Announcement

Collapse
No announcement yet.

Serpent 811 Cobra - Racing oppsett, tips og triks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Serpent 811 Cobra - Racing oppsett, tips og triks

    Da har Serpent 811 Cobra vært i markedet et par måneder og allerede markert seg i mangen løp.

    Sist helg vant Morten Thorkildsen Norges Cup runde 3. Så bilen hans under ØS i Hønefoss helgen før og hvor det virket som han hadde funnet et veldig bra setup på den.

    Christian Martinsen tok også en fin annenplass i ØS på Hønefoss med sin S811 Cobra.

    Sikkert mangen fler med meg som er interessert i hvilket setup de har og nyttige tips og triks både de og andre har gjort seg.

    PS! apropos oljer, kan være greit om vi evt angir hvilke merke/type.
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

  • #2
    Første tips blir å kjøpe denne bilen!!

    Det kan være lurt da den for tiden selges til introduksjonspris hos RC-Senteret / Antrade i SKi.

    Det er mye genialt med denne bilen, men først kan kanskje nevnes at den er laget for å flekse i stedet for å ryke. I følge produsenten er den laget spesielt med tanke på å gjøre middelmådige førere til bra førere. Kan høres litt banalt ut, men funker bra på meg i alle fall.

    Personlig så har jeg nå kjørt 3 løp med den og syns den er veldig tilgivende mot angrep fra underlaget - og det passer meg veldig godt.
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

    Comment


    • #3
      Dette er første bilen som har kopierbar brake-bias. Bremsene er i all sin enkelhet ganske så genial patent.

      Still først inn bremsene med 50/50 malen slik at de er 50/50. SÅ er det bare å bytte til option mal og justere med clips til ønsket brake-bias. Har du så samme clips som noen andre så har du samme brake-bias.

      I tillegg kan nevnes fjærbaserte bremseplater og sylinderbasert kraftoverføring ved bremsing.

      Tips til fjærene kan være å lage en liten bøy i endene slik at den ligger stødig mot hver sin flate. Da unngår man enkelt og greit binding/jamming mellom bolt og plate.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

      Comment


      • #4
        Dette er en relativt kurant bil. Det vil en del pratiske deler fra andre biler passer også rett på plass på denne. F.eks. luftfilter (foam) er identisk med Losi Eight. Støtdemperfjærene til Losi går rett på denne og har samme styrke-skala. XRay XB808 sine fjærer passer også men har annen styrkeskala. Til sammenligning så er blanke 808 fjærer omtrent som rosa S811 - eller kanskje en liten tanke sterkere.
        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

        Comment


        • #5
          Ikke all verdens plass til en regulator i mottakerboksen, men denne passer fint.

          Bitteliten og ok pris: http://www.modellbil.no/shop/product...4e13e55cf90a1b
          "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

          Comment


          • #6
            Last ned manual fra nett, før du begynner å bygge bilen. Den som følger med er kanskje ikke oppdatert. www.serpent.com.

            Husk å kutte pinnen mellom for og bak brems, den er litt for lang ( A10 i manual)

            Stramme skruene mer en 19,5 mm på kalipere, 19,2 / 19,3 litt avhenig av hvilken bremseskiver man bruker.( A7 manual)

            Bruke skiver som passer på skruen som holder antiroll bar "armen", (A26.5 i manual) den løsner hvis man ikke gjør det.
            Kan også bruke silikon ring som beskrevet på Serpent sine sider.
            Christian Martinsen
            Team Minicar Racing 2012
            Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

            Comment


            • #7
              Kjøp alu stiver bak, har den på RcSenteret (SER600289 )

              Bilen flexer utrolig mye, så hvis man ikke treffer på alle hopp kan den flexe så mye at center drivaksel hopper ut av outdriven på center diffen. Lander man hardt / feil nok kan hele plast stiveren knekke.
              Bilen beholder fortsatt mye flex med alu stiver så man merker ikke store forskjellen.

              Kan også være en fordel å skaffe seg King Headz antisquat 1 - 3 grader, må kjøpes på nett.
              Serpent har også en 2,5 - 4,5 (SER600308 ).

              Dempertårn forran må limes og da mener jeg limes. Tynnt lim alle steder det er mulig, når første liming er tørr lim engang til.
              Jeg knakk 2 stk i starten det jeg har nå holder enda.
              Det virker som det var noe feil i produksjon i første runde, regner med at dette blir fikset når nye produseres.

              Alternativt kan man skaffe seg M2C eller King Headz dempertårn i alu. Serpent har ikke kommet med det selv enda.
              Christian Martinsen
              Team Minicar Racing 2012
              Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

              Comment


              • #8
                Alu stiver til vingefeste er kjekt å ha, da holder vingen litt lenger.
                De plast dingsene som følger med knekker ganske fort. (SER600300)
                Christian Martinsen
                Team Minicar Racing 2012
                Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                Comment


                • #9
                  Set up Hønefoss

                  Diff: 4000 alle differ

                  Demper Hull: 3 dempertårn F, 4 dempertårn B, hull A bærearmer F/R

                  Camberlink R: 2 tårn B hub.
                  Camberlink F: 3 tårn A casterblock (Burde kanskje ha brukt B casterblock)

                  Caster: 10

                  Kick Up: 0 innlegg FF / FR

                  Spindel: Low

                  Plaststiver F / R

                  Anti Squat: King Headz med 4 opp FR og 4 ut RR

                  Anti Roll: 2,3 F / R

                  Wheelbase: 2,5

                  Steering Bar: OPT 3

                  Camber: F -2 R -2

                  Droop: F -3 R -4

                  Ride height: F 27 R 29

                  Dempere: F / R 500 Mugen, 1.2 hull, 0 Rebound.
                  Springs: F Losi White R Losi Black

                  Dekk: AKA CityBlock S
                  Last edited by PGO49; 4 September 2010, 00:32.
                  Christian Martinsen
                  Team Minicar Racing 2012
                  Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                  Comment


                  • #10
                    Set Up Bergen

                    Diff: 4000 alle differ

                    Demper Hull: 3 dempertårn F, 4 dempertårn B, hull A bærearmer F/R

                    Camberlink R: 2 tårn B hub.
                    Camberlink F: 2 tårn A casterblock

                    Caster: 10

                    Kick Up: 0 innlegg FF / FR

                    Spindel: Low

                    Plaststiver F / Alu R

                    Anti Squat: King Headz med 4 opp FR og 4 ut RR

                    Anti Roll: 2,3 F / R

                    Wheelbase: 3,75

                    Steering Bar: OPT 3

                    Camber: F -3 R -4

                    Droop: F -3 R -4

                    Ride height: F 30 R 30

                    Dempere: F 500 Mugen R Losi 30 WT, 1.2 hull, 0 Rebound.
                    Springs: F / R Losi Black ( Burde brukt White F)

                    Dekk: AKA Crossbrace SS (Caliber M3 virket bedre)
                    Christian Martinsen
                    Team Minicar Racing 2012
                    Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by PGO49 View Post
                      Springs: F Losi White R Losi Black
                      White, dvs Losi 8ight truggy fjærer altså - cool?

                      Jeg bruker XRAY XB808 blågrå fremme - tror det er omtrent samme styrke.

                      Losi White front er 5,3 Lbs om jeg hugser rett.
                      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by geir™ View Post
                        White, dvs Losi 8ight truggy fjærer altså - cool?
                        Losi Buggy / Truggy fjærer ja.
                        Last edited by PGO49; 13 September 2010, 15:34.
                        Christian Martinsen
                        Team Minicar Racing 2012
                        Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                        Comment


                        • #13
                          For at skruen som holder feste til anti roll baren ikke skal løsne, ta en titt her http://www.serpent.com/news/13116/Se...-tech-tip.html.

                          Må stramme skruen slik at armen kan bevege seg helt fritt.
                          Kan også bruke skiver som passer rundt mutteren, 12x15x0.1 - 0.4.
                          Christian Martinsen
                          Team Minicar Racing 2012
                          Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                          Comment


                          • #14
                            Set Up NC Skien
                            Diff: 4000 F / R - 5000 midt

                            Demper Hull: 3 dempertårn F, 3 dempertårn B, hull A bærearmer F/R

                            Camberlink R: 2 tårn B hub.
                            Camberlink F: 2 tårn B casterblock

                            Caster: 10

                            Kick Up: 1 opp FF - 1 ned FR

                            Spindel: Low

                            Plaststiver F / Alu R

                            Anti Squat: King Headz med 4 opp FR og 4 ut RR (Morten 5 ut bak)

                            Anti Roll: 2,5 F / R (Morten 2,3)

                            Wheelbase: Alle shims bak hub, kort wheelbase.

                            Steering Bar: OPT 3

                            Camber: F -4 R -4 (Morten mye mer bak )

                            Demper lengde: F 100 R 112

                            Ride height: F 27 R 28

                            Dempere: F 40 Losi 1.4 - R Losi 30 WT 1.2 hull, 0 Rebound.
                            Springs: F Losi White - B Losi Black

                            Dekk: Caliber M3
                            Last edited by PGO49; 11 October 2010, 15:20.
                            Christian Martinsen
                            Team Minicar Racing 2012
                            Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

                            Comment


                            • #15
                              Demperlengde bak på min 115mm, ellers ser det bra ut Christian...
                              Morten Thorkildsen.
                              Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X