Announcement

Collapse
No announcement yet.

usikker på fuel...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • usikker på fuel...

    hei, jeg har en Team Losi Raminator med 26 motor! og jeg har en dunk GX-10, og vet ikke om det er noe bra fuel får min motor, og om det er noe bra fuel i det hele tatt.. har alldri hørt om GX10 før.. noen som kan forklare eller si om det er bra for min bil og om det er bra fuel, det er 10% nitro og 90% rensa parafin.. fikk det av en kompis som drev med RC før og han brukte denne type fuel på en 1/8 buggy. takk for svar på forhånd

  • #2
    Gammel fuel er ikke noe å satse på for det første. For det andre er 10% alt for lite for en .26 motor, du bør da kjøre 25%.

    Fuel tiltrekker seg vann. Altså kan trekke vann ut av lufta.
    Gammel fuel er altså ikke optimal, da den kan ha trukket mye vann. Dessuten er det dette med fuel og oljer. Mange av disse gamle jallamerkene med fuel har for vane at olja skiller seg og blir liggende i bånn av flaska etc. Da får du ingen smøring i motoren.

    Så du bør rett og slett bare la være å bruke dette her og heller kjøpe din egen fuel.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ideal View Post
      Gammel fuel er ikke noe å satse på for det første. For det andre er 10% alt for lite for en .26 motor, du bør da kjøre 25%.

      Fuel tiltrekker seg vann. Altså kan trekke vann ut av lufta.
      Gammel fuel er altså ikke optimal, da den kan ha trukket mye vann. Dessuten er det dette med fuel og oljer. Mange av disse gamle jallamerkene med fuel har for vane at olja skiller seg og blir liggende i bånn av flaska etc. Da får du ingen smøring i motoren.

      Så du bør rett og slett bare la være å bruke dette her og heller kjøpe din egen fuel.
      så det er ikke noe jeg kan gjøre får og få oljen blanda sammen i d igjenn, får jeg bor i vardø/finnmark.. og har ingensteds å kjøpe fuel i nærheta... men det var en ting du ikke forklarte ordentlig, hva er det me at det er 90%rensa parafin i denne type fuel ? eller er det rensa parafin i all slags fuel ? kan jo ikke noe om fuel :P men jeg tenkte jo såppas at 10% nitro er jo greit hvis det er blandet med parafin pga parafin hjelpe jo på tenning ? (parafin er jo tennbart) så pointet mit er at siden det er parafin i detta fuelet, så hjelpe d jo på tenninga ? har jeg riktig ?

      Comment


      • #4
        Ta kontakt med www.elefun.no, de sender fuel over hele Norge.
        Den "fuelen" du har nå kan du bruke på St Hansbålet iår, og holde langt unna bilen.

        Comment


        • #5
          Det er ofte litt eter i fuel for og ta knekken på kondens
          X ray nt 1

          Comment


          • #6
            Originally posted by jan68 View Post
            Det er ofte litt eter i fuel for og ta knekken på kondens
            så det du sier at jeg kan peise på dette drivstoffet ? men har enda ikke fådd svar på om det er rensa parafin i all slags fuel ? får hvis det er 90%rensa parafin og 10% nitro, så burde jo dette drivstoffet funke som om det var 25% nitro... parafin er jo tennbart og smøring i ett sett? eller tar jeg feil ? ska jo egentlig bare sjekke om motoren går som den skal og at det er god kopresjon, skal selges etter jeg har fiksa ny gir kasse til dn :P

            Comment


            • #7
              Parafin er ett ganske tørt drivstoff, dvs lite smøring. Brukte det endel nordpå til bil (1/1) og da tilsatte vi 2T olje for smøring. Så da vil jo en rensa parafin(som og brukes som lakserende middel på dyr og mennesker) ha enda mindre smøring ved høy temp. Just saying....

              Comment


              • #8
                Originally posted by Samen View Post
                Parafin er ett ganske tørt drivstoff, dvs lite smøring. Brukte det endel nordpå til bil (1/1) og da tilsatte vi 2T olje for smøring. Så da vil jo en rensa parafin(som og brukes som lakserende middel på dyr og mennesker) ha enda mindre smøring ved høy temp. Just saying....
                kan jeg tilsette noe slags olje da ? eller ska jeg rett og slett bare drite i og bruke denne "fuelen" da ?

                Comment


                • #9
                  Sjekka litt om denne fuelen, og det er en gammel flyfuel som heter Model Techics GX 10.
                  Ett par ting, vet du hvor gammel? Er kanna åpna? Skiftet farge? Ser du perletendenser i fuelen?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Samen View Post
                    Sjekka litt om denne fuelen, og det er en gammel flyfuel som heter Model Techics GX 10.
                    Ett par ting, vet du hvor gammel? Er kanna åpna? Skiftet farge? Ser du perletendenser i fuelen?
                    kanna er ikke åpna, vet ikke hvordan den så ut til og begynne med og sikkert er den 4-5 år gammel... men kan jo sikkert bare varme kanna opp me en veldig varm dusj åsså riste i 10 minn eller noe sånnt, ser for meg at i teorien vil det fungere. men fant du ut om det er noe effektiv fuel og bruke ? eller vil motoren kanskje overopphetes?

                    Comment


                    • #11
                      Varmt vann har ingenting for seg. Er bare å fylle på og se hva som skjer, ikke sikkert den starter i det hele tatt. Men, siden du bare skal starte den og ikke kjøre den eller justere, kan det ikke skade .

                      Comment


                      • #12
                        Jeg ville nok bare peist på og sett hva som skjedde! Motoren sprenger ikke akkurat heller. Og så lenge du ikke skal kjøre fra Oslo til Finnmark, går det nok fint.

                        Men du kan prøve en tank med fuelen for å se. Hvis:
                        - du må stille på nålene med en gang
                        - går dårlig på tomgang eller vil ikke holde seg på turtallen du har

                        så er nok fuelen for dårlig.

                        Fuel er ikke som whiskey og holder seg ikke til dommedag :P
                        Smartech SMT-Uno 1/5 x Nanda Swift II 1/8 x Carson 1/10 Lotus Elise m/O.S Max 18
                        & Spektrum DX2S

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by O.S View Post

                          Men du kan prøve en tank med fuelen for å se. Hvis:
                          - du må stille på nålene med en gang

                          så er nok fuelen for dårlig.
                          Ikke nødvendigvis sant, kommer an på hvilken fuel som er brukt før. Godt mulig den må justeres for i det hele tatt å gå stabilt, hvis den starter.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by O.S View Post
                            Jeg ville nok bare peist på og sett hva som skjedde! Motoren sprenger ikke akkurat heller. Og så lenge du ikke skal kjøre fra Oslo til Finnmark, går det nok fint.

                            Men du kan prøve en tank med fuelen for å se. Hvis:
                            - du må stille på nålene med en gang
                            - går dårlig på tomgang eller vil ikke holde seg på turtallen du har

                            så er nok fuelen for dårlig.

                            Fuel er ikke som whiskey og holder seg ikke til dommedag :P
                            hehe, jeg bor i finnmark så hadde vert fra finnmark til oslo ja takker for svarene, skal prøve å se hva som skjer

                            Comment


                            • #15
                              samen? kan jeg starte bilen med en rask drill bare med kopresjon ?

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X