Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skrue med ødelagt topp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrue med ødelagt topp

    Hei. Dette er min første post,og vil bare si at jeg er rimelig nybegynner med RC,så tilgi meg hvis jeg bruker feil navn på de forskjellige bildelene
    Jeg har en HPI firestorm 10t,og problemet jeg har er at jeg må ta av kjøletårnet,for det lekker fuel ut under der,slik at bilen dør når jeg gir gass. Har lagt merke til at det lekker ut under "under head"(som det heter på engelsk i manualen). Har lest meg frem til at det kan være pga det har kommet skitt under?
    Det som da er problemet er at unbrakoen ikke passer i den ene skruen,for sporet i skruen er blitt slitt og dermed får jeg ikke ut denne skruen...
    Er det noen som vet hvordan jeg kan få denne skruen ut? Setter stor pris på all hjelp
    Si selvfølgelig ifra hvis noe skulle vært uklart,er som sagt helt grønn

  • #2
    velkommen,forumet er litt dødt på denne tia.
    Er det feste i det heletatt? Hvis det er det kan du kanskje være heldig å få banket forsiktig på plass en torx som er ett hakk for stor.

    Hvis det ikke funker så er det enkelte av disse kjøletoppene som du kan klare å komme til med en dremmel med kjære blad.
    Du kan kanskje komme til fra siden under nederste kjøleribbe og over "blokka".Teit forklart men...
    Hvis det ikke går kan du prøve å borre ovenifra,slik at skruehodet faller av.Da er det bare å dra av kjøletoppen og håpe på at du klarer å få tak med en tang på det som er igjen av skrua.

    Uansett,lykke til...
    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

    Comment


    • #3
      Hei,takk for tips! Jeg skal se om jeg får prøvd ut noen av metodene imorgen.
      Poster her hva som funket,i tilfelle noen andre sliter med samme problem

      Comment


      • #4
        Et annet godt tips er å varme opp godset rundt der skruen/bolten sitter, da metallet vil utvide seg og i sin tur lette jobben med å skru den ut. Du vil da trenge 'mindre' anleggsflate mellom skruehode og verktøy med samme kraft for at det hele skal løsne.
        Med mindre du ikke har en varmluftspistol så kan du bruke en hårføner til dette.
        -Og om du ikke har dét heller så kan du sikkert utnytte muligheten til å sprade over til nabojenta og spørre om å få låne hennes! ;D

        EDIT: -Og velkommen til forumet! ^^
        "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted...!"

        Comment


        • #5
          Du er også velkommet ut på klepp rc,vi hjelper deg gjerne hvis du trenger det
          Vi har dugnad der i morgen fra kl10 ellers så er det folk der lørdag også
          Velkommen i hobbyen
          Last edited by olafand2; 26 July 2012, 09:32.
          sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

          Comment


          • #6
            Skru løs de andre skruene først, da letter trykket på den siste som sitter igjen. Og da kan du være heldig at den løsner lett selv med slitt spor.
            TEAM ELEFUN

            Comment


            • #7
              Litt sølvpapir rundt tuppen på umbrakotrekkeren kan også gi det lille du trenger for å få løsnet skruen. Det har reddet meg noen ganger
              Team Mustit RC
              - Xray XB9 - RB- Byron - Sanwa - Savox -

              Comment


              • #8
                Som det nevnes over kan du ta en drill med et bor som har omtrent samme diameter som skruen og borre i stykker skruehodet ovenifra om ikkenoe annet funker. når du da har gjort det og fått ut de andre skruene kan du bare løfte av kjøletoppen og skru ut det som er igjen av den ødelagte skruen med tang eller liknende etterpå og bytte den ut...
                Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                Comment


                • #9
                  Heihei. Låner tråden litt istedenfor å lage en ny.
                  jeg skulle skru av kjøleribba på savagen min, og da BREKKER umbrakoen i den ene skruven...... Hva kan jeg gjøre?

                  Comment


                  • #10
                    Kan også hende du bruker en metrisk umbrakoskrue i en tommemålumbrakoskrue, går fint til skruen blir slitt eller gjør motstand. Biltema selger umbrako i tommemål, uansett kjekt å ha.

                    Øivind
                    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lookatme View Post
                      Heihei. Låner tråden litt istedenfor å lage en ny.
                      jeg skulle skru av kjøleribba på savagen min, og da BREKKER umbrakoen i den ene skruven...... Hva kan jeg gjøre?

                      Hvis umbrakoen fortsatt sitter fast i skruen,så kan du sikkert få løstnet den med å bruke en flat small skrutrekker eller lignende mens du holder motoren oppned,da faller den lettere ut.. etterpå kan du f.eks bruke en loddebolt til å varme skruen først,hold den da en stund på toppen an skruen
                      sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X