Announcement

Collapse
No announcement yet.

Traxxas VXL system hakker og "rasler"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Traxxas VXL system hakker og "rasler"

    Har en slash 4x4 VXL som har begynt å oppføre seg rart nå...
    Når jeg tar igang og ikke gir noe særlig med gass så hakker den samtidig som det kommer en "rasle" lyd fra motoren på den. Dette er ikke den lyden og hakkingen som kommer av at det er en børsteløs motor.
    Og hvis jeg klemmer den ned til bakken så den får litt motstand mens jeg gir gass så bare rakkler det i motoren samtidig som bakhjulene rister litt på seg hvis dere skjønner? Diffen virker helt fin og drevingen er riktig justert og det er ikke slakk i noen lager osm jeg har kjent ihvertfall. Er det rett og slett motoren som driver og tar kvelden? Den har stort sett gått med 3s lipo, vifte på ESC men ikke motor. Har gått rundt 15-20 batteripakker vil jeg tippe. Og den har blitt brukt godt

  • #2
    Har nå tatt ifra hverandre motoren og den ser så godt som ny ut.(den er jo egentlig å det da...) tatt ifra hverandre bak diff,ser like fin ut. Tatt av mellomaksel,ser fin ut. Justert spur/pinion så det er 100% bra og bilen hakker akurat like mye. En kompis har lik bil så vi skal prøve ESC`en hans for å se om det er den som tuller. Den har ikke gått mer enn 4-5 batterier da jeg fikk ny på garanti.

    Comment


    • #3
      Kan virke som det samme problemet som jeg har om dagen "Cogging"
      Sliter med å få bukt på det.. .. ..

      Comment


      • #4
        e slipperclutchen laus? ev slitt?
        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

        Comment


        • #5
          Slipper er dratt helt til og er ikke slitt. Har lest litt på nett og det kan virke som om det er cogging her også ja...Men leste da at mange har erfart at da har enten ESC eller motor som regel tatt kvelden ganske fort etter at det har begynt?
          Første gangen den "cogget" seg så var det i langt gress og både motor og ESC ble jævlig varme. Kunne ikke ta på motoren og ESC var nesten like varm.Sitter vifte på ESC. En kompis har lik bil så vi skal prøve å bytte over ESC og motor fra hans for å utelukke ting en etter en.

          Comment


          • #6
            Har hatt samme problem med en orion combo, der det kom metallisk lyd fra motor ved gass pådrag. Gikk fint i løse lufta men på bakken cogget den og oppførte seg rart. Viste seg at reggen var gåen.


            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
            living in the fast lane

            Comment


            • #7
              Sannsynligvis ingen feil på noe. Alle børsteløse motorer UTEN sensor cogger ved lite pådrag. I Slash 4x4 er det også normalt med mekanisk rammel. Dette er spesielt hørbart ved lav hastighet.
              Eneste måten å få bort cogging på er å skifte til sensorbasert motor. I min 4x4 med sensormotor finnes ikke cogging og jeg kan kjøre rykkfritt omtrent i crawlerhastighet. (Mye mekanisk rammel fortsatt).
              Hvis det er i overmål med støy er det mest sannsynlig lagret på motorfestet som er slitt. Hele motorfeste bør byttes til Alu med nytt større lager (ex. KingzHeads).
              Kurt Johansen- Steinkjer

              Comment


              • #8
                Ok KuJo. Vet at de cogger litt men dette har blitt en god del verre. Men jeg poster her i morgen kveld når jeg har prøvd ny ESC og motor.

                Comment


                • #9
                  kan være dårlig kontakt mellom motor og esc kablene... dårlig/løsnet lodding eller en som har falt ut f.eks. ....
                  Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                  Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                  Comment


                  • #10
                    Har sjekket det og det ser bra ut.Alt sitter fast og har god kontakt.

                    Comment


                    • #11
                      Ta en esc som du vet er i orden og kjør en test med den gamle motoren, så tar du en motor som du vet er i orden og kjør en test med gamle reggen. Er ikke det den ene så er det den andre som må byttes

                      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Ser på nettet at flere sliter med at magnetene løsner fra akslingen på disse vxl motorene.
                        En vxl motor i slash 4x4 er uansett litt i det puslete laget etter min mening, er tross alt bare en liten 540 2 pole

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har også sett noen av disse videoene og da får de en spesiell hvinende lyd. Den lyden har ikke jeg. Her er det bare rakling.
                          Men om man skulle bytte ut VXL motoren, hvilken motor burde man gå for da? Trenger ikke noe som gjør at den går så veldig mye bedre men heller ikke dårligere enn slik den går nå. ESC`en kan jeg sikkert bruke sammen med en annen motor?

                          Men jeg må først finne ut om det er motor eller ESC. Er det ESC så burde den gå glatt på garanti og er det motor så får vi se hva det blir til. Skal sjekke temp på både ESC og motor under kjøring i dag.

                          Comment


                          • #14
                            ville gått for en 550 short course motor..gjerne med sensor,då vxl escen har sensorport..
                            Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                            Comment


                            • #15
                              Har da kjørt 3 batterier. Prøvde en annen ESC og bilen oppførte seg akurat likt. Glemte å prøve annen motor på min ESC selvsagt men det har ikke vært noe problemer i det hele tatt med kjøringen i dag. Angående motorproblemet ihvertfall. Eneste er at motoren blir noe inni helvete varm, men det ble den andre Slashen som gikk på 3s også. Knakk forøvrig begge drivakslene forran i dag, den ene pga utslitt og den andre i en kollisjon. Det nye karosseriet ser også ut som om det har vært med i krig så alt er egentlig tilbake til normalt.

                              Tok spur drevet også.Satte inn nytt og det virker nesten som om jeg ikke får klemt motoren nok inntil spur drevet? Det lå ikke møkk eller noe i sporet som motor braketten går i så jeg tenkte jeg skulle prøve å slipe av litt av den til uka bare for å se om den går nærmere da. Nå har jeg klemt motoren så tett på som jeg kan og enda er det litt slakk der og den typiske lyden du får av for stor åpning der...

                              Så da blir det ikke noe ny motor enda. Jeg kjører til det er noe som virkelig tar kvelden. Det er lettere å finne ut hva det er da og den fungerte jo som bare det så lenge jeg ikke kjører veldig sakte. Og det gjør jeg jo sjelden

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X