Announcement

Collapse
No announcement yet.

Girkassetrøbbel på savage x ss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Girkassetrøbbel på savage x ss

    Heisann!

    Kjøpte meg en brukt savage igår, og når jeg skulle prøve den idag så ville den ikke gå fremover.
    Problemet virker som det ligger i girkassa, da både clutchklokka og spurgiret? (det store tannhjulet som er innat clutchhjulet) gikk rundt, men hjula sto bom stille.

    Litt merkelig problem, for etter en stund så virket den helt greit i et lite minutt før den igjen mistet driften.
    Er det problemer med å få den i gir, eller er det kassa som er ødelagt?

    Håper på snarlig svar, da det hadde vært gøy å få prøve bilen skikkelig idag, da det er fint vær til forandring.

    *Edit: Kan det være så simpelt som å stramme muttern på spurhjulet?
    Last edited by Propellue; 27 May 2010, 14:18.
    Odd Einar Straume
    23 år gammal student i Trondheim. Har akkurat kjøpt en savage. Gøy!

  • #2
    Du kan prøve og stramme slipperclutchen.
    Det stikker en skrue med mutter på ut av spurgearet. Stram den mutteren litt.
    Kan hende det hjelper.
    Signatur
    http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

    Comment


    • #3
      Prøvde det nå akkurat, og det virket som om det var løsningen.
      Men etter et minutt eller to med ganske rolig kjøring så virker det som om den setter seg i fri og nekter å trekke mer. Skjønner ikke hva det kan være. Alt virka som om det var på stell inne i girkassa også.

      Det står jo i manualen at man skal skru den helt til, for så å trekke den en halv omdreiing ut igjen. Kan det være at den skal stå enda strammere enn det?
      Odd Einar Straume
      23 år gammal student i Trondheim. Har akkurat kjøpt en savage. Gøy!

      Comment


      • #4
        Det skjedde stadig med min savage også, jeg skrudde det til relativt godt og da holdt det.
        Signatur
        http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

        Comment


        • #5
          åssen spur har du?? er det plast eller stål spur ( her får man to typer,den ene som er i hel stål,eller den med aluminiums holder,der man kan skifte "tannhjuls ringer ) hvis du har ståldrev,uansett alu\hel stål,så må du skru spur-fjøra nesten til bunns.. helt til bunns,og ca et halvt turn ut..
          ved plast drev,så følg hva som står i manualen,husker ikke sånn i farta hvor mange turn man skal skru
          kan lønne seg å ta av spur drevet og erstatte slipper-pad `en med en ny og kanskje bytte ut strammefjøra med en ny hvis den er for slakk
          benny
          Align t rex 500 pro
          Baja 5b modified

          Comment


          • #6
            Har forska litt på det nå, og jeg tror problemet ligger i senterdiffen.
            For om jeg tar ut tannhjula i girkassa og prøver å snurre på det siste nederste tannhjulet så er det helt tilfeldig om det "tar" eller ikke.. Er det en skrue eller pin eller noe sånt nedi der som må stå riktig for at den skal ta? Evt. om det er et enveislager eller noe der.
            I manualen så heter dette idler gear, som blir vel noe sånt som tomgangsgir eller noe sånt på norsk.

            Jeg har sjekka slipperpaden, og den virker såvidt brukt. Bilen hadde gått veldig lite når jeg fikk den, så jeg er litt i tvil om at det er noen slitedeler som må byttes allerede. (men jeg kan jo ta feil)
            Odd Einar Straume
            23 år gammal student i Trondheim. Har akkurat kjøpt en savage. Gøy!

            Comment


            • #7
              Har funnet ut at det står en reversmodul på den.. Kan det ha noe å si?
              Odd Einar Straume
              23 år gammal student i Trondheim. Har akkurat kjøpt en savage. Gøy!

              Comment


              • #8
                Det har mye og si, kan være at servoen til reversen ikke klarer og flytte det staget langt nok inn/ut.

                kan tenkes du må justere staget mellom servoen og den delen som drar den saken som stikker ut av gearkassa.
                Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
                www.rc-utstyr.no

                Comment


                • #9
                  I see! Vel, etter litt mer forskning igår så fant jeg ut at problemet helt klart ligger i reversmodulen.
                  Den går i revers uten problem, men det er ikke alltid den kommer i gir igjen når jeg vil ha den til å gå fremover. Virker som om den står i fri og bare ruser.

                  Nå veit jeg hvertfall hvor problemet ligger, så nå er det bare å bruke morgendagen på å prøve å få fiksa det.
                  Odd Einar Straume
                  23 år gammal student i Trondheim. Har akkurat kjøpt en savage. Gøy!

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X