Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt problemer med Savage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt problemer med Savage

    Kjøpte meg i forrige uke en Savage X 4.6, saken er at jeg har litt problemer med denne nå. Bestilte den på nett, og siden det var mye stur grunnet det å kjøpe fuel gikk det en stund før fuelen ble sendt. Har liggende noe fuel som er ca 1 år gammel. Startet opp bilen igår, ca halve tanken. Men så skulle jeg starte med en ny tank, da kommer problemet.

    Får start på den, men den går i ca 7-8 sekunder så dør den ut, tydeligvis at den har problemer. Men jeg skal hente ny fuel senere idag, kan problemet være at det er gammel fuel? For i innkjøringsiden har jeg lest at man skal være forsiktig med å gasse i starten, så tørr ikke å presse motoren til å holde seg i live.

    Takk for svar !

  • #2
    Jeg tror ikke det er fuelen sin skyld.
    Jeg heller mer mot forgasserjustering. Sjekk HSN og LSN nålene på forgasseren. Så går du på HPI.COM og finner fabrikkinnstillingene på disse og prøver deg fram derfra.

    Kan også være lurt og ikke kjøre den helt tom for fuel. La det heller være litt igjen når du fyller.

    -Steffen
    HPI Baja 5T

    Comment


    • #3
      Ok, så det er tilfeller hvor innstillingene fra fabrikk ikke alltid stemmer, for det var jo ingen problemer igår. Uten at jeg direkte vet dette stemmer, men leste en artikkel om hvordan fuel forandres etter lengre lagring, og bensin/olje har noe med fuelnål ol. men skal prøve meg fram

      Comment


      • #4
        Hvis fuelen har vært lagra på en tett flaske så skal det gå bra. Den er kanskje ikke helt tipp topp, men det skal da gå an å bruke den. Jeg har brukt 5-6 år gammel fuel ved flere anledninger.


        -Steffen
        HPI Baja 5T

        Comment


        • #5
          Ja den har blitt lagret på tett flaske, men uansett så tror jeg ikke fuelet er helt god. Ser at det er model technics QuickFire 16. Bilen starter men dør ut uansett om jeg forsøker å gasse, svært merkelig siden den ikke stoppet igår før den var tom for fuel :/

          Comment


          • #6
            Etter at jeg nå fikk den nye fuelen har problemet faktisk blitt løst, bilen starter, men sliter med at jeg må være meget forsiktig med å gasse for at den ikke kveles, men etter å ha kjørt litt så reagerer den skikkelig når jeg gasser. Men merker at den suger ufattelig mye fuel, noen gode metoder for å få forbruket ned, vet det med fuelskrua men gjør ikke det også utslag på effekten?

            Comment


            • #7
              hei. Disse motorene kan være veldig følsomme for vær.Prøv å leane LSN og HSN litt.Og start den.Ifølge det du sier er det mulig at den går litt rikt.
              La den gå til den får opp tempen. Det er ok å gasse littegran for å holde motoren i gang,bare ikke dra den helt ut
              Når den er varm kan du finjustere på nålene.
              Men husk at den skal gå litt rikt når du kjører den inn.

              jeg er litt treg med å skrive,ser du har fått den igang
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #8
                hei.
                alle 3 skruene vil påvirke effekten. En motor som får for mye fuel/går for rikt vil bli svakere og treg.
                X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                Comment


                • #9
                  Originally posted by HaitekNørd View Post
                  Etter at jeg nå fikk den nye fuelen har problemet faktisk blitt løst, bilen starter, men sliter med at jeg må være meget forsiktig med å gasse for at den ikke kveles, men etter å ha kjørt litt så reagerer den skikkelig når jeg gasser. Men merker at den suger ufattelig mye fuel, noen gode metoder for å få forbruket ned, vet det med fuelskrua men gjør ikke det også utslag på effekten?
                  Det er normalt under innkjøring.

                  Kjør den inn rikt, som det står i manualen, med flush nåler. Den vil også dø hvis du gasser på hardt under innkjøring som du ikke burde gjøre, litt grunnet tuninga men også fordi den er veldig trang og ustabil i starten samt drukner lett. Når innkjøring er over og du har justert HSN, Idle og LSN vil den gå nesten som ei klokke samt være veldig lett å starte.

                  Et tips hvis den blir fysisk hard å dra i gang de første gangene og/eller hvis den er kald, er å skru ut glødepluggen 1.5 ganger slik at det ikke blir helt vakum i sylinderen, da har den fremdeles nok kompresjon til å starte og du skrur den bare sakte inn igjen rett etter start. Husker jeg var stiv i fingrene selv før jeg lærte det, men du har kanskje rotostarter.

                  Men idle uansett den første 1-2 tanken med hjula opp fra bakken - la hjula få spinne, ellers sliter du på klutsjen. Etter dette kan du prøve å gasse opp 1 gang til max eller så høyt du klarer, for å flushe ut rester av drivstoff i pipa pga den rike blandinga. Så halv fart i oval sirkel eller 8 tall på tank 2-3, før du begynner å trå til litt hardt og begynner å justere HSN, så LSN - og idle nåla etter behov (den skal kunne stå stille på bakken uten særlig drag på hjula på tomgang på dette stadiet). Prøv hele tiden å ha tempen over 50-60 grader (men under 125-130) så den ikke sliter sylinderen for mye - hvis du har noe å måle den med.

                  Comment


                  • #10
                    Ja har gjort som det står i boka, og den går uten problemer inntil idag jeg skulle prøve. Endte med at når jeg setter roto starteren i og trykker går den rundt, men stemplet står stille. Men hvis jeg beveger på svinghjulet går stemplet normalt opp og ned, samme gjør det når jeg tar av der hvor roto starteren skal være, og bruker hendene til å rotere den bolten, så jeg vil anslå at det er mutteren med disse nålene i som er syndebukken?

                    Har ikke demontert noe mer, siden jeg anslår at veivakselen er i orden, er dette et problem som er vanlig med roto start?


                    En annen ting jeg la merke til når jeg dreier på bolten (hvor roto starteren skal være på) så hører jeg en slags klikkelyd før stemplet beveger seg ned igjen.

                    Comment


                    • #11
                      Heisan,,
                      Jeg kjøpt en også får litt siden, og er strålende fornøyd. Gjorde som sto i boka, og fulgte dvd`n.
                      Men jeg måtte skru endel mer en det du ser han gjør på video,,men,men, den går som ei kule nå, og drar bakhjulet.
                      Er forresten ny her, og synes det ligger mye fin info her. Er helt `grønn`, og dette er min første bil...I en alder av 44.

                      Leggen

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X