Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enveislager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enveislager

    Hei!
    Har en savage x, og er veldig plaget med at enveislagrene ødelegges.. når jeg trykker på rotorstarteren drar den bare med seg motoren av og til.. har bytte 4 ganger tidligere noen som vet hva dette kan være??

    Plages også med at clutch bell blir slitt har dette noe med justeringen mellom clutchbell og spuer gear? noe tips til og justere dette?
    Synes selv clutch belln virker veldig "løs" vis dere skjønner noe lager der som må byttes?
    Har stål spuer gear, mn dn tar likevell knekken på stål clutch bell

    Fint om noen av dere har erfaringer med dette slik at jeg får kjørt igjenn

  • #2
    Ta en overhaling på motoren. mye skitt, å gammel olje kan være noe av gunnen. åpne motoren å vask alle delene.

    Clutchbell å spur skal ha ca 1mm glippe. Legg ei papirstrimle mellom å stram til. når du da trekker ut papiret har du riktig glippe..
    du kan å kanskje slakke spurgearet litt. da sparer du noen tannhjul
    Ut på tur - signatur...

    Comment


    • #3
      Okey da blir dt gjort først! noe spesielt jeg må huske på/være forsiktig med? eller er det bare å skru å bruke hodet?

      Flott takk for hjelpen!
      Skal prøve det og

      Comment


      • #4
        Originally posted by HpiSavageX View Post
        Hei!
        Har en savage x, og er veldig plaget med at enveislagrene ødelegges.. når jeg trykker på rotorstarteren drar den bare med seg motoren av og til.. har bytte 4 ganger tidligere noen som vet hva dette kan være??

        Plages også med at clutch bell blir slitt har dette noe med justeringen mellom clutchbell og spuer gear? noe tips til og justere dette?
        Synes selv clutch belln virker veldig "løs" vis dere skjønner noe lager der som må byttes?
        Har stål spuer gear, mn dn tar likevell knekken på stål clutch bell

        Fint om noen av dere har erfaringer med dette slik at jeg får kjørt igjenn
        ved stål spurgear, Må du bruke HPI sin Racing clutch bell...
        Det som også dreper enveis lager fort er om du ikke lar rotostarten stoppe før du trykker på nytt... Da smeller det godt i enveis lageret og du ryker det fort, Men rens også runomkring du.

        Det kan også være at du må skifte kulelager på clutchbell ja, Disse slites en gang i blandt.
        | Spektrum DX8|
        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

        Comment


        • #5
          Jepp, kjøpte et kitt med spurgear og clutchbell så det skal være riktig
          okey, det har ikke jeg gjort.

          Da blir dt vasking å sjekking av lager

          Takk for all hjelp!

          Comment


          • #6
            det beste å gjøre når du skal åpne å rense motoren, er å legge ut papir etc å legge ned en å en del i rekkefølge.
            på den måten ser du lett hvoran den skal settes sammens igjenn. rene hender når det skrus sammen
            vask med nitro
            Ut på tur - signatur...

            Comment


            • #7
              Hjertelig!

              Comment


              • #8
                da var demontering begynt! veldig morro og holde på! Men så har jeg et spørsmål: Hvordan får jeg av kulelagret som sitter innfor svinghjulet? plages litt der :P

                Eller hvordan får jeg stemplet av veiva, slik at jeg kan dra ut veiva?
                Last edited by HpiSavageX; 19 May 2011, 20:10.

                Comment


                • #9
                  Du har IKKE behov for og ta ut dette normalt sett med mindre motoren er gammel og slitt, Bør ikke ta det ut heller (er nok ikke som og skifte ett vanlig kulelager og det krever enten spesielle verktøy eller "heksetriks" for og tas ut.)

                  Bare gå over pakninger i forgasser du, Samt pakninger i baklokk og rundt forgasser åpningen. Du kan også sjekke motoren for dritt innvendig for dritt og evnt prøve og rense dem, du kan prøve og tette til forgasser åpningen og helle fuel inn i motorblokka for og rense utav den.
                  | Spektrum DX8|
                  | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                  Comment


                  • #10
                    okey, da prøver jeg på det! da stopper jeg med demontering mens leken ennda er en lek

                    Takk for all hjelp!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by HpiSavageX View Post
                      okey, da prøver jeg på det! da stopper jeg med demontering mens leken ennda er en lek

                      Takk for all hjelp!
                      Dette gjelder begge kulelagre inni motor.
                      | Spektrum DX8|
                      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by xillianto View Post
                        Dette gjelder begge kulelagre inni motor.
                        For og sjekke for luft lekkasjer, Så er en enkelt metode og skru sammen motor helt, Sette på en fuelslange (helst en ny en da) tette for eksos åpningen og forgasser åpning og blåse i fuel slangen mens du smører vann og salo blanding rundt åpninger f.eks på backplate, rundt kjølehodet, Forgasser skruen, forgasser generelt, Lowspeed needle og du kan også siden du har demontert alt smøre rundt fremre kulelager for og sjekke at det er tett der også.

                        Vist ingen tydelige luft bobbler kommer frem, Så har du en tett maskin Samt du får mulighet for en liten vaskerunde
                        | Spektrum DX8|
                        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                        Comment


                        • #13
                          flott!

                          Perfekt! da har jeg litt og puske med var i hovedsak for å vaske å stelle som du leser tidligere, så sliter jeg med at den "spise" enveislagrene

                          Men hjertelig takk for proff hjelp!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by HpiSavageX View Post
                            flott!

                            Perfekt! da har jeg litt og puske med var i hovedsak for å vaske å stelle som du leser tidligere, så sliter jeg med at den "spise" enveislagrene

                            Men hjertelig takk for proff hjelp!
                            Vist du har noe kulelager olje osv, Prøv og legg enveis lageret i salo vann eller rødsprit/Aceton og smør opp igjen... Funker veldig bra Ikke alltid dem er oppspist, Men heller tilgriset og seige
                            | Spektrum DX8|
                            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                            Comment


                            • #15
                              okey, perfekt! (Y) flott å ha noen som vet hva dem prater om!

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X