postet

                          Dette er hva jeg endte opp med:

                          Traxxas slash 4x4 platinum edition fra
                          www.absolutthobby.no
                          2 stk ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 30C hardcase pack fra hobbyking.com
                          IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells fra hobbyking
                          FlySky FS-GT3B 2.4G 3CH Gun RC System fra wowrcmodel.com

                          Så da satser jeg på at dette duger
                          Thomas Onsrud Nielsen
                          1974
                          Endelig eier av Traxxas Slash platinum 4x4!

                          Comment


                          • #14
                            Tror du blir fornøyd Mulig du får lyst å bruke 3S batterier i stedet for mer oomph.

                            Comment


                            • #15
                              Sikkert også et bra alternativ Kos deg med bilen.
                              www.e-hobby.no butikken for Hong Nor

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X