Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner og jeg trenger hjelp .....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner og jeg trenger hjelp .....

    Hei,

    Har investert i en inferno neo (T1 - tror jeg), har slitt med motorgangen siden jeg har kjøpt den.
    Startet og lot den gå 3 tanker før jeg startet så smått å bruke den, etter ca 5 - 6 tanker begynte jeg å prøve den litt mer.
    Da begynte også problemene vedr. motoren.
    Jeg har skiftet mange glødeplugger pga, de ryker. Ofte starter den og går 3 - 5 min, så er glødepluggen defekt.
    Etter mye om og men har jeg til slutt klart å få en glødeplugg til å vare litt, men nå har jeg sikkert klart å justere helt bort alle instillingene.
    Nå går den av og til på tomgang, men med en gang jeg tar av starteren (gløderen) så stopper den, de gangene jeg klarer å la den gå litt etter jeg har tatt av starteren så dør den ut i det jeg skal begynne å akselere med bilen, i lav - mellom siktet.

    Bilen er helt standard, og jeg har nå en medium glødeplugg installert.

    Håper noen har noen gode tips vedr dette...

    Ronny

  • #2
    Hei.

    At pluggene ryker kan bety at bilen din går for magert eller omvendt.
    Om bilen din kveles så kan det ha med at motoren får for mye eller for lite luft.

    Ta bilen med ned til butikken du kjøpte den i, og få de til å hjelpe deg.
    Om du vil prøve litt mer selv, så ligger det info på nettet som forteller deg hvor mange turn du skal bør ha på de ulike skruene.

    Ønsker deg lykke til!

    PS: En del av RTR Infernomotorene krever mye justering, så du er ikke alene om dette problemet...
    Ass. B4.1 Worlds Car - Ass. B44.1 - Xray T3 2012 - LRP - Savox - Spektrum

    BOMBK

    Comment


    • #3
      Kan kanskje ha mer hell med kald plugg hvis du kjører høyt nitroinnhold og i lunka vær.

      Comment


      • #4
        når du prøver å starte,kommer det en del fuel ut av potta da?Du har ikke for rik LSN da?Det er den som sitter på tønna der gasstaget er festa.Da skal den litt inn.
        Du sier også at de gangene den starter så dør den ut når du gir gass.Hvis den drukner så er den for rik,hvis den staller/boger
        så er den for fattig.
        Som du skjønner er det litt vanskelig å hjelpe uten å være der.

        En annen ting er når du skifter plugger kan det komme små sandkorn fra gjengene på pluggen ned i motoren,da kan også plugger ryke.
        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

        Comment


        • #5
          Prøv med grunn innstillingene igjen. 3runder ut på hsn,lsn skal ca 0.5mm innenfor godset
          En god glødeplugg til den motoren er OS#8 standard plugg.
          sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

          Comment


          • #6
            Still nålene tilbake til std posisjon,. dvs HighSpeed nåla = 3 turn UT ifra helt innskrudd
            og bånn-nåla = 0.5,mm INN ifra kanten/flush på forgasser-huset. Når det er gjort skal du
            skru inn HS (HighSpeed) 5.min inn (tenk deg den som en klokke) inntil du får den til å gå
            på ca 100 grader. Legg litt spytt på kjøletoppen, og da skal det bare såvidt piple litt.
            Hvis det derimot freser vekk er du godt over 100 grader og kan skade motoren ordentlig!!

            Når motoren går på ca 100 grader etter å ha justert på HS nåla skal du nå konse om
            LS (low-Speed nåla, også kalt bånn-nåla) inn ca 2-3 minutter inn av gangen, deretter
            kjøre ett par friske strekker og returnere foran deg selv igjen for å lytte på tomgangen.

            Du skal justere deg inn på LS frem til du får en JEVN tomgang i ca 15-20 sekunder, for
            deretter at tomgangen dropper ned en oktav. Når dette er riktig innstillt vil bilen din ha
            en fin grå-blå eksos ifra bånn til full gass og gå på rundt 100-110 grader.

            PS. Hvis Tomgangs-HASTIGHETEN på motoren din nå går litt vel fort, justerer du da bare
            Idle-nåla (den bittelille på siden av forgasseren) UT ett minutt eller tre inntil den går på en
            fin & jevn hastighet
            Last edited by Ronny.A; 13 May 2012, 14:41.
            Ronny Arnesen
            Official Agama/Nemo * Beta Factory Driver

            Agama Evo 8 * Bullitt Engines * Beta Tires * Nemo-Racing * Neo-buggy * Futaba * Savox *RC-Land.no

            Comment


            • #7
              Hei,

              Takker for mange gode tips. Jeg skal ut å teste litt i kveld, men er litt usikker på en ting. legger derfor med en link jeg har funnet på nett, med et lite kart over forgasseren og litt forklaringer på nålene.



              HSN er det det samme som hoveddyse nål på den vedlagte linken?
              LSN regner jeg da med er den som heter Tomgangsnål bak i følge denne linken.

              Ønkser bare en liten bekreftelse på dette nå, så er jeg good to go igjen.. hvis ikke går turen til butikken i morra, så får de justere og forklare

              Ronny

              Comment


              • #8
                Ville ikke kalt det for tomgangsnåler, men lavhastighetsnåler. På skyveforgasser som du ser på bildet, er LSN den som kalles tomgangsnål foran. Den bak er en mellomting (middle speed needle) som oftest kan stå i fred da den bare justerer dysen til LSN så langt jeg har sett. HSN er hoveddysa ja.

                Det er ingen 100% universale måter å nullstille en nitromotor på (grunninnstillinger på nåler), det varierer gjerne fra motor til motor, noen er flush, andre er ikke, mulig 3 turn og 0.5mm er universalt nok. Men ta hvertfall for deg HSN først og LSN etterpå som andre også har antydet, etter at du har fått nullstilt den.

                Når du justerer LSN kan det godt være du må justere litt på tomgangskruen/idle også da disse går litt hånd i hånd.
                Last edited by Corvinus; 13 May 2012, 15:49.

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X