Announcement

Collapse
No announcement yet.

nitroinnhold vs oljeinnhold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nitroinnhold vs oljeinnhold

    Jeg har anskaffet meg en Savage X og en XL. Bor tr.heim og får kun tak i Jero.. Og den er jo bannlyst av de fleste.. Bestilte dermed Rapicon 25% Nitro og 9 % Olje.
    Lurer på om hva oljeinnholdet har å si. Alle snakker om nitroinnholdet. Den Jero-fuelen(butikk trondheim) inneholder 14 (og 16%) % olje..

    Er klar for innkjøring og moro!
    Men kan noen erfaringsrike rc-personer si noe om viktigheten med olje-innhold. Og er den Rapiconen bra?

    Takk
    RC-noob som stiger i gradene

  • #2
    Har brukt 16 liter av den på samme motor uten problemer. Du vil føle at motoren blir mere responsiv med mindre olje. Dette er ikke noe problem så lenge du justerer motoren riktig.
    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

    Comment


    • #3
      Trenger vel bare nok olje til at den slites for fort, sammen med at du ikke kjører den for tynt/lean. Og med litt mindre olje enn Jero er det vel mer metanol igjen til effekt samt antirust ingredienser. Men dette er bare synsing fra min side.

      Opplever selv Rapicon som et veldig godt drivstoff til X.
      Last edited by Corvinus; 6 May 2012, 12:50.

      Comment


      • #4
        Hei. I løpet av de siste to årene har jeg brukt Jero, Byron og Rapicon 16-25%Nitro og fra 9-15%olje på mine monstertrucker. Force .32 motorer og HPI 5.9 m.flere. Jeg merker egentlig ingen stor forskjell på effekten, blir litt justering selvfølgelig når jeg bytter fuel. Men som nevnt over, pass på at den ikke er for mager, spesielt når oljeinnholdet er lavt.

        Comment


        • #5
          14 og 16% olje til en nitromotor er litt mye. Jo mindre olje, jo lettere er motoren å ha med å gjøre. Lettere å tune, sviver bedre på tomgang, mer effekt osv....
          Rapicon 25/9 er en fuel vi har brukt i 3 sesonger til konkurranse 1:8 buggy. Jeg hadde ikke kjørt den fuelen om det var noe dritt for å si det sånn.
          TEAM ELEFUN

          Comment


          • #6
            Takk for vettuge svar!! Hørte forleden en "dreven rc-rev" si at Jero er noe griseri. Men alle har sin mening om Fuel, og det er ikke lett å bli klok på det:-o Nå blir det iallefall Rapicon 25-9

            Uansett, lurer også litt på kjøling vs drivstoff. Med kun 9% olje, kan man oppleve at motoren blir vel varm? Eller er nitro-innhold og andre ingredienser med på å kjøle motoren..?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Qrtistan View Post
              Takk for vettuge svar!! Hørte forleden en "dreven rc-rev" si at Jero er noe griseri. Men alle har sin mening om Fuel, og det er ikke lett å bli klok på det:-o Nå blir det iallefall Rapicon 25-9

              Uansett, lurer også litt på kjøling vs drivstoff. Med kun 9% olje, kan man oppleve at motoren blir vel varm? Eller er nitro-innhold og andre ingredienser med på å kjøle motoren..?
              den siste der har xtra svart på:14 og 16% olje til en nitromotor er litt mye. Jo mindre olje, jo lettere er motoren å ha med å gjøre. Lettere å tune, sviver bedre på tomgang, mer effekt osv....
              Rapicon 25/9 er en fuel vi har brukt i 3 sesonger til konkurranse 1:8 buggy. Jeg hadde ikke kjørt den fuelen om det var noe dritt for å si det sånn.




              Jo mere olje det er jo tyngre er det for motor å gå rundt,dermed kan faktisk temperaturen stige....
              Men igjen så er det tuninga som avgjør når motoren har det best...


              og ja det er riktig at nitroen kjøler,derfor kan man tune/tyne mere ut av motoren med høyere nitro-innhold.
              Er ikke dermed sagt at "alle"motorer har godt av det.
              Last edited by vapor 28; 4 May 2012, 17:00.
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #8
                Originally posted by Qrtistan View Post
                Takk for vettuge svar!! Hørte forleden en "dreven rc-rev" si at Jero er noe griseri. Men alle har sin mening om Fuel, og det er ikke lett å bli klok på det:-o Nå blir det iallefall Rapicon 25-9

                Uansett, lurer også litt på kjøling vs drivstoff. Med kun 9% olje, kan man oppleve at motoren blir vel varm? Eller er nitro-innhold og andre ingredienser med på å kjøle motoren..?
                Med mer nitro kjører man vel også en litt rikere blanding, som øker mengden olje som blir brukt per omdreining. At selve nitroen er med på å kjøle er litt mer avansert, har med hvordan den forbrenner raskere enn metanolen som skaper en eller annen effekt jeg ikke har studert så mye. Leste en plass at oljeprosent over 8 faktisk ikke gjør så mye forskjell, og at alt over 16% faktisk bare skader, men husker ikke kilden og bør tas med ei klype salt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Corvinus View Post
                  Med mer nitro kjører man vel også en litt rikere blanding, som øker mengden olje som blir brukt per omdreining. At selve nitroen er med på å kjøle er litt mer avansert, har med hvordan den forbrenner raskere enn metanolen som skaper en eller annen effekt jeg ikke har studert så mye. Leste en plass at oljeprosent over 8 faktisk ikke gjør så mye forskjell, og at alt over 16% faktisk bare skader, men husker ikke kilden og bør tas med ei klype salt.

                  Hei.
                  Er vel ganske riktig det du sier om at høyere nitro forbrenner fortere.Og da vil motoren suge mere luft/fort.Og lufta er da med på å kjøle.
                  Så hvis man skal kverulereså er det lufta som kjøler ja
                  X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                  ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                  hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by vapor 28 View Post
                    Hei.
                    Er vel ganske riktig det du sier om at høyere nitro forbrenner fortere.Og da vil motoren suge mere luft/fort.Og lufta er da med på å kjøle.
                    Så hvis man skal kverulereså er det lufta som kjøler ja
                    Sik jeg har forstått det så dras mer luft inn parallelt med nitroinnhold (som du sier) samt at nitro inneholder allerede mye oksygen som er selve kraftkilden (som en kjemisk supercharger). Men metanolen fungerer som kjøleren og gjør da luften tettere og som fører til enda mer kraftpotensiale. Fordampningseffekten til metanol er vel en av hovedkjølerne i nitromotorer siden det absorberer mye av den tapte energien en forbrenningsmotor har - samt ekstern kjøling som luftstrøm selvfølgelig.

                    Kan sammenlignes litt med kulden man kjenner på huden etter man har skrubbet seg med høy-prosent alkoholvæsker.

                    Comment


                    • #11
                      gått utifra at det du skriver er riktig så øket akkurat iq scoren min med 1%hehe
                      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                      Comment


                      • #12
                        Dette kaller jeg en nyttig dypdykking!
                        Jeg skal straks gå over til rapicon 25-9 fra Jero 25-16
                        Temperaturen i den sistnevnte lå i snitt på ca 120 grader på en Savage X. Noen ganger oppe i 140 grader etter intens kjøring.. Og jeg kjører en relativt rik blanding. Må roe ned noen runder for å komme ned

                        Comment


                        • #13
                          hei.

                          Hvis du kjører rikt og opplever dette så er ofte svaret at lsn er litt for rik og hsn litt for tynn.Prøv da å justere lsn litt inn,ca 1/8 dels runde.Og hsn 1/8 dels runde ut.Hvis dette ikke er nok prøv 2/8 på hsn.

                          Da vil også motoren reagere bedre på lavt turtal(aks)Samtidig så vil temperaturen falle litt på maks gassing.
                          Dette er finjusteringer og selvfølgelig må du prøve deg fram.

                          Veldig ofte at folk tror dem kjører rikt fordi det kommer masse fin røyk fra potta,men eneste "problemet"er at den blir for varm over tid.Når man gasser mye.

                          Da er det ofte at lsn er littegran for rik og hsn litt tynn

                          Husk at det er mulig du må finjustere idle litt også når du leaner lsn.Da disse påvirker hverandre.Du kan/vil oppleve at idle øker litt i turtall og ikke faller helt ned.

                          Hvis bilen kveler seg når du bremser er muligens idle så lav at du stenger opningen når du bremser.
                          Dette kan også skje hvis servostagene og servo er justert feil eller hvis klutchen henger(hjula går rundt på tomgang når bilen har hjula oppe fra bakken)

                          du trenger sikkert ikke all denne innfoen,men nå er den ihvertfall her
                          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by vapor 28 View Post
                            hei.

                            Hvis du kjører rikt og opplever dette så er ofte svaret at lsn er litt for rik og hsn litt for tynn.Prøv da å justere lsn litt inn,ca 1/8 dels runde.Og hsn 1/8 dels runde ut.Hvis dette ikke er nok prøv 2/8 på hsn.

                            Da vil også motoren reagere bedre på lavt turtal(aks)Samtidig så vil temperaturen falle litt på maks gassing.
                            Dette er finjusteringer og selvfølgelig må du prøve deg fram.

                            Veldig ofte at folk tror dem kjører rikt fordi det kommer masse fin røyk fra potta,men eneste "problemet"er at den blir for varm over tid.Når man gasser mye.

                            Da er det ofte at lsn er littegran for rik og hsn litt tynn

                            Husk at det er mulig du må finjustere idle litt også når du leaner lsn.Da disse påvirker hverandre.Du kan/vil oppleve at idle øker litt i turtall og ikke faller helt ned.

                            Hvis bilen kveler seg når du bremser er muligens idle så lav at du stenger opningen når du bremser.
                            Dette kan også skje hvis servostagene og servo er justert feil eller hvis klutchen henger(hjula går rundt på tomgang når bilen har hjula oppe fra bakken)

                            du trenger sikkert ikke all denne innfoen,men nå er den ihvertfall her
                            Takk så mye!!!!!!!!!!
                            Jeg prøvde dette igår, og jøss! Kom ikke opp i så høye temperaturer som beskrevet tidligere!
                            Tror det er mange som har samme "problemet". Trodde at alt var vel ettersom det kom en tykk fyldig røyk.. Rart instuksjonsboka ikke nevner noe om dette, men men
                            Takk mann!

                            Comment


                            • #15
                              Dette er hvorfor vi har ett forum. Bare hyggelig å hjelpe
                              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X