Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner med Hyper 7 tq sport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynner med Hyper 7 tq sport

    hei!

    har kjøpt med min første nitrobil, en Hobao Hyper 7 tq sport med en mac star 28 motor. Jeg trenger litt gode tips og triks
    en kompis som har kjørt nitro bil i flere år anbefalte meg denne bilen,å egentlig så er jeg veldig fornøyd. men selvfølgelig, jeg har da "lært" på den tunge å DYRE måten....
    bilen kjøpte jeg hos rcteam.no (som har vert suverene på service!) for 3000, tilbuds pris elns.
    ehm...etter å ha veltet noen gang så gikk standard servoene til H*******.. kjøpte meg da align servoer, 6, ette eller annet kilo. så de duger fint.
    har forsterket forstillingen med å skifte ut noen plast deler i aluminium.

    men nå til spørsmålet

    1.trenger tips/triks til eks. starte når den er tung startet. pluggen funker,god glød. og den får nitro.men hvorfor vil den ikke starte da????
    2.også til et annet spørsmål... ehm.. hvordan stiller jeg inn motoren egentli? hvilken av nålene er til hva?
    3.hvordan burde demperne vert stillt? har eller myk? stivt framme eller bak?
    4. har renset den ett par ganger med wd-40 og kompressor, er det andre måter og få renset bilen for skitt osv?

    takk for alle svar

  • #2
    her er en link til spørsmål om nålene http://www.rctech.net/forum/offroad-...ing-bible.html

    Wd 40 og komp. er det mange som bruker,helt ok.
    Bare husk at servoene har en tendens til å få dette inn i seg og senere gå istykker pga fukt ,kortslutning.

    hvorfor motor ikke starter når "alt"er iorden?
    er som regel fordi LSN=low speed needle er for rik= at den drukner, og noen ganger er det også lettere å starte hvis du setter idle litt høyere akkurat i starten,dette gjør du fks fra fjernkontrollen.

    Hvis du skal ha råd om dempere og differ og andre oppsett på bilen så må du fortelle om hvor du kjører/underlag
    Last edited by vapor 28; 8 July 2012, 22:37.
    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

    Comment


    • #3
      okei, skal sjekke den ut
      ja det er jeg klar over, så har ikke sprayet nært servoene.
      underlaget jeg kjører på er ofte fin/litt grov grus, så går det over til jord med veldig lite gress på/traktorvei.
      skjønner jo ofc at jo hardere demperne er så bedre er det å hoppe, men da at den kan tippe i knappe svinger osv. og er det mykere er det mindre sjangs for å tippe men er da litt treigere i reaksjonen elns. det er da sånn jeg oppfattet dette...

      Comment


      • #4
        Grattis med ny nitrobil.

        Tungstartet: Gi litt gass når du starter og tilpass idle nåla. Husk at du må kjøre inn motoren skikkelig som første ting, og tune motoren før den blir stabil. Hvis du ikke har gjort dette kan den fort bli faenskap å ha med å gjøre (spesielt de første turene) hvis du ikke vet hvordan den fungerer.

        Nåler: Les manual du har primært 3 nåler, LSN, HSN og Idle. Start justering med HSN etter innkjøring er gjort, så LSN og Idle da de går litt hånd i hånd. Men dette burde manualen til bilen dekke og er en del av det som er gøy å lære på egenhånd.

        WD40: Kompressor et genialt verktøy og wd40 løsner skitt bra, bare pass på at det også tørker/ødelegger petroleumsbaserte oljer og unngå derfor gjerne å peke spruten rett mot kulelagre.

        Dempere: Stabstager kan gjøre deg mer stabil i svinger, eksperimentering med oljetykkelser vil også gi deg mykere/hardere demping etter det som fungerer greit for deg. Ville bare kjørt en stund med det som følger med bilen, og så endret litt etter litt etter du har fått en feeling for den.

        Til slutt LES MANUALEN på innkjøring og tuning av motoren, før det er for sent. Her er også en god video fra HPI som kan gi deg gode praktiske tips:

        Comment


        • #5
          takker takker!
          det er akkurat sånn jeg måtte gjøre idag, måtte gi full gass for å få start. den ville ikke bakke, da døde den ut... turte ikke å stille på noe pga jeg var usikker på hvilken av nålene som gjorde hva :P haha
          innkjøringa gikk fint, spurte rcteam.no om hva di anbefalte. de sa at jeg burde kjøre 6-7 tanker på fet blanding, rolig kjøring.
          jeg kjørte 8 tanker med veldig rolig kjøring. dvs fet blanding og veldig lite gass, ga ikke noe mere gass en 1/2. kjørte bare i sirkel og litt frem og tilbake. så innkjøringen gikk fint tror jeg haha
          jeg kjørte da på 25% nitro, men nå kjører jeg på 30% da en fyr på hobby 24 sa at bilen muligens ville gå litt bedre.

          demperne har jeg stillt slik at de er myke framme og harde bak, mere grep på fordekkene og mindre bak
          skal sjekke ut videoen for å bli litt klokere

          Comment


          • #6
            hei

            legger med en link om hvordan man setter opp en buggy/truggy last ned filen hudy offroad & truggy set up book...http://www.teamxray.com/teamxray/pro...ame=XRAY%20XB9

            les den så blir du en del klokere,den er med bilder og beskriver hva alle innstilingene/forandringer gjør med bilen..
            kan lese av innlegget ditt at du muligens har misforstått noe hva dempere angår
            X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
            ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
            hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

            Comment


            • #7
              skal sjekke den ut
              okei, kan godt være, jeg fant en tråd her inne om dempere osv, dette hadde jo mye mere og si en det jeg trodde x) men ja, kan godt være at jeg missforsto ;P men jeg tenkte "bedre grep på fordekkene og mindre bak" høres bra ut...haha

              men jeg fikk stillt inn motoren sånn jeg ville ha den(sånn ca etter videoen over i tråden) men den vil fortsatt ikke bakke ordentlig på 0- throttle, må liksom gi litt gass for at den skal gidde å bakke. noen tips?

              Comment


              • #8
                Originally posted by j.i.y View Post
                skal sjekke den ut
                okei, kan godt være, jeg fant en tråd her inne om dempere osv, dette hadde jo mye mere og si en det jeg trodde x) men ja, kan godt være at jeg missforsto ;P men jeg tenkte "bedre grep på fordekkene og mindre bak" høres bra ut...haha

                men jeg fikk stillt inn motoren sånn jeg ville ha den(sånn ca etter videoen over i tråden) men den vil fortsatt ikke bakke ordentlig på 0- throttle, må liksom gi litt gass for at den skal gidde å bakke. noen tips?
                ,


                sikkert jeg som er på "tur" nå men hva mener du med at motor er stilt sånn du vil ha den men at den ikke vil bakke?
                Mener du at gassen ikke faller ned til stødig tomgang?At turtallet er noe høyt før den faller til ro,,ved 0 throttle?

                Hvis det er saken så kan du prøve å leane LSN litt,hvis det nå tar litt lengre tid før den faller til ro så er du på rett vei,da kan du justere litt ned på idle.Husk å gasse opp ett par ganger mellom hver justering for å se om motor reagerer bedre.

                ps pass på at motor er varm når du justerer
                X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                Comment


                • #9
                  ja liksom, den går fint når jeg kjører, men når jeg slipper gassen så vil den ikke bakke 100%, stillte throttle litt opp på kontrollen sånn at den får litt høyere turtall. og da vil den bakke, men ellers går den fint når jeg gir gass på drag
                  (før jeg justerte på kontrollen) yepp,det er AKKURAT det jeg mener. før jeg justerte på kontrollen så ville den ikke ned på turtallet til bakke rpm. den lå å jaget litt over. så jeg måtte da "nappe" på gassen før den ville bakke, men da stoppet bare motoren.
                  ja jeg setter bilen på en stålbjelke der hjulene ikke tar i bakken og gir et gasspådrag mellom hvær justering. det er gøy når man merker forskjellen
                  til nå så har jeg ikke merket noe varme fra motoren, etter hvær runde med litt 100% throttle så kan jeg fortsatt holde handa på motoren(kjøleribben elns) uten at det blir for varmt for hånda.
                  yeah, motor varm, så justere

                  takk for svar! kjempe greier! regner med at det tar noen ti talls justeringer før man er riktig klok på dette

                  Comment


                  • #10
                    okei.... ehm.. er enda ikke blidd klok på hva de forskjellinge nålene heter. så hær er et bilde av mac star 28 6p motoren som sitter i bilen, håper noen kan lagre bilde og tegne inn hva de forskjellige nålene heter xD sry for spam men jeg finner det ikke ut.

                    fant på et forum (msuk-forum.uk) noen innstillinger på motoren: Hyper Macstar .28 6 Port
                    HSN - 4.5 turns out from closed
                    LSN - 2.5 turns out from closed
                    IDLE 1-1.5mm open
                    Click image for larger version

Name:	macstar28 6p.jpg
Views:	1
Size:	14.9 KB
ID:	777949
                    Last edited by j.i.y; 10 July 2012, 10:07.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke juster den mens den står på ei blokk, du må kjøre med den for å vite hvordan den yter sånn at den får motstanden den skal tilpasses til. Hvis du gir gass og den ikke gir seg med engang er lsn sannsynligvis skrudd for langt inn slik at blandingen blir (lean/tynn).

                      Her har du hele manualen til motoren din:

                      Comment


                      • #12
                        oidaa, ehm.. va her den store skruen som er under hsn? xD har skrudd på den og trodde det var den som var lsn.... hoff og hoff..
                        men takk! skal huske på det!

                        Comment


                        • #13
                          Det er nok MSN som man ikke trenger å røre med mindre man er en nitrofreak Nullstill den asap så er du på godt spor igjen, den finnes bare på enkelte motorer. Hvis jeg har skjønt det riktig etter å ha studert den som var på min savage så justerer den balansen mellom når HSN og LSN slår inn. Men ingen grunn til å overkomplisere ting, og bare la den være i fred når du har fått nullstilt den Antar den bare skal være flush/kant-i-kant men gjerne sjekk det i manual.

                          Comment


                          • #14
                            takker, har lest gjennom linken i posten din overfor, å da skulle den visst ikke røres. sendte også mail til RCTEAM.no og de sa at den ikke trengtes å skru på. så da skal jeg gå ut å stille den tilbake. må bare finne glødern først xD

                            takk for svar!

                            Comment


                            • #15
                              ja også enda en ting, siden jeg skiftet servoer, så fant jeg ikke ut hvordan de skal være innstillt. ehm... hvordan jeg skal sette servo hornet/krysset nedpå liksom. (den som justerer gassen)
                              dette var dårlig forklart men dere skjønner sikkert. skal den stå sånn akkurat i 0, eller skal den være litt mere gass og mindre bremser eller mindre gass og mere bremser?

                              sry for dårli forklaring. men dere skjønner nok hva jeg mener

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X