Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slash 4x4, HPI Apache C1 el. tilsvarende?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slash 4x4, HPI Apache C1 el. tilsvarende?

    Hei!Fant en stund tilbake en gammel buggy på loftet til fattern som han hadde fått av en kollega. En Mauri Hunter i originaleske. Ganske sliten, men fullt kjørbar.
    Har hatt mye gøy med den i ferien, men chassiset av plast hadde det ikke like gøy. Problemer med å få tak i (dyre) reservedeler og knekte fester til bakdemper satte en brå stopp.
    Jeg har lyst til å kjøpe en ny bil, men vet ikke helt hva jeg skal velge. Har mest lyst på 4x4 SC e.l. Hvordan er 4x4 å kjøre i forhold til 4x2?
    Jeg tenker meg prisklassen 3-4k og har sett en del på Traxxas Slash og HPI Apache C1. Hvordan er disse opp imot hverandre? Jeg ser at HPI'en er 1/8 og Slash'en er 1/10, er det noen forskjell bortsett fra fysisk størrelse?
    Hvordan er deletilgangen til disse bilene i Norge? En kompis påstår HPI er lettere å skru på enn andre, har han rett?
    Er ikke intressert i nitro/bensin. For mye støy og dessuten har jeg allerede lipo lader og 3 stk lipo-batterier som passer begge bilene jeg har nevnt (oppgraderte Hunteren )!
    Takknemlig for alle svar!
    Håvar

  • #2
    Traxxas er svært utbredt, så man får som oftest tak i deler lokalt. Hver gang jeg foreslår Traxxas, så får jeg tyn, virker som en litt sånn apple/adroid-konflikt uten å si at Traxxas nødvendisvis er apple. Trenden er ihvertfall at når en Traxxas SC10 legges ut for salg her på forumet, så selges den omtrent umiddelbart. Andre biler blir liggende.

    1/10 er mest utbredt, og 1/10 SC (Short Course) er uansett en ganske stor bil. Slash er også vanntett (Virkelig vanntett med garanti.), og kan kjøres i regvær og søledammer, og vaskes under rennende vann (ikke høyttrykksspyler). Det betyr ikke at det er en ubåt. Jeg liker 2WD fordi det er ryddig, oversiktelig og enkelt, men 4WD gir en annen kjøreopplevelse. 1/8 er litt gammeldags, mer pop mht buggy.

    Kjøp gjerne LiPo og børsteløs motor med en gang (Nye modeller har ihvertfall børsteløs motor, men det selges fortsatt biler med nimh-celler.). Bruk heller fjernkontrollen til å sette ned maks gasspådrag i starten.

    Bruk litt tid hos en forhandler, og ikke kjøp hos den første; lett å bli høy på lukten av ny plast, drivverk og karosserier med tøff dekor, og da griper man raskt etter lommeboken. Altså sjekk mer enn ett sted. Om ikke annet, så for å sjekke hvor du får mest for pengene; kanskje en forhandler har noen hundrelapper høyere pris, men gir nok freebees til at du allikevel bør velge den.

    Og husk at samme hva du velger, så står det fullt av forståsegpåere som er ufattelig klare til å gruse valget du har gjort. RC (Samt en del andre hobbyer) tiltrekker seg en del individer som mangler selvtillit på andre områder, og det er pussig hvor lett de i denne konteksten unner andre den behandlingen de selv har blitt utsatt for uten å like den...

    "Narvestad" er ikke oppspinn, han er, tvert imot, altfor snilt fremstilt.

    Øivind
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #3
      Ok, merke bryr meg midt i ryggen. Bor i Tønsberg så det er kort vei til Norwegian Modellers, de vet jeg har Traxxas. Usikker på om det er andre rc-butikker i Vestfold, men det skulle overraske meg om det ikke er flere.

      4WD er ikke et must. Jeg prøvde buggyen til kompisen jeg nevnte og synes denne var vesentlig lettere å håndtere enn Hunteren, men det er tross alt en 30 år gammel bil med alt for stive fjærer... Det kan godt hende jeg ender på en bil med 2WD, det er jo enklere vedlikehold og færre deler som kan gå i stykker.

      Jeg er student, så tusenlappene blomstrer ikke i lommeboka. Dersom det stadig dukker opp brukte SC10, skal jeg vurdere bruktkjøp og heller legge av mer penger til reservedeler. Hva tenker du om det? Er det verdt å kjøpe en brukt bil kontra ny (selvfølgelig avhengig av prisen og tilstand). Har lite erfaring med moderne rc-komponenter, men i Traxxas's tilfelle der alt er vanntett burde det vel være færre feil sett bort ifra slitasje.

      Hva andre mener får så være

      Comment


      • #4
        Jeg har siste tiden kjøpt mye brukt. Det burde jeg slutte med, for det er mye jobb å gjøre reint og bytte slitne deler. Dessuten faller jeg hele tiden for fristelsen om å kjøpe nye deler slik at bilen ser ny ut. Blir fort en hobby bare å lete etter billige deler på ebay (Hvis man har det faktiske delenummeret, så ligger gjerne delen på eBay til en svært god pris inkludert frakt.). Ulempen er at min løsning tar tid, og jeg vil heller kjøre, så mitt råd er å kjøpe en ny. Det blir mindre irritasjon, og eventuelle fabrikasjonsfeil er butikken ansvarlig for. Dessuten hyggelig at du nevner NM. Kjenner eierne litt, og de er hyggelige mennesker.

        Mht brukt Slash SC10 (2WD/4WD), så er det vanskelig å si noe om tilstanden på dem; det kan være en som har begynt med (seriøs) konkurranse, og må ha noe råere, men det kan også være en "basher" som har rapkjørt bilen til nummeret før spesialavfall. Dekk er forbruksvare, men koster litt når man kjøper det løst, og kan være med på å gjøre et bruktkjøp dyrt. Knekte eller skadde bærearmer koster og bøyde demperarmer og hvor vanntett en slash er etter å ha "bashet" seg gjennom et steinbrudd er ikke godt å si.

        Hvis man skrur en bil i biter og selger delene, så har man fort doblet verdien, kanskje mer. Virker som om det er business for en del på eBay å kjøpe nye biler billig for deretter å selge delene enkeltvis. Mye slash-deler, chassier er tilgjengelige i bøtter og spann, antakelig mest etterspørsel etter bærearmer, differ og lagre.

        Øivind
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Short Course-bilene er omtrent som en 1/8 buggy i fysisk størrelse. Jeg har Slash, morsom bil som tåler ganske mye foruten noen kjente svakheter som lager på slipperclutch/drivaksel og stikkakslingene av plast. Billige og lett tilgjengelige deler, logisk og enkel å skru på. "Uendelig" med oppgraderingsalternativer om man først ødelegger noe, en felle jeg har gått i.
          Har ingen erfaring med HPI, mens ser for meg at det er omtrent samme ulla som Traxxas. Det kjøres kampanjer på HPI-en til ca 3 lapper nå, verdt en titt.
          Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

          Comment


          • #6
            Hm.. Du sier noe der, Øivind. Ser ut som om det blir en ny bil, gitt! Hva slags bil får tiden vise, men NM stiller sterkt. Kort vei til reservedeler når ting går i stykker og dersom det oppstår feil som garantien dekker. Det verste jeg vet er å gå og vente på deler, uansett om det er 1/1 eller 1/10 bil!

            Takk for all hjelp!

            Håvar

            Comment


            • #7
              Jeg kjøpte nylig min første bil, det ble en Traxxas Slash Robby Gordon Dakar. Bilen har bakhjulstrekk og børstemotor ut av eska. Har kjøpt ny, børsteløs, motor - og det var som å få en ny bil. Kjører på LiPO-batteri, og sammen med den nye motoren ga det stor forskjell fra hvordan den var rett ut av eska. Jeg fant en bil som jeg mener er en BSD i boden til nevøen min, som jeg overtok. Det er en 4x4, og er i mine øyne mer utfordrende å kjøre, rett og slett fordi den går bedre.

              Har byttet mye deler på Traxxas'n, og det du ikke finner på din lokale sjappe bestiller du lett fra eBay eller andre nettbutikker. Har brukt flere forskjellige, og alle har vært seriøse. For meg som er _helt_ ny i dette er Traxxas latterlig enkelt å skru på, om HPI er lettere så må det være fordi de bruker samme prinsipp som Lego - uten å disse HPI. Kjøper du Traxxas finn deler i RPM med en gang, for du kommer garantert til å ødelegge deler!

              Comment


              • #8
                Nå havner jeg kanskje i kategorien som oih beskriver her oppe men jeg vil tro det er greit å få så mye tilbakemeldinger om emnet som mulig så får man selv luke ut hva som er konstruktivt eller ikke.

                Jeg ser det er stor fokus rundt deletilgang her.
                Jeg har Traxxas og hpi sjøl og skjønner hvorfor deletilgang er et hett tema for der trenger man MYE deler!
                Jeg kjøpte en Associated SC10 4x4 for et år siden som har fått gjennomgå på bane, Grustak, lånt den bort til unger og andre som ikke har testet RC bil før+++. Her er ikke deletilgang tema, rett og slett fordi man ikke trenger deler til de. Jeg har ikke byttet en eneste del annet en hjul og karosseri på denne bilen. Så jeg har kjøpt min siste traxxas eller hpi for den saks skyld.
                Disse får man rtr fra utlandet for ca 3000kr og da ser jeg overhode ingen grunn til å velge merker som hpi, traxxas eller andre rtr-merker. Dette er også en konkurransedyktig bil i løpssammenheng.
                1/8 buggyen fra samme merke har heller aldri fått noen nye deler, enda...

                Du havner sikker på en traxxas eller hpi, men jeg har bare lyst til å formidle at det finnes andre alternativer også som er hvertfall vell så gode.

                Mvh
                Jonas
                B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                Smash shark m/3674
                HPI 4life

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X