Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny nitro-dreven monster truck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Alfi27 View Post
    Det er ikke spesielt skittent, så da er det sikkert ikke et problem.

    Men du xillianto, den Losi Ten-T... Hvordan klarer den seg i terreng (i forhold til en monstertruck), og hva er toppfarten? Den så veldig stilig ut, med elektrisk start fra fjernkontrollen.. Jeg tror faktisk jeg kan ta meg råd til den og nå Mad Forcen kommer sikkert til å kødde seg til slik den alltid gjorde før, men jeg må nesten gi den en sjangs før jeg sier noe..
    Jeg er veldig fornøyd, Spørs jo selvfølgelig hva terreng du tenker på da den er lavere enn en MT, Men krefter er det nok av i den.
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #47
      Jeg snakket med en kar jeg kjenner, som kjenner en som har handlet på Globy.. Han mente at de er kjeltringer, fordi han hadde kjøpt en bil til sønnen sin for 3500,- og etter 20 minutter ville den ikke virke mer. Da påsto folka på Globy at garantien ikke var gyldig lenger i det man gikk ut døra til butikken, og de styrte i 1 måned før han endelig fikk ny bil..

      Dette høres ikke bra ut, og gir meg lite lyst å handle på Globy..
      Kyosho DBX VE

      Comment


      • #48
        Originally posted by Alfi27 View Post
        Jeg snakket med en kar jeg kjenner, som kjenner en som har handlet på Globy.. Han mente at de er kjeltringer, fordi han hadde kjøpt en bil til sønnen sin for 3500,- og etter 20 minutter ville den ikke virke mer. Da påsto folka på Globy at garantien ikke var gyldig lenger i det man gikk ut døra til butikken, og de styrte i 1 måned før han endelig fikk ny bil..

        Dette høres ikke bra ut, og gir meg lite lyst å handle på Globy..
        Ja, har hørt om liggnende tilfeller.. Men det er slikt man har forbruker rådet til (desverre) Har selv fått inn kunder som har kjøpt biler hvor dem har fått problemer, i de fleste tilfeller er det brukerfeil faktiskt da det i mange tilfeller viser seg til at bilen (da spess nitro) har funket helt fint... men trengt seg en tuning... Dette gjelder SPESSIELT ved nitro da innkjørings justeringen er stilt alt for fet til våre forhold... og derfor gir problemer med en gang man skal prøve og starte bilen og alle tror at bilen alltid funker "out of box"... Dette er jo tilfelle da... dem skal virke "out of box" men desverre ikke i disse forholdene vi har kontra f.eks kina/usa osv der man fort finner 30 grader+... Derfor krever nitro en del forkunskaper eller interesse for og sette seg inn i nitro osv.. Mitt råd som jeg alltid ga i den tid jeg jobbet på globy var youtube rett og slett... Der finner man MASSE videoer hvor man får tips og hjelp til tuning osv.

        Når det kommer til elektro, så er det nok lettere for feil der enn ved nitro føler iallefall jeg... her kan man fort gjøre feil som og bruke feil batterier, Behandle batteriene feil, fuktighet om ikke bilen tåler dette.. feil produksjon (som kjent så er det lettere og få feil på elektronikk enn på mekanikk somregel, ta f.eks personbiler... man ser oftere nye biler i grøfta med trekant enn en gammel som går på god gammel teknikk)

        ved nitro så er mitt tips:
        - Undersøk på forhånd ang motor og evnt problemer før ett kjøp av bil/motor, noen motorer er desverre ikke like gode som andre.

        - Gjør "jobben" din og sett deg inn i nitro motorer før ett evnt kjøp... eller før man begynner med innkjøring slikt at man kan være litt forberedt på evnt problemer som kan oppstå... nitro motorer er desverre ømfintlige i justeringene sine... RTR motorer er oftere lettere og justere enn f.eks racing motorer... hva fuel man bruker og glødeplugg har også mye og si i dette området... undersøk om mulig hva plugg og fuel som passer best for bilen/motoren i forkant.. Her feiler dessverre de fleste og kommer da for og reklamere.

        - Vedlikehold er like viktig i de fleste tilfeller... de aller fleste er flinke til og kjøpe med seg After run og evnt air filter oil ved kjøp av bil (spess førstegangs kjøpere) etter annbefalinger fra selger normalt sett, en annen ting som er nesten like viktig er en lader som gjør jobben skikkelig om man har oppladbare batterier. Laderen kan være alt fra en simpel lader som iallefall stopper når batteriet er ferdig ladet, til en mer avansert computer lader (multi lader) for og evnt øke bruks områdene utover kun det spesifikke batteriet som man muligens kjøper til bilen. (det er jo greit og ha en lader som man da kan bruke i lengre fremtid, enn flere ladere for hvert sitt bruk)
        Desverre er uansett bruken av after run og vask av luft filter ett annet problem... mange slutter og bruke dette etter noen ganger og kjører bare bilen og setter den bort etter bruk for og la den stå der... ofte med gammel fuel i tanken (jeg kjøper en del brukt osv, og jeg begynner med en gang og trekke tvil om jeg ser at det ligger fuel rester i tank/slanger)

        Så mitt råd ang nitro iallefall er, bruk god fuel og bytt/vask luft filter ofte (gjerne etter hver kjøring om det er kjørt på grus osv)
        Sjekk alltid batteri før kjøring om bilen har stått noe, koble fra batteri etter man er ferdig og kjøre... (spess lipo da dette kan tappe batteriet og ødelegge det over tid)
        Om man ikke skal kjøre på en stund, eller det er usikkert hva tid man skal kjøre igjen... lad gjerne opp batteriene til storage mode før man setter dette bort... dette bidrar til at batteriene varer lengre og man har en sikkrere bil og kjøre.
        sjekk ofte kulelagre for slark, bærearmer og andre ting som dempere osv for skader o.l når man er ferdig og kjøre... dempere kan ha blitt bøyde litt, kulelagre ødelagt (som igjen belaster andre ting i drivverket og ødelegger f.eks differ osv som fort koster mye mer enn ett kulelager) Så vedlikehold er viktig med alle biler... og båter/fly/heli selvfølgelig... Disse rc modellene utsettes for mye stress og juling i løpet av en kjøring... og derfor slites den fort ved dårlig ettersyn... (tenk deg selv i skala at en 1/8 bil som f.eks klarer 60 km/t faktiskt blir 480 km/t i skala forhold)

        Så... ikke prøver jeg og skremme noen bort fra en veldig morro hobby.. men skal man ha det morro i mer enn 5 min... så er vedlikehold alfa omega

        Men når det kommer til globy... så skal jeg ikke kommentere fra og til da jeg har jobbet der og selv handler der en god del... Tror mitt innsyn blir litt feil... Men om du er i tvil på noe.. så send meg en PM... så skal jeg rettlede deg til de rette personene og snakke med nede på globy... De fleste lokale her i stavanger området som handler der nede vet hvem det er...

        Om du har problemer etter kjøp av f.eks Losi LST / Losi Ten-T... så skal jeg selv hjelpe til så sandt det er mulig siden jeg har annbefalt disse bilene selv. Selvfølgelig kan du ta kontakt ellers også med hvilken som helst bil.. så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

        Har ett eksempel:
        Kunden kom og kjøpte en nitro bil etter min annbefaling.. (dette var da en Losi Ten-T) Han kom tilbake dagen etter og spurte meg da etter hjelp til denne bilen for han fikk den ikke til og starte når innkjøringen var ferdig... Jeg tok da bilen med utenfor og testet den... dette var da riktig at den ikke ville starte... så jeg gikk da inn og skiftet glødeplugg på bilen og tappet den for fuel og fylte på ny fuel for og ta bort disse 2 problemene... Gikk så ut og prøvde og starte... enda ville den ikke starte så da gjensto det tuning... Tunet den inn i noen omganger og etter litt så våknet bilen til liv og kunden ble atter igjen fornøyd..

        Som du kanskje forsto... så var det i dette tilfellet ikke bilens feil, Ei heller butikkens feil eller produsentens feil... men heller kundens mangel på kunnskap om justering av motoren som var feil... Kunden var ikke missfornøyd og ei heller sint/sur da han kom inn... og selfølgelig er det da hyggelig og hjelpe kunden med hobbyen som jeg selv brenner for.
        | Spektrum DX8|
        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

        Comment


        • #49
          jeg vil også tilføye at i de aller fleste butikker / firma så vil der komme klager og feil/mangler... missfornøyde kunder er desverre vanskelig og unngå i noen tilfeller da hver person har sine meninger og noen har også veldig korte lunter og forventer at alt skal fungere 100% med en gang... selvfølgelig er det hyggelig når alt funker som det skal, men i noen tilfeller så gjør det desverre ikke dette... folk er mennesker.. mennesker kan feile og det samme kan bedrifter og butikker som da drives av mennesker.

          Men hva man gjør med disse feilene er en helt annen side av saken
          | Spektrum DX8|
          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

          Comment


          • #50
            Vel, dette med vedlikehold kan vel ikke være tilfelle.. Den kan ikke kreve vedlikehold etter 20 minutter. Og siden han til slutt fikk ny bil, var det sannsynligvis ikke noe med tuninga til motoren heller. Og sier ikke den norske loven at man skal ha 5 års garanti på alt man kjøper, eller er det reklamasjonsretten det?
            Kyosho DBX VE

            Comment


            • #51
              Originally posted by Alfi27 View Post
              Vel, dette med vedlikehold kan vel ikke være tilfelle.. Den kan ikke kreve vedlikehold etter 20 minutter. Og siden han til slutt fikk ny bil, var det sannsynligvis ikke noe med tuninga til motoren heller. Og sier ikke den norske loven at man skal ha 5 års garanti på alt man kjøper, eller er det reklamasjonsretten det?
              Vell, dette med 5 års reklamasjon er noe tvistlagt når det kommer til rc da en motor kan ødelegges nettop på under 20 min.... Så jo... Vedlikehold trengs etter 20 min om du ønsker og ta vare på bil og utstyr.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              | Spektrum DX8|
              | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

              Comment


              • #52
                Nå skal ikke jeg påstå ting jeg ikke er sikker på, jeg vet jo ikke om han ødela den på noe vis, men han fikk jo ny til slutt som sagt, og etter det jeg fikk høre stoppet den bare opp mens han kjørte (tror det var en elektrisk bil).
                Kyosho DBX VE

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X