Announcement

Collapse
No announcement yet.

usikker på fuel...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Så lenge du har gløder som funker, plugg som funker, fuel og luft så ja.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Samen View Post
      Så lenge du har gløder som funker, plugg som funker, fuel og luft så ja.
      akkurat det som er problemet... gløderen min er kaputt.. men har en jæ.. rask borremaskin nesten like rask som en som går på luft... lure på om jeg kan klare om starte med bare kompresjon utn gløder ?

      Comment


      • #18
        Hvor skal du få gnist fra da? Trylle den fram? Kompresere den fram? xD
        Smartech SMT-Uno 1/5 x Nanda Swift II 1/8 x Carson 1/10 Lotus Elise m/O.S Max 18
        & Spektrum DX2S

        Comment


        • #19
          hehe x) nei tenkte bare at nitro er veldig lett antennelig, og at rask kompresjon kan starte motoren :P

          Comment


          • #20
            Det går nok ikke :/
            Smartech SMT-Uno 1/5 x Nanda Swift II 1/8 x Carson 1/10 Lotus Elise m/O.S Max 18
            & Spektrum DX2S

            Comment


            • #21
              Nitrofuelen er heller ikke spesielt lettantennelig, og du må nok ha en gløder. Har sett motorer fyre uten, men det har vært varme(akkurat kjørt) motorer.

              Comment


              • #22
                nitro - og oljeinnhold

                Jeg har anskaffet meg en Savage X og en XL. Bor tr.heim og får kun tak i Jero.. Og den er jo bannlyst av de fleste.. Bestilte dermed Rapicon 25% Nitro og 9 % Olje.
                Lurer på om hva oljeinnholdet har å si. Alle snakker om nitroinnholdet. Den Jero-fuelen(butikk trondheim) inneholder 14 (og 16%) % olje..

                Er klar for innkjøring og moro!
                Men kan noen erfaringsrike rc-personer si noe om viktigheten med olje-innhold. Og er den Rapiconen bra?

                Takk
                RC-noob som stiger i gradene

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ideal
                  Jeg har sagt hva jeg synes om rapicon en gang før. Dessverre er det alt for mye bransjefolk/teamfolk her og de blir dritsure om man sier noe om et produkt. Jeg kjører med Byron, men magnum og strike team er også kurrant.


                  ---
                  I am here: http://tapatalk.com/map.php?zhbojk
                  For guds skyld, fyr løs
                  Øyvind Rasch-Olsen http://tnrc.ipublish.no/
                  Team Durango DEX410R/DEX210/DESC410 / Vampire Racing
                  Mugen Seiki MBX-7 / RB / Beta / Savöx http://www.mustit.no

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Qrtistan View Post
                    Jeg har anskaffet meg en Savage X og en XL. Bor tr.heim og får kun tak i Jero.. Og den er jo bannlyst av de fleste.. Bestilte dermed Rapicon 25% Nitro og 9 % Olje.
                    Lurer på om hva oljeinnholdet har å si. Alle snakker om nitroinnholdet. Den Jero-fuelen(butikk trondheim) inneholder 14 (og 16%) % olje..

                    Er klar for innkjøring og moro!
                    Men kan noen erfaringsrike rc-personer si noe om viktigheten med olje-innhold. Og er den Rapiconen bra?

                    Takk
                    RC-noob som stiger i gradene

                    Hei.

                    Jeg har brukt 16 liter av den rapicon 25/11 typen.Den nyere typen har 9%.

                    Når det gjelder motoren din så vet ikke jeg noe om denne.Om det er behov for mere smøring eller ikke.

                    Generelt så vil jeg si at det fins flere dårlige brukere enn liter med "dårlig"fuel der ute.
                    Grunnen til at jeg mener det er fordi det er for mange av oss som ikke klarer å få til den beste tuningen på en motor/fuel.

                    Feks hvis du er vant til tornado 25/9 og har fått til en grei tune på denne så kan det fortsatt være at noen kan justere dette bedre en deg,men uansett du har en tune som er 95% kanskje..!
                    Men så går du tom etter en time på banen og så bytter du til rapicon.
                    Og hva skjer da?
                    Jo i værste fall får du ikke start med de samme innstilingene.De spruter fuel ut av potta og pluggen drukner.
                    Så fuelen må jo være dårlig??
                    Dette har jeg opplevd selv,og meg er det jo ikke noe galt med,eller?
                    VEL,,Jeg forstår jo ihvertfall at LSN er for rik.Må justere inn minst en halv runde før jeg får start.Måtte justere litt på idle og HSN også.
                    Etter dette merket jeg ikke lenger noe forskjell på de to fuelene.
                    Så Sagaen er at det er bare å justere så er rapicon bra.
                    Kjørte 16 liter med rapicon på en novarossi4 etter at den hadde gått 20 liter på tornado uten å bytte lager/foringer/råder og stempel.Etter det ble det merlin 25/9 til lagra røyk.

                    Så hvis noen påstår at rapicon er dårlig så har man vel heller vert uheldig med innstillingene.
                    Man kan jo lett få sandkorn i motoren også ved skifte av plugg....lett å gi fuelen skylda.
                    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by vapor 28 View Post
                      Hei.

                      Jeg har brukt 16 liter av den rapicon 25/11 typen.Den nyere typen har 9%.

                      Når det gjelder motoren din så vet ikke jeg noe om denne.Om det er behov for mere smøring eller ikke.

                      Generelt så vil jeg si at det fins flere dårlige brukere enn liter med "dårlig"fuel der ute.
                      Grunnen til at jeg mener det er fordi det er for mange av oss som ikke klarer å få til den beste tuningen på en motor/fuel.

                      Feks hvis du er vant til tornado 25/9 og har fått til en grei tune på denne så kan det fortsatt være at noen kan justere dette bedre en deg,men uansett du har en tune som er 95% kanskje..!
                      Men så går du tom etter en time på banen og så bytter du til rapicon.
                      Og hva skjer da?
                      Jo i værste fall får du ikke start med de samme innstilingene.De spruter fuel ut av potta og pluggen drukner.
                      Så fuelen må jo være dårlig??
                      Dette har jeg opplevd selv,og meg er det jo ikke noe galt med,eller?
                      VEL,,Jeg forstår jo ihvertfall at LSN er for rik.Må justere inn minst en halv runde før jeg får start.Måtte justere litt på idle og HSN også.
                      Etter dette merket jeg ikke lenger noe forskjell på de to fuelene.
                      Så Sagaen er at det er bare å justere så er rapicon bra.
                      Kjørte 16 liter med rapicon på en novarossi4 etter at den hadde gått 20 liter på tornado uten å bytte lager/foringer/råder og stempel.Etter det ble det merlin 25/9 til lagra røyk.

                      Så hvis noen påstår at rapicon er dårlig så har man vel heller vert uheldig med innstillingene.
                      Man kan jo lett få sandkorn i motoren også ved skifte av plugg....lett å gi fuelen skylda.

                      Takk, du har gode poenger som er lagret i skallen. Men har LSN noe med hvor vanskelig det er å få start/ gå på tomgang? Videre, hvis motoren holder på å kvele seg ved start, er LSN for feit da?
                      Mange takk

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Qrtistan View Post
                        Takk, du har gode poenger som er lagret i skallen. Men har LSN noe med hvor vanskelig det er å få start/ gå på tomgang? Videre, hvis motoren holder på å kvele seg ved start, er LSN for feit da?
                        Mange takk
                        Lsn=low speed needle er der blant annet for å justere hvor rikt den skal gå på tomgang.Idle=tomgang er der for å justere hvor lav/høy tomgangen skal være.
                        Lsn bestemmer hvor rikt den skal gå fra bunn og et godt stykke på vei opp.Etter det er det Hsn=high speed needle som tar over og bestemmer hvor rikt den skal gå.

                        Så hvis lsn er for rik så kan den bli vanskelig/umulig å starte.Og hvis den starter så kan den dø ut på tomgang,og evt bli lite responsiv akkurat i det du gir gass.

                        Husk:finjuster motor bare når den er varm.

                        Man kan godt leane lsn litt hvis motor er kald for å starte den,så justere den mere nøyaktig etterhvert som motor blir varm.

                        Hvis idle er for lav så vil den også kveles.

                        Tar du av luftfilteret så skal åpningen være ca 0.6-1mm.Husk at denne åpningen blir påvirket av lsn også.

                        Her er det bare å prøve og feile.
                        Det er derfor det er så mange "rykter"om fuel og motorer,mange ting å ta hensyn til.
                        Ps:det er ingen tun som er bra nok fra +5 til 25grader.Disse motorene reagerer på høyde over havet temperatur og fuktighet.
                        Så med norges varierende vær så kan man risikere å justere flere ganger i løpet av en lang dag
                        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                        Comment

                        (RS) Radiostyrt.no Statistics

                        Collapse

                        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                        Welcome to our newest member, Erik-M.
                        Working...
                        X