Announcement

Collapse
No announcement yet.

tomgangs problemer savage xl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tomgangs problemer savage xl

    hei. har en savage xl som jeg sliter litt med tomgangen på. det som skjer er at når jeg starter den opp så er tomgangen normal. men når jeg har kjørt i noen sekunder og den begynner og bli varm så begynner den og gå veldig høyt på turtall. har prøvd og justert tomgangsskruen men blir ingen forskjell. bilen er også blitt litt "latere" og den vil ikke gire normalt. noen som har forslag til va dette kan være ?

  • #2
    Spørs om ikke den får for lite på bunn. Sjekk innstilling på forgasser i forohold til hva som er grunninnstilling i boka. Tipper "low speed" nåla er for langt inne. Hvis det ikke gjør utslag når du justerer på tomgangsskruen så kan det også tyde på at gass/brems servoen holder forgasseren litt åpen.

    Lurt å finne noen lokalt som har lang erfaring med nitromotorer til å ta en titt.

    Generelt så er det veldig ofte for lite fuel som er årsaken til problemer. Enten pga for mye "tyning" på justeringer, eller pga lekkasje i tank/eksos/slanger/forgasser. Evt tett fuelfilter/tank.
    Ole Christian Solli
    www.gmbk.no

    Comment


    • #3
      Ikke juster en nitromotor mens den er kald, vent til den har nådd optimal temperatur, det er der den skal fungere best. Enig med Ole at lavnåla kanskje er for langt inne. Grunnstilling på den er mest sannsynlig flush/kant-i-kant. Det du opplever som "lat" er da at den rett og slett får for lite fuel, som vil bli verre nå som det er kaldere og lufta er tettere, da trengs det og mer fuel.

      Hvis den funka bra i sommervarmen uten at du har gjort noe, prøv å juster høynåla litt (1/8 om gangen) mot klokka først og se om det løser ting. Hvis ikke gå til grunninnstillinger (sjekk manual), vent til motor er varm, og juster den på nytt.

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X