Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med radioutstyr i kulda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med radioutstyr i kulda

    Heisann,

    Jeg har et frustrerende problem med min traxxas slayer pro 4x4. Den er helt ny. Bilen går forsåvidt meget godt, men radiosystemet som fulgte med ser ikke ut til å takle kaldt vær fullt så godt. De første ca. femten minuttene av kjøringen på vinterstid i minusgrader(ikke lavere enn -5) går helt fint, men etter hvert så begynner det "å leve sitt eget liv" slik at jeg blir nødt til å avbryte. Servoene "kryper" og styring påvirker gassen osv. Hvis jeg går inn og varmer opp systemet så har jeg ca. femten nye minutter til rådighet ute i kulda før alt klikker igjen. Har aldri vært borti liknende problemer, hverken med vinterflyving- eller kjøring med andre radiosystemer. Noen som har vært borti dette før og har noen tips? Har slått meg at det kan være fordi jeg bruker vanlige AA batterier til mottakeren og at spenningen blir for lav ute i kulda(???)...Kan det kanskje hjelpe med en kondensator? Har til sammenlikning brukt både andre typiske "rtr-systemer" og spektrum ute i kulda uten at dette har vært et problem tidligere. Jeg er selvfølgelig også sikker på at mottakeren ikke har blitt utsatt for fukt.

    Er takknemlig for all hjelp jeg kan få.
    Bånn gass!

  • #2
    Originally posted by k1ta View Post
    Heisann,

    Jeg har et frustrerende problem med min traxxas slayer pro 4x4. Den er helt ny. Bilen går forsåvidt meget godt, men radiosystemet som fulgte med ser ikke ut til å takle kaldt vær fullt så godt. De første ca. femten minuttene av kjøringen på vinterstid i minusgrader(ikke lavere enn -5) går helt fint, men etter hvert så begynner det "å leve sitt eget liv" slik at jeg blir nødt til å avbryte. Servoene "kryper" og styring påvirker gassen osv. Hvis jeg går inn og varmer opp systemet så har jeg ca. femten nye minutter til rådighet ute i kulda før alt klikker igjen. Har aldri vært borti liknende problemer, hverken med vinterflyving- eller kjøring med andre radiosystemer. Noen som har vært borti dette før og har noen tips? Har slått meg at det kan være fordi jeg bruker vanlige AA batterier til mottakeren og at spenningen blir for lav ute i kulda(???)...Kan det kanskje hjelpe med en kondensator? Har til sammenlikning brukt både andre typiske "rtr-systemer" og spektrum ute i kulda uten at dette har vært et problem tidligere. Jeg er selvfølgelig også sikker på at mottakeren ikke har blitt utsatt for fukt.

    Er takknemlig for all hjelp jeg kan få.
    Da har jeg funnet problemet. Det viser seg at vanlige AA-batterier(i hvert fall de jeg brukte) ikke er så glad i kulde. Dette må ha resultert i for lav spenning til mottakeren, som i sin tur begynte å oppføre seg rart. En lipopakke er nok tingen
    Bånn gass!

    Comment


    • #3
      Hei

      LiPo hater kulde, bare så det er sagt.
      Det som takler kulde best, er faktisk gode gamle NiCd-batterier.

      LiFe skal i utgangspunktet være litt bedre enn LiPo.
      Jeg var å fløy på Hamar for en del helger siden, der var det -17.
      Det funka finfint det

      ( http://www.modellflynytt.no/thread33600-11.html )
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #4
        Åja, det er flott og vite. Takk for tipset, jeg får kanskje finne fram noen av de gamle pakkene da. Trodde disse var utdatert for lenge siden
        Så ut som det var god stemning til tross for kulda
        Bånn gass!

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X