Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av dekksmøring i offroad, hva synes vi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruk av dekksmøring i offroad, hva synes vi?

    Se nyhetssak på NEObuggy: http://www.neobuggy.net/modules/news...?storyid=11324

    Hva synes vi om dette her på berget?
    Ole Christian Solli
    www.gmbk.no

  • #2
    Pyton. Skal bli spennende å se hvor mye dette tar av i denne klassen internasjonalt. Det er uansett veldig vanskelig å følge med på det teknisk sett hvis det skal forbys. Som de sier i artikkelen på NEO, hvor går grensa for lovlige kjemikalier? Ved WD40 eller herredeodorant?
    [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
    -----------------------------------------------------

    Comment


    • #3
      nå er det kun på noen underlag det vil funke og spesielt i kval. Blir veldig skuffa over å lese dette, hadde håpet det ikke kom. Den dekksmøringa kan helles ett vist sted...Faak!

      €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

      Comment


      • #4
        Har aldri kjørt løp men tenker å se på muligheten neste år med tanke på klubbløp(som tillatter 1:8 elektro offroad) i Oslo og omegn for moro skyld. Hvor stor forskjell har dette på grus/dustex og tilsvarende underlag? Iflg artikkelen så virker det som vinn eller forsvinn med/uten bruk av dekksmøring. Vil anta at det har mer å si dessto hardere underlaget er, eller...

        Ser for meg Swix blå extra festevoks burde gjøre susen.

        Comment


        • #5
          Hadde håpet vi skulle slippe å se dette i 1:8 buggy ja...

          Kan vi bare bli enige om å la være, vær så snill?
          Ole Christian Solli
          www.gmbk.no

          Comment


          • #6
            Håper virkelig ikke vi får touringtilstander med heksebrygg og voodoo, hvor du må være i den innerste krets og sverge evig taushet for til enhver tid å vite hva som er "in" og funker akkurat nå...... Dette er vel litt satt på spissen, men har hørt om mange forskjellige mer eller mindre vellykka hjemmebrygg for å knipe inn 1/10 sekund. Synes vi har mer enn nok utstyr å holde styr på som det er, og ønsker dekksmøring dit, for å si det mildt, peppern gror!!

            Comment


            • #7
              Har lest litt om temaet rundt forbi nå, og det kan se ut som de fleste er på linje med Rune her. Det er bare under spesielle forhold det er noe å hente, men da er det til gjengjeld store forskjeller med og uten.

              Håper vi kan ende på en gentlemenŽs agreement her, og si at vi bruker det ikke. Så er det ikke noen som tar sjansen uten å vite at de risikerer å bli uglesett.
              Ole Christian Solli
              www.gmbk.no

              Comment


              • #8
                Send inn forslag til MSK at det skal forbys i SR. Tror ikke det er noen i Norge som vil ha dette i det hele tatt. IDIOTISK.
                Men leser man resultatene etter avstemmingen i artikkelen, så er det skremmende.

                Kommer vel restriksjoner internasjonalt også snart.
                TEAM ELEFUN

                Comment


                • #9
                  Så lenge det ikke står noe i SR om dette står klubbene også fritt til å forby dekksmøring i TR for alle NC runder og NM. Hvorvidt vi har anledning til å gjøre dette for Nordisk er jeg usikker på.
                  [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                  -----------------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Forbud er jo feiende flott det. Hvordan planlegger dere og håndheve dette forbudet? Kan ha de rette dekka i smøring et par uker, og stille opp med rene, nye "usmørte" dekk på løpsdagen...
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Razer View Post
                      Forbud er jo feiende flott det. Hvordan planlegger dere og håndheve dette forbudet? Kan ha de rette dekka i smøring et par uker, og stille opp med rene, nye "usmørte" dekk på løpsdagen...
                      Alltid moro å vinne når man vet man har juksa. Får så god samvittighet også da, når man innerst inne vet man har tatt en snarvei.
                      De som jukser klarer aldri å holde det skjult for alltid.
                      Spiller nok ingen rolle i Norge uansett, det regner jo i hvert løp
                      TEAM ELEFUN

                      Comment


                      • #12
                        Nå blir vel ikke dette håndhevet i 1:10 offroad på teppe heller da Martin... Jeg stilte i ett teppeløp for et par år siden og der var det folk som smurt med WD40... Det gikk MYE fortere enn det luktfrie vi skulle bruke. At det er liten tvil om at det funker, så det suser etter.

                        Jeg vil aller helst kjøre uten, men når jeg så hvor mye bedre grep den bilen med WD40 hadde enn meg, så må jeg si at jeg bruker dekksmøring den dagen jeg tar andre i å bruke det når det gjelder 1:8 offroad.

                        Forøvrig følger vi ikke lengre SR men Efra... Står det ikke i EFRA reglementet så står det ikke i EFRA reglementet. Den eneste måten å håndheve dette på, enhetsdekk som du får utlevert løpsdagen i eget dekkdepo 10 minutter før du skal på banen. Merket og må leveres i park ferme etter du har kjørt. Du vil aldrig få lov til å ta med dekk i pit. Sorry, men sånn ser jeg på det...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by A.M View Post
                          Jeg vil aller helst kjøre uten, men når jeg så hvor mye bedre grep den bilen med WD40 hadde enn meg, så må jeg si at jeg bruker dekksmøring den dagen jeg tar andre i å bruke det når det gjelder 1:8 offroad.
                          Så hvis alle kjører en "fair play" i Norge uten smøring og du ser en som gjør det, så velger du å bryte fair play istedenfor å si til den tullingen at, "hei du, kan det ikke drekkas, så kan det ikke smørras" ?

                          Nei, Anders. Om en doper seg så kan vi andre la være synes jeg. Så kan han sitte der den pi...en. Eneste jeg smører med er tålmodighet, he he....
                          TEAM ELEFUN

                          Comment


                          • #14
                            Ja, det gjør jeg! Fordi det ikke er i mot reglene som det er i dag. Jeg er en regelrytter, det vet alle og jeg forholder meg da til reglene. Reglene pr i dag har ikke et forbud mot dekksmøring... Så lenge jeg følger reglene er det ok for meg. Jeg har da forholdt meg til fair play... Jeg vil velge å bruke dekksmøring når jeg ser noen gjør det.

                            Er det ikke fair play å følge regelverket? Jeg skriver gjerne under på et paipr jeg om at jeg ikke skal bruke dekksmøring, men da skal det f. meg signeres av alle som kjører NC, og førstemann om blir tatt for å bruke dekksmøring kan pakke sakene sine og ryke å reise for resten av sessongen. Alle poeng for hele sessongen mistes både på ranking og NC. Men da skal enhver fører skrive under også! Det eneste grunn for at det kan lukte WD40 eller noe som helt annet av hjula er regnvær. Jurien skal være håndhever av lovverket og ingen som er bedre enn topp 12 NC skal sitte i jurie. Jurien skal være forskjellig til hvert løp, altsp ingen som har sitttet i en jurie skal sitte en gang til. Ennå så vil det garantert bli et problem for ingen her er tøffe nok i trynet til å bli upopulær blant resten av gutta....

                            Fair play er god sportsånd, f. eks i fotball, når en skadet spiller ligger nede så spiller motstanderen ballen av banen, for så å få ballen tilbake når det blåses i gang. Hos oss er god sportsånd f. eks å vente når du har kjørt noen av banen, som flere kunne lært av.... Jeg anser faktisk slike ting som viktigere enn å bruke dekksmøring eller ikke. Dekksmøring har vært diskutert blant flere førere og så lenge det ikke er et regelverk i mot, så vil det bli brukt.. Her må Efra rett og slett lage et regelverk. I min verden er det så enkelt at sier regelverket at det ikke er lov, da bruker jeg det ikke heller. Ja, firkanta, mulig det, men sånn er det!

                            F. eks så kunne jeg valgt å smøre med WD40 på innløpet, men, valgte å følge regelverket å smøre med det som reglementet foreskrev istedet, ennå jeg viste at det gikk saktere... Er ikke det Fairplay?


                            Sammenlign det med dop så mye du orker, Egil. Dop er forbudt og det forholder jeg meg til, jeg bruker ikke dop!! Akkurat som jeg ikke kommer til å ha 30% fuel på kanna selv om den har samme farge som 25%.
                            Last edited by A.M; 20 December 2011, 20:24. Reason: omformulering

                            Comment


                            • #15
                              Jeg skriver under jeg.
                              TEAM ELEFUN

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X