Announcement

Collapse
No announcement yet.

Low Maintenance Buggy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Low Maintenance Buggy

    Jeg har 2 buggier, og de fungerer fint når alt er i orden. Problemene oppstår når noe er i stykker eller de er fulle av grus, jord og sand. Jeg kjører svært sjelden, mest fordi jeg synes det blir for mye etterarbeid.

    Det jeg ønsker meg er en 2WD-buggy med vanntett radioboks, bakmontert motor og nylonlagre slik at jeg kan spraye bilen med avfettingsvæske, høyttrykkssspyle den, og legge en liten film med olje på de delene som fortsatt kan ruster. Kan leve med at jeg må korke luftdysa og sånne ting, men jeg er møkk lei av å sitte med trykkluft, klut, q-tips og annet pirk bare fordi bilen skal være så velbalansert. Bare det at eksosen kommer ut på siden langt fremme, gjør jo at den feite eksosen begynner å legge film på all ting fra første omdreining. Det var gøy å skru bilen fra hverandre og sette den sammen igjen, e_n gang, men nå irriterer det meg bare.

    Hva skal til for at produsentene skal lage f.eks en Sand Scorcher med nitro. Eller en Spital Safari (Futaba Safari) - gikk glipp av en på Finn for kr 500,- . Den var svært nær det jeg ønsket meg, men det ville vel vært helligbrøde å rapkjøre et sånt relikvie?

    Er det noen flere som synes dette, eller er det gjengs oppfatning av skrutiden er kvalitetstid, også når du har dårlig tid? Mulig jeg begynner å bli gammel...

    Øivind
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

  • #2
    fest en slange bit på eksosen, og gjør slik at den peker ned mot bakken. og ja, skrutid er kvalitetstid, gjerne forran tv'n. jeg har en hpi baja, den har bakmontert motor, potta går ut bak, den har vantett radioboks, men den blir akkurat like møkkete som nitrobilene, bare litt mindre kliss. lettere å rense, men det må fortsatt gjøres. det du leter etter, heter børsteløse elektrobiler, men selv der blir det skruing. men du slipper mesteparten av olja.
    biler: swift 2, inferno st, mini inferno, serpent s400,tamiya TRF 415, swissflash tyrell

    "I don't know what you americans call it, but in Norway, we call it aircondition''

    Comment


    • #3
      Sånn jeg ser på denne hobbyen er det ca 70% kjøring og 30% mekk/vask noe jeg fortrekker og liker veldig godt. Kan alltids bli drittlei av alt "styret", men det er en del av gamet!

      Kjøp en hpi savage så blir alle biler etter den både lett å vaske og mekke på grunn av en noe jævlig bil å skru på, men det er jo artig det :P

      Synd å si det, men om det er så kjedelig å mekke/ vaske at du ikke får noe glede av kjøringa er det nok best å legge hobbyen på hylla
      Mvh Andreas

      HPI Trohpy 3.5

      sigpic

      Comment


      • #4
        Først og fremst hadde jeg droppa nitro motor. Etter at jeg kjøpte bil med stor børsteløs motor, er det ikke snakk om i verden at jeg går tilbake til fuel.

        Deretter har jeg fått troen på et produkt, som er bestilt nå.. Outerwear.. Et trekk over bilen, som går ifra støtdempertårn til støtdempertårn, fra side til side, festet med borrelås på siden.. Luftig og fint, men holder det meste av vann og dritt ute av bilen.

        En annen ting, jeg bruker sjelden vann til rengjøring.. Stort sett trykkluft, og wd40 og trykkluft igjen.. Knapt en trenger borti bilen med tannbørsta/q-tips etterpå. Funker fint for meg iallefall.

        Med det Outerwear trekket, så ser jeg at en knapt trenger vaske annet enn hjuloppheng etter kjøring.
        Og det øker ikke temperatur på motor/esc mye heller iflg folk som kjører med det..
        Det finnes dog ikke til alle biler..

        Comment


        • #5
          7.5'n min er bygget om til børsteløs drift, men med 4 knastehjul, så kommer jo alt inni bilen til å være fullt av sand og grus. Karosseriet er jo ikke akkurat tett i hjulbuene. "Outerwear" høres ut som en god ide, det burde finnes tekstiler som slipper luft inn og ut men holder sand, grus og støv ute. Har symaskin, kamskje jeg skulle prøve å sy noe i gore-tex? Kunne montert drivverk og batterier på duken, montert en belg på styreservostaget, gummigjennomføringer for drivakslinger, borrelås for å lukke driten (glidelås hadde vært porno, men så god er jeg ikke med symaskin.). Må vel lage "teltstenger" slik at duken ikke går inntil varme deler som motor og esc - kunne kanskje sydd kanaler og trædd bøyelige karbonstaver gjennom ala "tunneltelt". Hmm, får gå på ebay og se om det finnes gore-tex i neonfarger i passe størrelse...

          Øivind
          Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

          Comment


          • #6
            Goretex gir omtrent 0 luftgjennomstrømning. Så da kan du like godt bruke plast..

            Outerwear selger større stykker av tøyet sitt for folk som syr selv til sine spesielle biler!
            Outerwear er brukt hovedsaklig som vann/dritt beskyttelse til åpne luftfilter, så der har du den gjennomstrømningen du ønsker..

            Comment


            • #7
              Tror jeg har kommet til at Traxxas 2WD Slash SC10 er svært nært det jeg liker. Får tilogmed dune buggy-karosseri fra Parma om jeg skulle få ånden over meg. Tradisjonalisten i meg hadde likt mer metall i chassiset, som f.eks. arrma rc, men løftet om vanntett bil er et svært godt argument for min del.

              Hvis jeg skaffer noen old style felger på eBay, så kan dette bli svært bra (Ikke for racing, men for nostalginerven min.).

              Øivind
              Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

              Comment


              • #8
                Jeg bruker Dusty Motors sine trekk på min Slash: http://www.radiostyrt.no/showthread....l=1#post515283

                Kanskje det er noe for deg og
                5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X