Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er foringen på motoren din utslitt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er foringen på motoren din utslitt?

    Jeg kan klemme den så du får like god eller bedre kompresjon,
    enn da motoren var ny. Erfaringen jeg har gjort med dette
    viser også at motorene går bedre og i noen tilfeller kaldere enn
    de gjorde tidligere.

    Jeg har klemt en del foringer nå og ikke hatt en feil anda.
    jeg har også klemt en til meg selv, det var til en Collari 400 som hadde
    gått ca 30 liter før jeg klemte den og den har gått 10 liter etterpå
    med klyp i topp enda. Jeg har klemt foringer til andre som har vært så
    utslitte at stempelet går 5 mm på oversiden av foring, disse har også hatt en veldig god respons.

    Jeg har hydraulisk utstyr som jeg kan kontroller ned til 1/100 mm
    og har derfor veldig god kontroll på hva jeg gjør.

    Hvis du har en foring eller 2 som du kunne tenkt deg noen flere liter ut av,
    Kontakt meg på pm eller mail. Jeg tar 200 kr pr. foring som klemmes pluss at du betaler frakt.
    Jeg gir ingen form for garanti for hvor lenge det holder, men hvis jeg gjør feil og eventuelt klemmer for mye. Ender det med at du får igjen pengene og kun har fått en utslitt foring mer ødelagt enn den var. Altså et tap på noen kroner i frakt.
    Minicar rc team
    http://minicar.no
    www.rga.no

  • #2
    Dette kan jeg gå god for. Ronny har klemt to av mine setups og de er "bedre" enn nye ihvertfall ikke langt ifra. Har ikk fått på mere enn 4 liter på det ene, men det klyper like fint fortsatt. Dette er noe man bør tenke over istedenfor å kjøpe ny motor.

    Prøv så får dere se, er virkelig å anbefale.
    Hans Magne Berg 1980 Kløfta
    Minicar RC Team--Carrocar--RC8.2--Alpha RC Engines--Radiopost--AKA--

    Comment


    • #3
      Nå blir jeg nysjerrig!!

      Er generelt litt skeptisk til detta.

      Jeg har sett mange av disse klemmen som blir solgt på nettet og det er bare søppel. Fordi de er formet somen C og da ikke vil holde samme diameteren når man skrur igjen skruen for å klemme sylinderen. det btyr at sylinderen ikke vil være rund lenger men blitt litt oval. Såfort motoren da ikke har mekanisk "klyp" lenger ( da egentlig motoren er på sitt aller beste både i fuelforbruk og turtall ) vil man få tomgangsproblemer og den stopper.

      Hvis Ronny har fått til å lage et verktøy som ikke har noen skjøt på seg og er 100% rund så vil jeg tro at dette vil fungere bra.

      Jeg vet om en mann som gjør dette i Statene og han har jeg brukt ved et par anledninger. Det funker bra men som nye blir motoren ikke. Den går også mye varmere, så lenge den ikke er kjørt inn. Det er ikke bare det at sylinderen skal være helt rund, men den skal også være kon på et spesielt sted/høyde i foringa for at motoren skal være 100% og bli som ny.

      Comment


      • #4
        @ Anders

        Jeg presser foringene runde, men med en annen koning enn når de er nye.
        Hvis jeg skulle presset med samme koning ville foringen bli slakk i blokka.

        Motoren jeg har presset til meg selv har som sagt gått 10 liter etter pressing i både løp og trening. Den fikk både høyere turtall og gikk kaldere. Om det er noe som går for alle vet jeg ikke men en RB jeg har presset hylte mer enn før, det samme gjelder en dårlig hyper 8 port pro.
        hyper motoren går nå nesten like godt som min Rb WS7II rb mods motor.

        For å være helt ærlig hadde jeg ikke stor tro på dette når jeg prøvde, men hyper motoren overbeviste meg og det er ikke dumt å få en del liter ekstra ut av et setup.

        Men Anders send meg gjerne et utslitt setup med stempel, så skal jeg prøve å overbevise deg
        Minicar rc team
        http://minicar.no
        www.rga.no

        Comment


        • #5
          Kan gå god for pressinga til Ronny. Har en w7II som var erklert død av mange motorkjennere, motoren går som ei kule har bra med komp har kun rukket å kjøre ca 3 liter til nå men motoren er super stabil..
          ANBEFALES
          Ken Skalleberg

          Kyosho MP 9, Bullit engines, Beta tires, Piranha fuel, Minicar rc team.

          Comment


          • #6
            Hvordan er det dette går til egentlig?
            Klemmes bare sylinderforingen sammen?

            Har en SH .28 som har veldig lite komp, pga. dårlig innkjøring.
            Dette kan jo være noe for den.

            Jørgen | Savage X

            Comment


            • #7
              Det er en deal Ronny!

              jeg er generalt skeptisk til dette, ikke til deg.

              Med tanke på det du skriver om at foringa vil være løs i blokka så utvider alu seg mer enn messing så jeg tror ikke dte ville vært noe stort problem uansett. kon er dreiet inne i foringa. Om du har micrometer verktøy til å måle foringer invendig er jeg særdeles interessert i å ta en tur til deg!!!!! Måler du invendig får du deg kanskje en liten overraskelse, hehehe.

              Det er aldrig dumt å få mer ut av et setup om man bare bruker det til trening heller!!! :mrgreen:

              Comment


              • #8
                @ Jørgen

                I det store og det hele prsses foringen sammen.

                Send meg en pm hvis du er int.
                Minicar rc team
                http://minicar.no
                www.rga.no

                Comment


                • #9
                  Foringen er den som er imellom sylinderen og stemplet, eller eventuelt hva?
                  Michael Tobias Moen 17
                  Sintech ax5

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mike-Sintech
                    Foringen er den som er imellom sylinderen og stemplet, eller eventuelt hva?

                    Foringen er sylinderen, det du refererer til som sylinder er blokka.
                    Minicar rc team
                    http://minicar.no
                    www.rga.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ronny Aamodt
                      Originally posted by Mike-Sintech
                      Foringen er den som er imellom sylinderen og stemplet, eller eventuelt hva?

                      Foringen er sylinderen, det du refererer til som sylinder er blokka.
                      Poenget med foringa er vel, når /visst den skjærer seg så kan man som regel bare skifta foring og stempel (muligens veiv?)..?
                      Michael Tobias Moen 17
                      Sintech ax5

                      Comment


                      • #12
                        Jepp det kan man gjøre, men når dette koster godt over 1000 lappen til de 3,5 motorer og jeg kan gjøre du du mange flere liter ut av motoren til 200 kroner, så er det et poeng.

                        Ps skifter du foring stempel og veiv + lager som også bør byttes, lønner det seg nok å kjøpe ny motor.
                        Minicar rc team
                        http://minicar.no
                        www.rga.no

                        Comment


                        • #13
                          Ok mister
                          Hvor har du kjøp denne klemma og hvordan ser den ut.
                          Har du noe å måle med som garanterer klemminga.
                          Eller la meg spørre deg om du vet hvordan man tester om det er blitt bra.
                          Har testa det billige drittet som man får kjøpt på ebay. (enkel klemme)
                          Funker ikke særlig bra.
                          Til alle dere som gidder å betale 200 + frakt på noe som Ronny ikke kan garantere ........hmhmhmh tvilsomt.

                          Da er det like greit å snu stempel og gi det et lite dunk med en dor.
                          Dette har jeg testa og det funker bedre enn billige klemmer.

                          Ok Ronny, kjør inn foringa på nytt så kan du teste.
                          vri stempel helt i toppen og sving frem og tilbake over toppen 20 ganger, uten å gå under eksoporten med stempel. holder den tett da så har du lykkes med foringa.

                          Men uansett så er fit'en i blokka ikke akseptabel etter man klemmer foringa.
                          Atle Matheussen
                          MLC 21-b7 EVO
                          Picco P7-Evo
                          OS V-spec
                          Futaba 3PK
                          MBX5-prospec
                          Modellracingfuel

                          Comment


                          • #14
                            hmm...

                            Jeg tror du bør lese hva jeg har skrevet angående pengene!
                            Og ja miljøet er bra gjenomsiktklig, så det hadde vel vært dumt om jeg
                            hadde lurt noen for så å dra på løp der hvor alle kjenner alle ??

                            Men så til det andre!

                            Kjøpt ? nope dette har jeg laget og jeg har ikke tenkt til å gå i detalj til alle og enhver hvordan dette blir gjort. Grunnen til at jeg tilbyr dette er at det funker utrolig bra på mine og for noen andre. Det er veldig greit å kunne trene en del fler liter på et setup(og ja jeg har kjørt løp med et selv) for du også vet at denne hobbien koster en god del kroner.

                            Når det gjelder fit`en i blokka er denne veldig akseptabel etter at det er klemt, det har med måten jeg klemmer på.

                            Jeg hadde aldri gått ut med dette hvis det var totalt humbug.
                            Minicar rc team
                            http://minicar.no
                            www.rga.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by atmath
                              Ok mister
                              Hvor har du kjøp denne klemma og hvordan ser den ut.
                              Har du noe å måle med som garanterer klemminga.
                              Eller la meg spørre deg om du vet hvordan man tester om det er blitt bra.
                              Har testa det billige drittet som man får kjøpt på ebay. (enkel klemme)
                              Funker ikke særlig bra.
                              Til alle dere som gidder å betale 200 + frakt på noe som Ronny ikke kan garantere ........hmhmhmh tvilsomt.

                              Da er det like greit å snu stempel og gi det et lite dunk med en dor.
                              Dette har jeg testa og det funker bedre enn billige klemmer.

                              Ok Ronny, kjør inn foringa på nytt så kan du teste.
                              vri stempel helt i toppen og sving frem og tilbake over toppen 20 ganger, uten å gå under eksoporten med stempel. holder den tett da så har du lykkes med foringa.

                              Men uansett så er fit'en i blokka ikke akseptabel etter man klemmer foringa.
                              Atle.....nå må du lese før du kaster deg ut i diskusjon da. :wink:

                              Har selv flere set-up som Ronny har "klemt" og det funker meget bra det!!

                              edit: du rakk å svare før meg Ronny :wink:
                              Morten Høymork

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X