Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor aksling løsnet fra rotor på Slash vxl 350 motor,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor aksling løsnet fra rotor på Slash vxl 350 motor,

    Aklsingen i motoren har løsnet fra rotoren på vxl 3500`n i slashen min, antageligvis pga den har vært veldig varm + at jeg har banket litt på akslingen da jeg skulle ha av drevet en gang og skruen hadde streika...
    Men jeg fikk en knallpris på ny motor fra samirc så bilen er i gang igjen

    Men jeg tenke som så at det hadde vært fint å hatt en motor liggende og siden akslingen egentlig bare e rlimt fast i rotoren, hvordan ville det vært å festet den igjen med sterkeste loctiten feks? Den må jo varmes med skjærebrenner nesten for å løsne igjen så da burde den holde fint med tanke på den varmen som blir der inni. Noen som har prøvd dette eller noe annet lignende?

  • #2
    Å separere aksling og rotormasse er ikke noe man gjør. Er en aksling/rotor gåen så bytter man rett og slett den delen.
    Det å modifisere/tukle med rotor/aksling er HØYST risikofyllt, da dette oppnår høye RPM og må tåle det den blir utsatt for.

    Er rotor gåen så bytter man den. Er det ikke mulig så må man ty til ny motor.
    I hindsight så er det heller ikke lurt å tyne motor til den blir så varm at rotor feieler! ;D

    -Kai
    "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

    Comment


    • #3
      Hvis du likevel skal kaste den skader det jo ikke å prøve og få litt erfaring med hva du kan få til. Verre er det når en av magnetene løsner, da tuller man med selve roteringsmassen og det blir aldri like nøyaktig igjen. En rett aksel gjennom en rotor uten at det er noe bevegelsesspill burde vel funke i teorien hvis du kan få festet den godt nok. Hadde ikke stolt på loctite selv, ville brukt jb weld tror jeg.

      Comment


      • #4
        Skogpekka: kan ikke helt se hva som er så farlig å tukle med en roter etter siden denne sitter inni motoren og kommer ikke ut på noen som helst måte med mindre motoren eksploderer... Ny motor har jeg så det er derfor jeg kunne tenkt meg å prøve å reparere den.
        som corvinus nevner er det annerledes hvis magnetene løsner men så lenge det er en rett aksling som går igjennom rotoren skal det ikke være så vanskelig å få det til. Problemet er vel heller hva man skal bruke for å få det til å sitte. Ser du nevner jb weld, du har ikke noe link til en side der det er å få kjøpt det?

        Og det er vel ikke varmen som har tatt den selv om den har vært varm til tider men jeg tror mest det var at akslingen fikk ett par slag da jeg skulle ha av drevet. Blir nok kjøpt drevavadrager tenker jeg

        Comment


        • #5
          Ser de selger det her http://www.plastidip.no/kategori.php...subkategori=75
          Noe dyrt men veldig kjekt å ha.

          Gasolin har også til mer overkommelig pris http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=137

          Comment


          • #6
            Originally posted by Corvinus View Post
            Ser de selger det her http://www.plastidip.no/kategori.php...subkategori=75
            Noe dyrt men veldig kjekt å ha.

            Gasolin har også til mer overkommelig pris http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=137


            Takk for linker skal prøve noe av dette.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Josruu View Post
              Skogpekka: kan ikke helt se hva som er så farlig å tukle med en roter etter siden denne sitter inni motoren og kommer ikke ut på noen som helst måte med mindre motoren eksploderer... Ny motor har jeg så det er derfor jeg kunne tenkt meg å prøve å reparere den.
              som corvinus nevner er det annerledes hvis magnetene løsner men så lenge det er en rett aksling som går igjennom rotoren skal det ikke være så vanskelig å få det til. Problemet er vel heller hva man skal bruke for å få det til å sitte. Ser du nevner jb weld, du har ikke noe link til en side der det er å få kjøpt det?

              Og det er vel ikke varmen som har tatt den selv om den har vært varm til tider men jeg tror mest det var at akslingen fikk ett par slag da jeg skulle ha av drevet. Blir nok kjøpt drevavadrager tenker jeg

              -Just my 5 cent. Do as you please.
              Til info for din neste motor ang. generell temp-kontroll for holdbarhet: http://www.teamnovak.com/tech_info/b...ice/index.html
              "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

              Comment


              • #8
                Takk for link. Har tatt det mer med ro med denne motoren her mtp varme. Den får 15min pause etter hvert batteri som blir kjørt. Ca kjøre tid på 15-20 min. Har kjørt på kunstgress bane med 3s i dag og etter ett batteri er motor ganske varm men ikke så varm som 150-170 grader. Men jeg tror nok jeg skal kjøpe kjølevifte eller kjøreruter til motoren sånn for sikkerhetsskyld. Har vifte på ESC så hvorfor ikke på motor.

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X