Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mugen Seiki MBX-serien

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mugen Seiki MBX-serien

    Jeg har lett etter den gamle sticky-tråden om denne fantastiske buggy serien, men har ikke funnet den.
    Nå kommer det snart nytt chassis på markedet, og et samlet sted å utveksle setup og erfaringer kunne være kjekt.

    Erfaringer, tips og tricks og spørsmål for eldre MBX modeller er selvfølgelig også greie å samle her.

    Personlig har jeg kjørt snart 100 liter fuel på mitt mbx5-prospec chassis, det er noe oppgradert i retning "R" modellen.

    Håper en moderator kan gjøre denne "sticky".
    MBX-6
    Slash 4x4 rtr
    - Midtskogen Raceway-

  • #2
    Kunne kanskje legge ut setup jeg synes fungerer bra.

    5000-7000-3000 i diffa (f-c-r) og 400 både foran og bak i demperne. Har prøvd diverse tynnere olje, men jeg synes jeg fikk best resultat med 400 olje. Av fjører bruker jeg rmv progressive i hard.
    Camber foran: 2 grader
    Camber bak: 3 grader

    Jeg kjører mbx5-r, men jeg regner med at det ikke er store forskjellen fra mbx5.
    Og til de som vurderer å kjøpe Mugen; dere kommer ikke til å angre!!!!
    Fin, lettkjørt bil som tåler veeeldig mye
    Last edited by Håvard H; 19 August 2008, 18:41.
    Håvard Haugland - 93 mod
    * Mugen Seiki * Futaba * RB/GO engines * Mecca *
    Team www.microracing.se

    Comment


    • #3
      Jeg kjører 5-7-2, det er vel stock.
      God erfaring med 5-7-3/4/5 på løsere og glattere føre.
      Prøvde 7-7-2, men da ble den veldig nervøs, sinnsyk styring off-power.
      Har også god erfaring med RMV, men har kun prøvd soft og 25 olje bak, ble veldig smooth, men tålte ikke mye dumper før den slo nedi.

      MBX6 deler visstnok 17 deler med MBX5R, så ikke kast alt når du får den nye
      MBX-6
      Slash 4x4 rtr
      - Midtskogen Raceway-

      Comment


      • #4
        Dette er noe av det som er nytt på Mbx6:
        Nye dempertårn, bærearmer, diffhus, differ, vingefeste, bakre hubber, dempere, radioboks, tanken, servosaver, styrespindler, chassi og noe mer

        I tillegg har de lettet drivverket betraktelig, all over skal også bilen være temmelig lettvekt uten at dette går utover holdbarheten

        Så dette kan bli utrolig bra!!!!!!

        Artig å få opp en tråd om MBX.....
        1:8 Buggy

        Comment


        • #5
          Jeg kikket litt på vinnerbilen fra EM, bilder altså. En type mellomakslinger som jeg ikke har sett før.
          I tillegg er det lagt opp til enda enklere skruing, med tilgang til settskruer fra "utsiden" slik at vedlikehold og erstatning av splinter går kjappere.
          Jeg har lest litt om MBX6, og reaksjonene på den. Mange reagerer negativt på at PBS er beholdt, styreservoen er gjort stående, og at det jevnt over er "lite endringer".

          Personlig så liker jeg pbs meget godt, jeg har trua på stående styreservo, både fordi de har testet liggende på flere modeller, men også fordi at jeg ser at stående løsningen er mer "direkte".
          At det er "lite endringer" passer meg utmerket, for 5'ern er jo sweet som den er.
          MBX-6
          Slash 4x4 rtr
          - Midtskogen Raceway-

          Comment


          • #6
            Jeg må si meg enig.
            Veldig bra at man kjenner seg igjen på nybilen, trenger ikke finne opp kruttet på nytt for å få den bilen til å gå bra!
            Det er jo nesten trivelig å se at svenskene (microracing) gjør det igjen! de lover da MBX6 i august!?!?
            Carolina's har ikke "preorder" på 6'ern engang- noe de har på MP9 som ikke kommer før i oktober......
            nesten så jeg legger inn en preorder hos microracing.....
            Nils Heen -74 mod. Eidfjord Tlf: 950 43 887, Kjører: Mugen MBX 6 m/OS Recab(?), Tamiya TRF 416 m/NOVAK 5,5 Flyr: T-Rex 450 S
            -Dreng på midtskogen raceway-

            Comment


            • #7
              Jeg skjønner ikke helt hvorofor folk klager på få endringer på den nye bilen. Hvis det er det gamle som fungerer best, er det jo ingen grunn til å bytte det ut men noe mer usikkert...

              Men hvis stående styreservo er bedre, hvorfor har ikke xray og de andre ferske bilene på markedet tenkt på det også?
              Har ikke noe imot noen av delene, jeg bare lurer på hvorfor mugen har valgt å gjøre det på en annen måte
              Håvard Haugland - 93 mod
              * Mugen Seiki * Futaba * RB/GO engines * Mecca *
              Team www.microracing.se

              Comment


              • #8
                Mye av grunnen til stående styre servo på den nye mugen er nok pga tanken, Da denne er blitt endel lavere og mere utover. Som skal gi en annen vektfordeling
                Last edited by Tommy O; 21 August 2008, 15:38.
                1:8 Buggy

                Comment


                • #9
                  RC8 har stående, noe særlig nyere og high end finner man vel ikke. Virker ikke mye negativt inn på resultatene, ser det ut som...
                  MBX-6
                  Slash 4x4 rtr
                  - Midtskogen Raceway-

                  Comment


                  • #10
                    nye mp9 har også stående servo, så det er vel litt hipp som happ hva de bruker ser det ut til.
                    MBX-6-OS-AKA-Byron fuel
                    TRF-415MSXX
                    DEX410

                    Comment


                    • #11
                      Skal du kjøre i søle, regn, snø osv...

                      Hva ville du ha valgt, stående eller liggende?

                      Valget er enkelt
                      TEAM ELEFUN

                      Comment


                      • #12
                        Og hvorfor er det innlysende det svaret? Må ha gått glippav noe igjen jeg.......

                        Comment


                        • #13
                          Ja den skjønte ikke jeg heller.

                          Comment


                          • #14
                            Neivel.

                            Servoen er jo mer utsatt når den ligger nede enn når den er stående. Det med tanke på at chassis av og til fungerer som en båt
                            Vann trenger lettere inn i servo når den ligger nede.

                            Det er vel derfor min ACE servo virker og ikke din Anders, he he....bare kødder.
                            TEAM ELEFUN

                            Comment


                            • #15
                              Nå er det vel sånn at RC8 har stående, MP9 og Tamiyas nye TRF801XT har stående. Mulig at de har kollektivt gått sammen for å gjøre dumme ting, slik at de som ikke har nådd helt opp i det siste skal få litt plass på pallen
                              En stående servo har kanskje ikke verdens største negative innvirkning i forhold til hva man oppnår med å få sentrert vekta i større grad, og forenkle mekanikken en smule. Ikke vet jeg, men jeg tar sjansen på at Mugen gjør det...
                              MBX-6
                              Slash 4x4 rtr
                              - Midtskogen Raceway-

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X