Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruk av dekksmøring i offroad, hva synes vi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by extra View Post
    Godt du fant ut av dette, Anders. Deilig å slippe voodoo på boks.
    Hva vil du diskutere ang. god sportsånd? Mener du det er ett problem, blant la oss si, topp 20 i Norge? Selv opplever jeg stort sett meget eksemplarisk kjøring. Om det er dårlige dommere eller "snille" sjåfører skal jeg ikke påstå. Men personlig så har jeg aldri fått stop n`go noengang. Kan ikke huske at det er særlig utbredt med stop `n go hverken i finale eller semi.

    Ole C: Den flaska med tålmod er medfødt

    Jesper: Siden Mustit løpene er en cup med egen regler så er det vel opp til arrangør å bestemme dette med smøring? Det står vel ikke noe om det akkurat nå, men ingen kan nekte de å forandre reglene underveis. Når det gjelder NC løpet som skal arrangeres der, så er det lov med smøring inne på teppe. Står ikke noe om smøring inne på leire. Så man kan vel tolke det dit man vil.....
    Ingen ting Egil Bare kødder med deg. Du som begynte å snakke om fair play og etter min mening så er det fair play og forholde seg til reglene. De er like for alle .

    Litt OT, men alikevel:

    Så er det god sportsånd, f. eks vente hvis man velter noen. Her er det også viktig at dommere vet hva god sportsånd er også, og følger med litt... Som f. eks når dommerene kommer fra track og ikke kjører offraod. F. eks om han som ligger en halvmeter foran deg bommer på hoppet littigrann og du såvidt er borti vingen. Det er en "racing accident" og kan ikke ungås av han som ligger bak. Motsatt har du han som er 5 meter bak og gir flatt jern for å klare hoppet men ser det er en annen bil som velger og ikke hoppe alle, da bør man roe ned og hoppe som bilen forran. Ikke supertorpedere bilen foran deg i lufta..

    For en tid tilbake i Kodal kjørte jeg mye fortere enn Frode Skauen gjnnom den lille sjikanen før langsida. Det gjorde jeg runde på runde men var for langt bak Frode til å kunne kjøre forbi, han var raskere andre steder enn meg. Så gjorde Frode en liten feil, jeg gjorde som jeg hadde gjort hele tiden og rævkjørte Frode så det sang etter. Frode skreik, jeg sto og venta til bilen skulle bli snudd slik at han kunne fortsette foran meg. Så jeg ikke tjente noe på det. Dommeren ga meg stopp and go og klarte i tillegg å kommentere etterpå, jeg så bare at du sto ved siden av og bil nr xx var på hodet, så jeg dømte stop and go.... Ja, det var min skyld, men jeg viste god sportsånd når jeg ventet istedet for bare å gi faen. I mine øyne ( ikke akkurat uyhildet da...) burde jeg ikke fått stop and go. Det gjør heller ikke gutta ute i den store verden når Dallas er dommer. Det har jeg stått og sett på flere ganger selv (f. eks VM i Furulund). Dommeren bør værtfall ikke dømme på noe når han ikke så hva som skjedde!

    Det finnes folk som kjører av i en sving og kjører på i en annen og kommer ut 20 meter foran meg istedet for de 5 det var når de dro av. Strengt tatt skulle de vel vært 20 meter bak.. Da blir jeg sur, og det er ikke god sportsånd. Husker forresten engang jeg var så konsentrert at jeg bare fulgte etter bilen foran uten å ense hvor banen var. Vedkommende kutta banen i Skien foran kjøreplattforma der hvor hellene var, jeg kjørte i hjulspora hans. Vi fikk stop and go begge to for kutting av banen.. Kjempeluuuuuurrt, men velfortjent når jeg ikke fulgt med.

    Kommer du opp til Mustit i romjula?

    Comment


    • #32
      Jepp, kommer på løpet i romjul. Skal jeg ta med dekksmøring til deg også?
      TEAM ELEFUN

      Comment


      • #33
        Originally posted by A.M View Post
        .

        5.4 TYRES
        The application of any additives within the event perimiter is strictly forbidden.
        Denne teksten kan vel, strengt tatt, tolkes slik at det ikke er lov å SMØRE innenfor løpsområdet, ikke at det er ulovlig med ferdigsmurte dekk.......

        Comment


        • #34
          Tom Inge: Nå har ikke jeg vært med de seneste årene, og det er seksjonens ansvar å tolke regler om de er uklare. Derfor skal jeg ta ett lite forbehold, da det fra EFRA kan ha kommet informasjon til føderasjonene som ikke er publisert eller jeg ikke har fått med meg. Når det gjelder regler, så er det selvfølgelig intensjonen bak reglene som skal følges. EFRAs intensjon for få år siden var veldig tydelig; all bruk av dekksmøring skulle da være forbudt ihht §5.4 i appendix 2, som gjelder 1:8 Off Road. Men selvfølgelig; er det uklart i miljøet hva som er lov/ikke lov, diskuter det gjerne, eller be seksjonen å klargjøre hva som er gjeldende.

          Når det gjelder dekksmøring, så er jo denne reportasjen som ligger på EFRAs sider interessant: http://news.efra.ws/index.php?id=388...0&y=2011-01-01

          Og da er man kanskje tilbake til topic i denne tråden - hva ønsker førerne i Norge å gjøre? Legg også merke til EFRAs besluttning når det gjelder dekksmøring i Track-klassene, som gjenspeiles i dette brevet som er sendt til produsentene: http://news.efra.ws/index.php?id=388...0&y=2011-01-01

          Jeg har ikke studert protokoller hos EFRA, så vet ikke om det er ett forsøksprosjekt med å tillate dekksmøring i Track, men innføres det der, vil det vel kanskje også være naturlig at noen til slutt også foreslår det for IC Off Road?

          Hva skjer dersom forbudet fortsatt opprettholdes? Skal da arrangørene gå til anskaffelse av avanserte verktøyer/analyseapperater for å kontrollere om dekk er smurt og sørge for nødvndig kompetanse om bruk av dette blandt sine funksjonærer? Alternativt, vil klubbene be NMF stå for utstyret og utdanne kompetente personer til å bruke utstyret? Skal da også denne/disse personene reise rundt på alle løp og gjennomføre kontroller - og på hvem sin regning? Utstyret finnes, og EFRA vil sannsynligvis komme med anbefaling på hva slags utstyr som skal benyttes.

          Selvfølgelig er den enkleste løsningen at alle følger reglene og ikke forsøker å jukse. Da sparer jo arrangører både tid/kostnader/personell på løp for å kunne foreta teknisk kontroll... men vi vet jo alle at denne ideelle verdenen ikke finnes, og så lenge miljøet ønsker å kåre en vinner som er udiskutabel, så behøves det sannsynligvis fortsatt både løpsledere, juryer, dommere, teknisk kontrollanter m.m. og alle disse trenger nødvendig kompetanse for å gjennomføre sine oppgaver.

          Uansett, er det snakk om de europeiske reglementene (EFRA), internasjonale (IFMAR), eller reglementene her på "berget" - nasjonalt (NMF) eller lokalt (klubber/regioner), er det snakk om å påvirke disse i den retningen dere førere selv ønsker. Dette er det dere førere selv som må gjøre gjennom deres klubber og videre til forbundet.

          Og siden dere har valgt å følge EFRAs regler 100% i denne klassen, er det jo disse reglene som må påvirkes i den retningen dere ønsker også nasjonale løp skal gjennomføres på, samtidig som funksjonærer må få en god opplæring i de samme reglementene.

          Comment


          • #35
            Er enig med deg, Bengt. Jeg reagerte bare på ordlyden i paragrafen, som oversatt sier at smøring med festemidler innenfor arrangementsområdet er strengt forbudt. Altså, ikke ett ord om ferdigsmurte dekk. Står det noe om dette ett annet sted? Har ike funnet noe. er vel derfor det i artikkelen på Neobuggy sies at man skal se etter folk som kommer med ferdigsmurte dekk i plastposer.....

            Comment


            • #36
              Var det ikke noe snakk om folk som stod utenfor omr til em i år og smørte dekk da
              MP9, OS, RADIOPOST, AKAK-paint Minicar RC Team TeamTerribles

              Comment


              • #37
                Tom Inge: Grunnen til ordlyden i artikkelen, er sannsynligvis at dekk som er smørt på forhånd, er vanskeligere å oppdage Om dekkene smøres under løp, eller i forkant - like ulovlig uansett.

                EFRAs reglement generelt, har kommet seg siste årene når det gjelder ordlyd og formuleringer. Årsaken til at mange regler har vært/er dårlig formulert, er jo at engelsk er fremmedspråk for de aller fleste som leverer forslagene. De møtene jeg var med på, var dette tema flere ganger, og det ble gjort nødvendige endringer når det ble "oppdaget" under saksbehandlingene. Samtidig ønsker ikke EFRA en regelbok på flere hundre sider, derfor er noen tekster også blitt kortest mulig - men da med fare for å kunne missforstås dersom man ikke kjenner intensjonen 100%. Derfor er det også viktig ved regelendringer, å følge med på forslagenes begrunnelser, og eventuelle merknader til forslagene som fremkommer i protokollene, da disse til sammen ofte gir en helhet av hva som er intensjonen og hvordan regelen skal håndteres. Dette er informasjon som publiseres via sakspapirer i forkant av AGM-møtene, og i protokoller i etterkant, på www.efra.ws

                Det er også under flere EFRA-møter blitt påpekt at ting som ikke er skrevet, heller ikke nødvendigvis er tillatt - slik du setter det på spissen med "forhåndsmurte dekk" Men jeg ser teksten spesielt i denne paragrafen enkelt kunne vært omforumulert og gjort mer presis, uten at det skulle gjøre teksten nevneverdig lenger.

                Jeg skal også presisere at de årene jeg var med, gjorde EFRA og flere medlemsland en stor jobb nettopp i å forsøke å rydde opp i slike detaljer - men det henger selvfølgelig igjen noe arbeid. Kosmetiske endringer skulle EFRA kunne gjøre selv i mine øyne. Å gjøre en tekst best mulig uten å endre reglementer, er jo bare en fordel.

                Uansett; som jeg nevnte tidligere - så har seksjonen ansvaret for å tolke uklare regler, når det gjelder hvordan de skal håndheves på nasjonale løp. Om de kjenner til ny måte å tolke denne regelen på, eller mener det er annen måte den skal tolkes på, er det de som må korrigere meg og komme med presis informasjon. Men dersom EFRA sin regel er slik at det er lov å smøre dekkene utenfor løpsområdet, eller i forkant av løpet - da ville det jo være naturlig å tillate det på/under løpet også

                Men nå var vi vel off-topic igjen
                Last edited by BAM; 22 December 2011, 11:05.

                Comment


                • #38
                  Det utstyret EFRA har til og sjekke dette med er ikke godt nok, det er vel derfor det blir lovlig i track klassene.
                  Team Elefun \ Xray NT1
                  Tom Erik Haaversen \70 mod.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by extra View Post
                    Om det er dårlige dommere eller "snille" sjåfører skal jeg ikke påstå. Men personlig så har jeg aldri fått stop n`go noengang. Kan ikke huske at det er særlig utbredt med stop `n go hverken i finale eller semi.
                    Etter hva jeg har hørt Egil, så har det vært mye fraværende dømming i 2011. Ikke bra! Dømte selv NM og tok alt jeg så (mulig noen er uenig) og prøvde etter beste evne å se alt. Men, ikke altid det er mulig å se alt. Dessuten var det flere av de beste førerne i Norge som fikk straffer på NM....
                    Formerly known as JQ`s personal "pit-bitch".....

                    Comment


                    • #40
                      Dekk smøring på grusdekke? det funker da ikke?

                      Må være teppe banene det gjelder vel?

                      I såfall har dere skapt problemet selv med å kjøre rundt på krølla gulvmatter. teppe og offroad er ikke offroad.. det er falsk tælahiv.

                      men nok OT.

                      jeg er IKKE for smøring i noen klasser forresten. onroad: Hater det klinet. Men uten får jeg ikke kjørt uten at jeg plukker opp masse møkk fra innebanen. Er noen dekk som ikke plukker opp men har ikke kjørt lenge nok til å vite hva eller hvordan jeg får til det. problemet er nok til at jeg igjen hiver rc hobbyen på hylla om jeg ikke snart finner løsningen.
                      Last edited by MatsNorway; 27 December 2011, 18:05.
                      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X