Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt spm ang tuning og temp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt spm ang tuning og temp

    Jeg har en Hobao hyper 7 pcr med en hyper 21 8port motor som jeg har litt problemer å fin tune.

    Jeg bruker os 8 plugg, 25% tornado fuel.
    Motor starter alltid fint og sviver bra uten noe problemer, så begynner jeg å kjøre og tune, begynner litt rikt på hsn og lsn og jobber meg nedover til den høres bra ut å går rimelig greit men da måler jeg temp på plugg og den ligger på 160 grader. Jeg tar da å tuner så tempen blir 120 grader men da hører jeg den går rikt og hoster llitt ved pådrag og går veldig mye dårligere.

    Noen som har noen tips?

    Er det greit med så høy motortemp eller kan det være at det er noe motoren? Lekkasje eller slitasje?

  • #2
    Hvor lenge har lagerene gått? Bruker du after run olje?
    Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

    Comment


    • #3
      Har nettopp kjøpt denne brukt så jeg vet ikke historien på motoren

      Comment


      • #4
        Da er det på tide og bytte. De gangene jeg har kjøpt brukt og ikke byttet så har jeg fått svi hver gang! Avid har sikkert dimensjonene du trenger.
        Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

        Comment


        • #5
          Er det det at lageret i forkant ikke holder tett lenger og motoren får falsk luft gjennom dette? Og da blir det magrere blaning og økt temp? Er det noe annet enn lagrene som bør byttes med det samme?

          Comment


          • #6
            Ang after run olje, hvordan er prosedyren ved bruk av denne? Et par dråper i forgasser og gløde hull i topp og turne motor et par runder eller?

            Comment


            • #7
              Når lagerene blir slitt/rustne så utgjør de en så stor motstand for motoren at temperaturen går i taket. Er baklageret som stort sett får smellen. Du får samtidig inspisere stempel og foring nøye. Er det mye riper i de er det nok like greit og se seg om etter en annen motor.

              Når det gjelder after run så er det viktig og få driftdtemperstur på motor først, og deretter klype igjenn slangen for og stoppe den. Start den så et par-tre ganger mens du fremdeles holder på slangen. Da er den tom. Sett stemplet i bånn, skru ut pluggen og ha noen dråper oppi. Pass på og holde bilen lent fremover, slik at det ikke renner ut eksosporten, men ned i innsugskanalene. Snurr den rundt noen ganger, og lagre den i romtemperatur.
              Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

              Comment


              • #8
                Takk for bra svar, da kommer jeg å ta opp motoren for å kontrollere lager og stempel/foring og kjøpe afterrun olje

                Comment


                • #9
                  Har demontert motoren nå å det var dårlige lager pluss lekkasje i frontlager.
                  Jeg varmet opp motoren å fikk greit ut framlageret mens baklageret er det verre med, får liksom ikke tak i det for å presse det ut. Hvordan pleier dere gjør?

                  Comment


                  • #10
                    Varm blokka godt opp og dunk den med baksiden ned i bordet. Da kommer lageret stort sett ut! Legg nytt frontlager (med tetning bare på ene siden) og veiv med baklageret på i fryseren. Varm opp blokka før du setter de inn. Jeg bruker varmluftpistol.
                    Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

                    Comment


                    • #11
                      Er det noen i norge som selger lager? Avid hadde ikke dimensjonen 14x24x6

                      Comment


                      • #12
                        Ser ut til og være en litt uvanelig dimensjon. Jeg gjorde et søk på ebay og fant flere der. Det er nok det enkleste.
                        Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

                        Comment


                        • #13
                          Heldigvis ventet jeg med å bestille lager til jeg hadde fått de ut å målt de, det sto feil dim i manualen. Riktig dim er 14x25x6 å den er mye lettere å få tak i nye lager er på vei

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X