Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slash 4x4 med en liten diff lekkasje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Skjønner

    Holder meg til 2s så lenge, byttet til 17 drev i sta og alt virket fint.
    Ladet opp batteriet og skulle kjøre så ville den plutselig ikke ta tak og gå som vanlig. Gikk i ca 15 km og den laget rar lyd.
    Fant ut tilslutt at det bare var å stramme det jeg tror er clutchen? Den mutteren som sitter bak fjæra på det 54t drevet.
    Strammet den ca 3 runder inn og nå går den vanlig igjen
    Er dette clutchen og er det noe jeg bør passe på når denne justeres?

    Comment


    • #17
      Det er slipper-klutsjen ja.
      Selv bruker jeg ikke kløtsj men senterdiff istedenfor.
      Så jeg har ikke så peil på disse på Slash 4x4 men de er rimelig greie å justere, det skal også stå forklart i manualen hvordan du gjør dette riktig.

      Med en senterdiff får du en helt annen bil ettersom en senterdiff vil fordele kraften til den delen av bilen som har minst feste.
      Egner seg best, eller du får mest ut av dette på en bane der du vil ha drivkraft på de hjulene som trenger det best for å komme raskt frem i svinger etc.

      Skal du kun kjøre på parkeringsplasser og generelt kun for bashing vil jeg helt klar beholde slipperklutsjen ettersom den vil 'slippe' opp når kreftene blir for store mot underlaget og være mer snill mot drivverket ditt. En oljefylt diff vill ikke slippe sånn sett og være mer konstant på drivverket ditt.

      Her er en beskrivelse hvordan du gjør dette fra Traxxas: How To - Adjust the Slipper Clutch og fra Youtube her

      Om du skal kjøpe deler fra utlandet, vil jeg anbefale å titte inn hos Dollar Hobbyz, de har rimelige nye deler fra nye biler de plukker ned i deler og selger. Her kan du kjøpe rimelige deler til mange biler inkl. Slash 4x4
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #18
        Takk for tips

        Nå lekker diffen på samme sted igjen! Har akkurat kjøpt nytt pakninger.
        jeg skjønner ikke hvorfor den lekker, jeg har montert det akkurat slik som på tegningene.
        Jeg liker å ha ting i orden så jeg gir meg ikke, åpner opp i kveld igjen for og prøve med enda et pakningsett.
        Har du noen forslag til hva jeg bør være obs på denne gangen?

        Comment


        • #19
          Det eg gjorde på ein Associated RC8 som har ein kjent lekkasje i diffen var å ta diffhuset og renska det for alt som er, og legga det ned på ett fint pussepapir (oppå ei bordplate som er heilt plan, viktig!) og pussa det i 8-tallsformasjon sånn at det ikkje blir skeivslipt. Men eg veit ikkje om dette går på din diff viss den ser annleis ut i flata der spurgear møter/tetter diffhus.
          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

          Comment


          • #20
            ene pakningen var sprekt, se bilde

            Jeg skal rengjøre alt skikkelig denne gangen så kanskje det hjelper.

            Har akkurat tatt opp diffen og der fant jeg ut at den blå pakningen som sitter tredd innpå det ene drevet som ligger inntil det store hadde sprekt.
            Hvordan kan denne sprekke? Legger ut bilde av den som var ødelagt, ringet rundt med blått og blå pil mot den som hadde sprekt opp, skal denne forresten ligge inn mot drevet uten noen skive uttapå? den andre siden i diffen har skive uttapå pakningen.

            Her er bilde Click image for larger version

Name:	Slash-4X4-forklaring.jpg
Views:	1
Size:	91.5 KB
ID:	782041

            Comment


            • #21
              Hallo igjen, jepp, de blå 'firkantede' pakningene i dette diffhuset er noe ordentlig dritt å jobbe med...

              Det er utrolig lett å ødelegge disse og man må være nøye med montering, dvs at man må smøre inn med diffolje eller aller helst 'Green Slime' fra Team Associated som gjør at du får smøring ved montering samt at den tetter også uten å påvirke oljen inne i diffen eller i evt. dempere man bygger.

              Som sagt, problemet er at pakningene er firkantet, dvs har rette kanter sett i profil og det gjør at de lett kan komme på kant under montering, da kutter du de tvert. Det jeg gjør er at jeg monterer de i huset først, og ikke på akslingen, da er det kun den runde akslingen som skal tres nedpå istedenfor at man trer alt samtidig med en pakning som er større fordi den sitter på akslingen. Da skal du få til en tett og korrekt plassert pakning

              Bruk den runde bakenden av en tynn skrutrekker eller en fastnøkkel, f.eks 8mm og jobb pakningen ned med olje, evt påfør olje etterpå når den er montert.

              Jeg har prøvd å finne runde, ordinære pakninger f.eks fra Kyosho, men å finne riktig diameter innvendig og finne riktig diameter på selve pakningen er det som er problemet. Enten er de for tynne eller så passer ikke den innvendige diameteren..

              @Heimelaga. Toppen av diffhuset har en utvendig kant pluss styringer for toppdrevet, så det er ikke lett å pusse der. Og den pakningen er som oftest tett, det er de på utgående akslinger som er problemet flest av gangene

              EDIT: Det er kun skive på den ene akslingen som vist på sprengskissa, den skal ligge helt innerst mot spindeldrevet. Den siden du refererer til skal ikke ha skive
              Last edited by Bakstad; 8 October 2013, 23:09.
              5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
              Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X