Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forgasserinstilling Savage 21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forgasserinstilling Savage 21

    Har kjøpt ein brukt savage 21 billig med forbehold om at det er litt småtull med, får ikkje start, etter at startsnora har raspa av huda mellom fingrene kom den så vidt men døde like fort, så tenkte kanskje det har vært tukla med forgasseren, så er det noen som veit kva innstillingene skal være originalt?

  • #2
    Originally posted by Intel94 View Post
    Har kjøpt ein brukt savage 21 billig med forbehold om at det er litt småtull med, får ikkje start, etter at startsnora har raspa av huda mellom fingrene kom den så vidt men døde like fort, så tenkte kanskje det har vært tukla med forgasseren, så er det noen som veit kva innstillingene skal være originalt?
    hehe, kjøpte meg nettopp nitrobil med snorstart igjen jeg og, har ikke hud igjen på fingrene ^^

    hatt nitrobil før?
    man SKAL "tukle" med forgasseren... men når den ikke har vært kjørt på en stund og kanskje ikke bruker samme fuel som før, så kan man sette tilbake alt til standardinstillinger. Det er som regel at HSN (high speed needle) og LSN (low speed needle) er "flush" med det rundt.
    Click image for larger version

Name:	hi_spd_needle.jpg
Views:	1
Size:	39.0 KB
ID:	777740


    Når du starter kan du gi litt gass, da tomgangsskruen sikkert ikke er justert riktig i forhold til instillingene som nå er på den.
    Får du ikke start kan du prøve å bytte plugg. Du ser om pluggen er ødelagt ved å skru ut pluggen, putte den i gløderen og se om det gløder bra. Gløder ikke tråden hele veien eller ikke i det hele tatt så er den defekt.
    Last edited by SAVAGEry; 29 May 2012, 11:19.
    Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
    Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

    Comment


    • #3
      Bra forklart av misteren over her. Hadde selv en x4.6 som ikke ville starte. Det viste seg at HSN var ALTFOR rik i forhold til temperaturer her nord. Jeg måtte skru HSN sikkert 1,5 omdreining ned og LSN 0,5 omdreininger inn for å få start. Når den ble varm kunne jeg justere litt ut igjen. Mulig det er slik med .21 også, men det er ikke sikkert.

      Comment


      • #4
        Eg får prøve det når eg får ny snor, drog jo heile snora til pises! Lurer på å montere rotorstart, har dere tips til eit rimelig sett med batteri og lader?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Intel94 View Post
          Eg får prøve det når eg får ny snor, drog jo heile snora til pises! Lurer på å montere rotorstart, har dere tips til eit rimelig sett med batteri og lader?
          Det skal ikke være nødvendig å slite ut fingrene på snor, men har blitt stiv i knokene jeg og i begynnelsen

          Ta forbehold om at når du drar mye og den plutselig blir nærmest umulig å dra rundt, så har du nok flooda motoren og bør ta ut plugg helt og dra rundt noen ganger slik at du får tømt den igjen, hold bare ei fille over motoren når du gjør det. Så blir den lett å dra rundt igjen etterpå.

          Hvis snora var litt hard å dra i så bare ta det som et godt tegn om at motoren kanskje er ny og har god kompresjon. For å få lettere start på en ny og kald motor kan du skru ut glødepluggen 1.5 ganger slik at det ikke blir fullt like mye vakum. Så skrur du den bare forsiktig inn igjen etter start. Forvarming av motoren hjelper også godt (varmepistol eller hårføner på maks) Men prøv likevel å hold motortemp over 60-80 grader når du skal kjøre inn, eller kjøre i det hele tatt og maks 125-130. En kald motor sliter seg fort ut ellers. Du får kjøpt en passende temp måler på elefun som jeg selv synes alle nitro eiere burde ha tilgjengelig.

          Ha bil opp fra bakken med hjula i lufta og åpne gassen litt manuelt når du starter (ha strøm slått av). Pass på å få kjørt inn motor hvis dette ikke er gjort av forrige eier, da varer motor mye lenger og du får mye mer futt ut av den når du får stilt den inn. En nitroforgasser og glødeplugg er lunefull alt etter hva slags luftfuktighet og temp det er siden den kjører hovedsaklig på alkohol, så litt justering må man regne med.

          Innkjøring
          1-2 tanker hvor den bare står å går etter at du har fått start på den, still den inn slik at hjulene nesten ikke spinner rundt mens du har den oppe fra bakken, men ikke så mye at den stopper. La den kjøre litt rikt, nå skal den bare gå, ikke gå effektivt. På slutten tar du sakte maks fart 1 gang for å spyle ut olje i potta.

          1-2 tanker hvor du kjører i oval eller åttetall, gi halv gass på lengdene og slipp gassen i svingene. Ingen tuning her heller, kjør rikt og så nær grunninnstillinger som mulig (begge nåler flush = likt med ringen rundt).

          1-2 tanker hvor du kjører oval og åttetall, men maks fart på lengdene. Etter dette kan du fortsette å kjøre i oval og åttetall mens du begynner å justere HSN først, deretter LSN og så idle/tomgang underveis siden LSN påvirker denne.

          Ble litt mye her men kanskje du får et og annet ut av det. Ikke så lett hvis du ikke har manual med bilen.

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X