Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modellracingfuel (MRF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modellracingfuel (MRF)

    Er det noen som har info om denne fuelen, hvem som faktisk produserer den. hva prisen på den er, RC Partner sin pris er 385.- 20%nitro18%olje, denne prisen har steget fra 299 etter sommerferien. jeg vet RCButikken sin koster 549.- noe som er hårreisende dyrt, å totalt uakuellt å kjøpe. med mindre mann har altfor mye penger man ikke trenger. å er mer en spesiellt interressert.
    Serpent 966, Hpi Trophy med Force 36, HPI Sprint Pro,Tamiya TT01

  • #2
    Fuelen produseres i Tønsberg.....
    Synes du det er dyrt kan du jo stikke oppom Norwegian Modellers å kjøpe Byron, noe billigere.

    Comment


    • #3
      personlig så liker jeg faktiskt Rapicon bedre enn MRF da... samt dem er normalt billigere... kan jo nesten bestille 4 kanner på globy enn til prisen av 2 kanner MRF på RCButikken...
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        jeg har kjørt i filler 4 motorer på byron fuelen, ustabil temp, ustabil motorgange, derimot MRF fuelen gjorde at motorene gikk mye renere å kjølet mer, di 2 Force .32 motorene jeg har hatt til nå har gått renere på MRF i forhold til byron, Spør di meg er Byron bare noe forbanna dritt.
        At MRF blir produsert her i TBG visste jeg ikke, noe sier meg at det er RC Partner som selv mixer dette
        Serpent 966, Hpi Trophy med Force 36, HPI Sprint Pro,Tamiya TT01

        Comment


        • #5
          Ingen vits i å lage en stor diskusjon rundt hva som er bra fuel, for det er en svært subjektiv vurdering.

          Dessuten er tendensen blandt folk at den fuelen man bruker på de to-tre første motorene bare noe dritt. Og det har jo selvfølgelig ikke noe med at man har brukt opp de motorene for å lære seg hvordan man skal behandle slike motorer...

          På generell basis kan vi vel være enige om at et produkt som er "dritt" aldri ville blitt brukt i konkurransesammenheng. Ingen toppsjåfør ville velge noe som er dårlig, uansett om han fikk det gratis eller ble betalt for å bruke det. Ta en titt på lista over hvem som kjører Byron rundt i verden, så har du svaret ditt selv...



          Jeg sier ikke at den ene fuelen er bedre enn den andre, men å betegne en av de største merkene i bransjen som dritt sier mer om dine kunnskaper om nitromotorer enn om fuelen...
          Last edited by Ole C; 29 July 2011, 07:11. Reason: staveleif...
          Ole Christian Solli
          www.gmbk.no

          Comment


          • #6
            Jeg sa bare hva jeg mente, jeg har kjørt på Byron å MRF, sistnevnte har etter min erfaring vært den beste. å i stedet for å komme med indirekte drittslenging, heller fortelle meg hva jeg evt. gjør feil, å hvorfor Byron fuelen har hatt store temp.svingninger.

            Jeg ønsket info om MRF fuelen, å om noen kanskje visste hvorfor denne fuelen plutselig skulle gå til himmels prismessig.
            Serpent 966, Hpi Trophy med Force 36, HPI Sprint Pro,Tamiya TT01

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ole C View Post
              Ingen vits i å lage en stor diskusjon rundt hva som er bra fuel, for det er en svært subjektiv vurdering.

              Dessuten er tendensen blandt folk at den fuelen man bruker på de to-tre første motorene bare noe dritt. Og det har jo selvfølgelig ikke noe med at man har brukt opp de motorene for å lære seg hvordan man skal behandle slike motorer...

              På generell basis kan vi vel være enige om at et produkt som er "dritt" aldri ville blitt brukt i konkurransesammenheng. Ingen toppsjåfør ville velge noe som er dårlig, uansett om han fikk det gratis eller ble betalt for å bruke det. Ta en titt på lista over hvem som kjører Byron rundt i verden, så har du svaret ditt selv...



              Jeg sier ikke at den ene fuelen er bedre enn den andre, men å betegne en av de største merkene i bransjen som dritt sier mer om dine kunnskaper om nitromotorer enn om fuelen...
              kjører toppsjåførene med vanlig stock bensin? altså handlet over disk, eller er det noe som de lager til de siden det er konkuranse mener jeg. snakket med han fyren som blander mrf å han kunne blande sånn jeg ville ha det.
              Revo 3.3, full alu rustler, HPI Savage 4.6SS,Schumaker Swift, FS Monster 4x4, FG Sportline, mcd race runner 27.2 reed porta, 813 gasser, Magic bullet pipe, alt styres med en DX3R
              Jeg vet stemmene i hodet ikke er virkelige, men de har noe kjempe gode ideer!!!

              Comment


              • #8
                Kan si det sånn at for oss vanlige konkuranse sjaffiser så er ihvertfall Byron race gen2 fuel meget bra, kjører selv på Race prodriver 2500 gen2. og den funker meget bra.
                ref fra Byron sine sider

                ProDriver Fuels are designed
                specifically for competition. They differ from their RACE Gen2 counterparts of
                the same nitromethane percentage by 2% less total lubrication. Before RACE
                fuels were re-engineered with the new Gen2 lubrication package, our ProDriver
                Fuels were reserved only for our Factory Team Drivers and were not available to
                the general modeling public. The new Gen2 lubrication package offers such an
                improvement in protection that with the introduction of the Gen2 line, we also
                made the lower oil content ProDriver blends available to all our dealers. Care
                should still be taken in tuning with the ProDriver Fuels. After finding your
                maximum power needle valve setting, always richen the engine from that setting
                to prevent overly lean runs.
                MP9, OS, RADIOPOST, AKAK-paint Minicar RC Team TeamTerribles

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mr.president View Post
                  kjører toppsjåførene med vanlig stock bensin? altså handlet over disk, eller er det noe som de lager til de siden det er konkuranse mener jeg. snakket med han fyren som blander mrf å han kunne blande sånn jeg ville ha det.
                  De kjører med akkurat samme fuelen som kjøpes over disk (i hvert fall etter at gen 2 fuelen kom, som Bjørn Tore har sakset inn info om her over), så fremt de ikke tester noe nytt for produsenten selvfølgelig.
                  Last edited by Ole C; 30 July 2011, 07:06. Reason: utdyping
                  Ole Christian Solli
                  www.gmbk.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 2Fast4YouCL View Post
                    Jeg sa bare hva jeg mente, jeg har kjørt på Byron å MRF, sistnevnte har etter min erfaring vært den beste. å i stedet for å komme med indirekte drittslenging, heller fortelle meg hva jeg evt. gjør feil, å hvorfor Byron fuelen har hatt store temp.svingninger.

                    Jeg ønsket info om MRF fuelen, å om noen kanskje visste hvorfor denne fuelen plutselig skulle gå til himmels prismessig.
                    Det er ikke indirekte drittslenging. Det er direkte drittslenging, og den er fullt fortjent...

                    Og det var du som startet:
                    Spør di meg er Byron bare noe forbanna dritt
                    Jeg er så lei av folk som slenger dritt om ting de ikke har klart å få til å fungere skikkelig, og så er liksom produktet sin feil.

                    Hvorfor er det så vanskelig å ha nok selvinnsikt til å skjønne at etterhvert som du får mer erfaring med f.eks. motorer vil du lettere få dem til, og de fungerer bedre.
                    Det kan være veldig mange forskjellige grunner til at en motor havarerer. Men etter å ha drevet butikk i bortimot seks år, og sett alt det rare folk gjør med modellene sine, vil jeg si at dette er de mest vanlige feilene:

                    1. Slurv med luftfilter (eller ikke filter i det hele tatt...)
                    2. ALT for mager justert
                    3. Tyning av motor på maks turtall over lengere tid
                    4. Dårlig, eller ingen innkjøring

                    Temp svingninger har ingenting med fuelen din å gjøre, hvordan skulle vi klare å holde stabil temp på konkurransemotorene våre hvis Byron fuel forårsaker temp svingninger?
                    Det er bortimot umulig å gi deg svar på hva som er galt med motoren din uten å se og høre den i aksjon, men hvis du gir en detaljert beskrivelse av hendelsesforløp så er det mulig å komme med en kvalifisert gjetting i hvert fall.

                    Ta også en titt på denne guiden, mye bra info her: http://www.wynnumrc.com/backup/Downl... Tech Tips.pdf
                    Ole Christian Solli
                    www.gmbk.no

                    Comment


                    • #11
                      Luftfilteret blir rengjort å fuktet med luftfilterolje etter hver kjøring.
                      Det var ca 19 grader tørr å fin luft, Revoen gikk som en klokke første tanken, kontrollerte temp regelmessig, tempen varierte mellom 90-95 en stund så var det 95-105, ingen tyning av motoren under kjøring, det vet jeg er usunt, kjørte en runde rundt på parkeringsplassen, ca 50*20 meter, plutselig etter nesten å ha fullført runden hørte jeg motoren slite volsomt med å få opp turtallet idet jeg skulle gjennom siste sving, jeg slapp gassen mens bilen rullet mot meg å jeg sto klar med tempmåler, FAEN! 159grader, stoppet motoren å der kom det røyk opp fra pluggen. jeg trenger ikke å fortelle hvordan motoren var etter demontering, jeg sier bare RAS
                      Byron 20%nitro 16%olje

                      Jeg det er også som du sier, nesten umulig å beskrive feilen når en ikke hører bilen med egne ører
                      Serpent 966, Hpi Trophy med Force 36, HPI Sprint Pro,Tamiya TT01

                      Comment


                      • #12
                        det er selvfølgelig jævlig kjedelig det du beskriver.Men det er ikke sikkert at det var fuelen sin skyld.
                        Hvis vi kan gå ut ifra at motoren var ok i utgangspunktet og at du klarte å vaske(??)filteret rent for mindre partikler/sand.

                        Så beskriver du jo en motor som tilsynelatende går bra men at tempen stiger noe etterhvert for så å gå litt i taket?
                        For det er vel det du skriver?
                        Så gjetter jeg meg til at du har sett røyk?Som er en bekreftelse for deg at den går rikt?
                        Så kan jeg tro på at tomgangen var "fin".Eller hva?

                        Vel,,da har du/jeg beskrevet en feil som de fleste av oss har vært innom og som det finnes en link til her ett sted.

                        Alt dette er mulig hvis tomgangen i utgangspunktet er for høy men høres grei ut fordi LSN er satt for rikt så den drukner tomgangen nok til at turtallet er riktig.
                        Så blir HSN satt litt for lean.
                        Da for man det du beskriver,en motor som høres grei ut og som har røyk men blir gradvis varmere.
                        Det er her de fleste sier:Og Jeg Vet Att Den For Nok,Fordi det Kommer Røyk.

                        Sier ikke dette for å mobbe noen for jeg har selv skrudd meg ditt.

                        Kan nevne at også jeg startet med en ansmann vapor med 28 motor med byron.Jeg slet jævelig med den motoren/fuelen.
                        Så jeg satte den bort og skaffet meg xray 808 med novarossi 4.
                        Hivde på med byron der og den gikk veldig bra.
                        Nå har jeg aldri skyldt på fuelen,men før sa jeg at motoren sugde.
                        Men denne sommeren har jeg tatt bilen ned fra hylla en gang,bare for å prøve "litt".Hivde på med tornado fuel.Som forventet så gikk den motoren jævelig dårlig.
                        Men så satte jeg meg ned i 2min og justerte litt på nåler og rusa motoren litt.Plutselig gikk den som ett olja lyn.
                        Tempen holdt seg og den gikk javnt og fint.Droppet raskt ned til tomgang.Og for første gang i mitt liv så ble den ansmann motoren bra.
                        Det jeg vil fram til i denne historien er som en annen sa her tidligere som jeg putter mine egne ord på:
                        Det er vi som suger,ikke bensina og motoren(Er selvfølgelig untak)


                        hehe linken til det jeg skrev er alerede postet her i tråden.Her kommer den en gang til.Han forklarer problemet godt her.Så for jeg beklage så meget hvis problemet var et annet sted.
                        Som sagt vanskelig å gjette når man ikke vet
                        http://www.wynnumrc.com/backup/Downloads/Engine Tuning Tech Tips.pdf
                        Last edited by vapor 28; 31 July 2011, 22:51.
                        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                        Comment


                        • #13
                          Spørs om ikke Tommy traff spikeren på hodet her. Det er en veldig vanlig feiljustering han beskriver her. Og siden tempen øker gradvis og (omtrent) jevnt er det nok en god mulighet for at dette var feilen.

                          Hvis motoren hadde holdt seg jevnt på samme temperaturen lenge (15-20 minutter pluss), og så plutselig endrer seg, så har det skjedd noe mekanisk. Da er det bare å begynne feilsøking.

                          En stor, men veldig vanlig feil mange gjør, er å begynne å stille på nålene så fort motoren endrer seg. Hvis motoren går jevnt og fint i mer enn 15-20 minutter kontinuerlig, og så plutselig endrer seg, så er det ikke justeringene som er feil. Da har det blitt en lekkasje et sted, eller en slange/filter e.l. som er tett. Eller clutchen som henger osv.

                          Det er veldig mange feilkilder på en motor/bil, men det tar tid å lære seg tegnene, og å komme på å teste alt. Sjekk alt veldig grundig, og begynn gjerne med slanger/tank/pakninger siden det er det letteste. Det er også ofte her feilen er. Clutch som henger er også en veldig vanlig synder...
                          Ole Christian Solli
                          www.gmbk.no

                          Comment


                          • #14
                            ja, nei kanskje, rett å slett umulig å si Vapor28, uansett om det er fuelen eller ei, jeg har byttet til MRF, hvis det er jeg som har justert feil skal jeg bøye meg i støvet å beklage, men dette er noe som er rett å slett er umulig å finne noe fasit svar på nå.
                            men uansett takk for en skikkelig forklaring.

                            Litt of topic: forrige helg testet jeg topp farta på jaton min, 95km/t uten karrosseri jævli fett
                            Serpent 966, Hpi Trophy med Force 36, HPI Sprint Pro,Tamiya TT01

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X