Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke ny Kyosho DST 2 til å kjøre på tomgang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke ny Kyosho DST 2 til å kjøre på tomgang

    Hei folkens!

    Håper virkelig jeg kan få litt tips til hvordan få min nye Kyosho DST 2 til å kjøre på tomgang. Dette er min første fuel-bil, og jeg har trålt alt jeg har fått av manualer og brukerveilledninger uten å finne noe godt svar som har hulpet meg igang.
    Jeg har to problemer:

    1) Oppstart og kjøring på tomgang:

    Jeg forsøker å få bilen opp å kjøre på tomgang for å forberede innkjøringen. Her er forberedelsene mine:

    - Fuel er fylt på.
    - Glødeplugg sjekket, og ok.
    - Gløder fulladet.
    - Temperatur i rommet jeg står og motor er 24 grader eller mer.
    - Høyfarts- og tomgangs nål er satt på fabrikkinnstillinger (3,5 og 2,5 omdreininger fra lukket).
    - Tomgangsåpning på forgasser skal være ok.
    - Alle gummislanger sjekket og er tette for hull og kan blåses lett luft igjennom.

    Jeg primer motoren, setter på gløder et par sekunder, og starter. Motoren har et ok turtall , men går kun i 2-3 sekunder før den stopper. Turtallet er stabilt hele perioden den går, så bare dør den ut. Primer jeg på nytt og starter igjen, skjer akkurat det samme. Skur jeg opp tomgangsåpningen blir turtallet for høyt og hjulene går, og motsatt andre vei at det blir for lavt. Så denne bør være ok.

    Da tenker jeg, ok da må den få for lite fuel. At de 2-3 sekundene tilsvarer det jeg primer inn i motoren før den går tom. Jeg skrur derfor tomgangsnålen en kvart omdreining til 2,75 fra bunn. Primer og starter, og motoren går 4-5 sekunder, 2 sekunder mer altså. Øker til 3 omdreininger og den går 6-7 sekunder før den stopper. Enda litt mer. Men plutselig kommer jeg til et punkt hvor turtallet fyker i værs når jeg starter og den ikke vil dø før jeg kniper i slangen inn til forgasseren.

    Noen tanker om hva dette skyldes? Kan det være noe feil med nåla eller forgasseren?

    2) Forstyrrelser på radio:

    Jeg merker når jeg setter på gløderen og kommer borti kjøleribba at servoene rykker til og skjelver. Det samme har jeg sett hvis jeg tar på skruene og andre ting i bilen.

    Håper virkelig noen vet råd. Min sønn på fem som er klar for å se bilkjøring har gitt opp, og pappa er ikke så langt unna heller nå

    Vennlig hilsen,

    Noory

  • #2
    Når du sier du justerer tomgangen,er det den skruen som sitter i enden på gassdraget du da justerer, eller er den den som sitter på andre siden inne på motor blokka,rett under forgasseren?
    Hsn skal ca 2.5-3 omdreininger ut,Lsn ca 2.5 omd ut,Idle skruen (tomgangsskruen) juster du så den går på tomgang..
    Det er ganske normal at det kan bli litt forstyrelser med am radiosystem..
    Du har en justeringsknapp på radioen din også,som kanskje kan gjøre at den ikke går på tomgang,den heter th.trim,den justerer du gassen med..
    Last edited by olafand2; 9 January 2011, 18:05.
    sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

    Comment


    • #3
      Originally posted by olafand2 View Post
      Når du sier du justerer tomgangen,er det den skruen som sitter i enden på gassdraget du da justerer, eller er den den som sitter på andre siden inne på motor blokka,rett under forgasseren?
      Jeg har justert tomgangsskruen (den som bestemmer hvor åpen 'luka' ned til forgasseren skal være) slik at tomgangen virker å gå på et bra turtall og clutchen ikke kobler inn. Men det er ikke denne jeg justerer på i eksempelet over, det er LSN. HSN står på 3,5 og LSN står på 2,5. Problemet når LSN står på 2,5 er som sagt at motoren dauer etter 2-3 sekunder. Jo mer jeg åpner denne, jo lenger går den før den dauer. Skrur jeg for lagt, går den rett opp i noe som virker som maks turtall rett etter start, og jeg må kvele den manuelt for å få den stoppet.

      Fuel og plugg skal være bra, og være det som ble anbefalt fra butikken. Har forsøkt plugger i forskjellig 'varmergrader' uten at det har gjort noen forskjell.

      Comment


      • #4
        Hva slags plugg prøver du?
        anbefaller å bruke OS#8 og 16% big bang fuel,det funket min motor best på..
        Dra etter alle skruene på motoren også,så den ikke trekker falsk luft..
        Prøv å skru inn hsn litt,så den ikke drukner i fuel..
        Grunninnstillingene er 2.5 omd på begge nålene..
        sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

        Comment


        • #5
          når du tar lsn litt ut så bør du kanskje etter justere tomgangen litt ned slik at turtallet ikke blir for høyt.Hvis det fungerer så lar du den gå til den får opp tempen. Så justerer du lsn og idle til den har en ok temp mens du kjører den inn på tomgang.

          ok temp på pluggen ved innkjøring på tomgang er ca 95graderC(målt ved ca 20graderC ute)
          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

          Comment


          • #6
            Originally posted by olafand2 View Post
            Hva slags plugg prøver du?
            anbefaller å bruke OS#8 og 16% big bang fuel,det funket min motor best på..
            Dra etter alle skruene på motoren også,så den ikke trekker falsk luft..
            Prøv å skru inn hsn litt,så den ikke drukner i fuel..
            Grunninnstillingene er 2.5 omd på begge nålene..
            Pluggen er den som fulgte med motoren, ikke helt sikker hvilken det er men det er nok ikke en OS-plugg. Skal se om jeg kan få tak på en OS#8 her i byen. Takk for tipset

            Dro i alle skruene, og de eneste som gav antydning til å kunne strammes litt mer var de som fester potta til blokka.

            Skal forsøke å kneppe igjen HSN litt, men det skal vel egentlig ikke ha noe å si så lenge throttelen er på det laveste, da LSN da begrenser fuel-tilstrømningen. Skal også forsøke med 2,5 på begge nålene.

            Kan det være at potta ikke gir nok trykk til å flytte fuel inn til forgasseren? Sjekket slangene ved å blåse i den som koblet til potta, og så at fuel boblet inn i forgasseren, så veien dit er åpen. Eller er det slik at forgasseren selv klarer å trekke til seg fuel?

            Når det gjelder fuel så bruker jeg Model Technincs 16, som ble anbefalt av Kyosho-butikken.

            Comment


            • #7
              Originally posted by vapor 28 View Post
              når du tar lsn litt ut så bør du kanskje etter justere tomgangen litt ned slik at turtallet ikke blir for høyt.Hvis det fungerer så lar du den gå til den får opp tempen. Så justerer du lsn og idle til den har en ok temp mens du kjører den inn på tomgang.)
              Ok, skjønner. Kjøpte meg en IR-måler så jeg kan holde øye med temperaturen. Ulempen min er at hvis jeg skal justere LSN mens motoren og radioen står på, så kommer radioforstyrrlesene jeg snakket om inn og plutselig drar på og flikker i throttelen noe som gjør det litt vanskelig. Er det virkelig vanlig at når en tar på deler av bilen så lever servoene sitt eget liv og er helt 'nervøse'? Når jeg tar vekk alle hender/vektøy så er de helt stabile?

              En annen ting: I Kyosho-manualen står det at åpningen i forgasseren skal være 0,3 mm. Er det rett? Når den kjører 4-5 sekunder på stabil tomgang er min på sikker 1,5 - 2 mm.

              "Kyosho - the finest radio controlled cars". Vel, jeg er ikke overbevist. Men gir meg ikke riktig ennå. Tydlig mange med 'pondus' her inne som kanskje kan få meg i mål.

              Skal prøve med tipsene deres, og rapporterer tilbake!

              Takk for tipsene så langt begge to

              Comment


              • #8
                Fuelen er god iallefall..
                Pluggen burde også være grei nok til å få den til å gå..
                Den lager trykk gjennom potta og inn i tanken selv...
                Hvis throttelen er justert helt på det laveste på radioen,så kan det være årsaken til at den ikke går på tomgang,den kan trykke gass stagget for hardt inn mot motoren,ssånn at den får feil justering på tomgang,prøv deg litt fram med å justere throttelen på radioen,så skjønner du fort hvor du setter den når du ser på gapet i forgasseren..
                Håper dette kan hjelpe litt
                sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                Comment


                • #9
                  Det ser ut til at noen har såkalt blå mandags bil av d. serie bilene av kyosho i det siste..
                  At forgasser åpningen skal være på rundt de 0,3mm er nok ganske riktig,litt mer kan den nok justeres,men alt av gjør av de andre nål innstillingene..
                  1,5-2 er iallefall for mye..
                  Prøv å ta ut og sett inn igjen krystallene på mottager og radio,se om det kan være kontakt feil der..
                  sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by olafand2 View Post
                    Håper dette kan hjelpe litt
                    Ja, takk, dette er verdifulle tips. Så lenge en har noe en kan førsøke er det håp

                    Da skal jeg også forsøke å skru ned åpningen noe, men vet allerede at jeg har stoppe-skruen riktig, for den lukker seg ikke mer når jeg bremser. Åpningen er lik på brems og tomgang.

                    Men et viktig spørmsmål jeg har: Når en skal skru ut LSN f.eks 2,5 omdreininger må en ha et utgangspunkt å skru fra. Skal en da skru den helt inn til den butter imot, og så er det utgangspunktet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at gjør jeg det så ser jeg også at forgasseråpningen åpner seg 2-4 mm til de siste omdreiningene på LSN med klokka, noe som vel vi si at LSN har tettet helt igjen fueltilførselen for flere omdreininger siden? Skal en egentlig ikke skru 2,5 omdreininger fra det punktet akkurat rett før åpningen i forgasseren blir større enn tomgang? Det vil si 2,5 omdreininger fra akkurat det punkt LSN tetter helt igjen fueltrilførselen? Vet ikke om dette ble forståelig, ikke så lett å forklare

                    Hvis det siste er rett, kan det forklare at mine innstillinger er på jordet da jeg alltid har skrudd den inn til den butter, og at den da egentlig ikke er åpen nok. Hvis jeg i tillegg har hatt forgasser åpningen for stor, forklarer det også det høye turtallet jeg har hatt når først LSN er skrudd åpen nok.

                    Det er mye styr med fuel-bil, men å kjøre med en bil en ikke hører motoren på kommer ikke på tale. Denne bilen skal svive! Jeg skal se røyk!

                    Comment


                    • #11
                      Heisann!
                      Radioforstyrrelsene er helt vanlig med RTR-AM radioer. Pass på at antenna er helt uttrukket.
                      Som Olaf sier, kan du justere opp tomgangen litt fra kontrollen før oppstart. Når den starter forsøker du å "jokke" litt forsiktig på gassen, til du får opp turtallet litt. Når den så har forbrent evt. overflødig fuel i motoren, og du hører den går jevnt, senker du tomgangen igjen.
                      Disse motorene må man ofte hjelpe litt i gang for å si det sånn.
                      De skruene til eksosen bør du følge med, pleier å løsne på dst veit jeg.

                      Lykke til og hold ut!
                      Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

                      Comment


                      • #12
                        Etter som motoren nå har ruset seg litt opp,kan også gjøre at pluggen din ikke er helt god etterpå.
                        jeg foreslår at du begynner på nytt igjen,stiller motoren på grunn innstillingene,setter forgasser åpningen nærmest manualen,og prøver igjen,hvis gass servoen også lever sitt eget liv,sånn som styringa,så ta av stagget til forgasseren,du trenger ikke det for at bilen skal gå på tomgang.
                        Bare prøv deg fram,bare ikke kjør den for varm..
                        sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Noory View Post
                          Ja, takk, dette er verdifulle tips. Så lenge en har noe en kan førsøke er det håp

                          Da skal jeg også forsøke å skru ned åpningen noe, men vet allerede at jeg har stoppe-skruen riktig, for den lukker seg ikke mer når jeg bremser. Åpningen er lik på brems og tomgang.

                          Men et viktig spørmsmål jeg har: Når en skal skru ut LSN f.eks 2,5 omdreininger må en ha et utgangspunkt å skru fra. Skal en da skru den helt inn til den butter imot, og så er det utgangspunktet? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at gjør jeg det så ser jeg også at forgasseråpningen åpner seg 2-4 mm til de siste omdreiningene på LSN med klokka, noe som vel vi si at LSN har tettet helt igjen fueltilførselen for flere omdreininger siden? Skal en egentlig ikke skru 2,5 omdreininger fra det punktet akkurat rett før åpningen i forgasseren blir større enn tomgang? Det vil si 2,5 omdreininger fra akkurat det punkt LSN tetter helt igjen fueltrilførselen? Vet ikke om dette ble forståelig, ikke så lett å forklare

                          Hvis det siste er rett, kan det forklare at mine innstillinger er på jordet da jeg alltid har skrudd den inn til den butter, og at den da egentlig ikke er åpen nok. Hvis jeg i tillegg har hatt forgasser åpningen for stor, forklarer det også det høye turtallet jeg har hatt når først LSN er skrudd åpen nok.

                          Det er mye styr med fuel-bil, men å kjøre med en bil en ikke hører motoren på kommer ikke på tale. Denne bilen skal svive! Jeg skal se røyk!
                          Lsn skal skrus helt inn og 2,5 omd ut,samme med hsn..
                          Tomgangskruen justerer du forgasser åpningen med til ca en halv mm,begynn med det..
                          Å så gjør du som Lars også sier,gass den litt igang hvis den ikke går,bare små gassing..
                          Jada,du skal få røyk ut av pota
                          sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                          Comment


                          • #14
                            Supert!

                            Nå har jeg masse å forsøke.

                            Blir jo nyskjerrig, og liker å vite hvordan ting virker. Det jeg synes er rart med å skru LSN helt inn, er at når jeg da skur den 2,5 omdreininger ut, så har forgasseråpningen gått fra å være 3-4 mm åpen til å være kanskje under 1 mm. For å få den mindre må jeg skru enda mer. Det var derfor jeg tenkte at den buttet imot, og at det var 2,5 omdreininger fra der igjen. Var dum nok til å ikke telle når jeg fikk motoren og skrudden den igjen for første gang, men synes å minnes at den var godt over 2,5 omdr, det var noe jeg reagerte på. Men det er kanskje for sent på kvelden til å forsøke å forstå noe Manualen sier 2,5.

                            Med andre ord: Jeg går for fabrikkinnstillinger, og forsøker igjen

                            Comment


                            • #15
                              Hvis forgasser åpningen er 3-4mm når du har skrudd inn lsn,så er tomgangsnåla feil stilt mener jeg.
                              Eller noe med throttel justeringa..
                              Begynn fra start igjen du,med fabrikkinnstillingene,og forgasseråpning på rundt en halv mm..
                              Når det er gjort,så kan du skjekke at throttel justeringa er riktig på radioen..

                              At motoren ikke er på fabrikkinnstillingene når du kjøper den,er også en ting som nesten er normalt,hehe
                              sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X