Announcement

Collapse
No announcement yet.

savage X 4,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • savage X 4,6

    Hei.

    Har kjøpt meg en førstegangsbil Savage X 4,6 bilen er rundt 1 år.
    lyst å høre med dere hva slaks vedlikehold jeg burde ha på bilen.
    Noe jeg bør passe på? Ellers mix og triks?

    Går det greit å kjøre på vinteren?

    Steffen

  • #2
    Ikke noe problem og kjøre om vinteren annet en at radio utstyret kan ta skade av det.

    Er det orginal servoer på den? Dem seineste modellene har vanntette servoer, står en w på dem hvis dem er det.
    Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
    www.rc-utstyr.no

    Comment


    • #3
      Hei!
      styre servoen er orginal, men gass\brems er byttet til en Hitec HS-311. Har ikke så mye peiling på dette enda, min første bil!

      En annen ting. Bremse stangen som går inn i girboksen og mot bremsene, skal den gå ann å ta ut lett? Den bruker å dette ut av posisjon og stempelet glir til bake, og da får jeg problemer med å få stangen på plass igjen.

      Comment


      • #4
        Pleier og lime skjøtene på servoene mine med karlsons lim, aldri hatt problemer. Åpne radio boksen og få bort snø og vann går det sikkert bra.

        staget til bremsene skal ikke gå og dra ut før du har fjernet bremsene, sitter en hake på det staget som skal hindre at det detter ut.
        Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
        www.rc-utstyr.no

        Comment


        • #5
          HS-311 er altfor, altfor svak for en Savage med kun 3.5 kg-cm. Du ønsker gjerne noe med 16kg eller mer, 12kg minimum. Men gjerne kjør den til den går i stykker hvis den klarer å flytte på hjula greit nok inntil videre til at du har det gøy.

          Du får starte hobbyen ved å inspisere bremsestanga litt, den skal kunne holde seg på plass.

          Vedlikehold er å holde rent luftfilter, én tur på sandtak er nok til at det må renses. I tillegg skyte litt wd-40 eller afterrun olje inn i sylinderen og dra rundt et par ganger når du skal lagre den en stund, slik at det ikke setter seg rust der fra metanolen i drivstoffet som kan tiltrekke seg fukt.

          Hvis du vil spare ei krone på vedlikehold av luftfilter over tid, holder disse 2 artiklene fra biltema i lang tid fremover og fungerer minst like bra som det du finner i RC hyller:

          http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Vask-og-rengjoring/Luftfilterrens-36449/

          Edit: Vinterkjøring går bra, bare pass på elektronikk og at konstant vann sliter raskt på kulelagre men det gjelder hele året. Ellers kan det være du vil gi den litt mer fuel siden luften på vinteren er tettere enn på sommerstid, hvis den sist ble justert da.
          Last edited by Corvinus; 29 December 2012, 12:41.

          Comment


          • #6
            Takker for svar!

            Hva anbefaler du til servo? Har ikke noe problem med å kjøre bilen, synes den går godt men nå har jeg ikke sett noen andre savage x for å se forskjellen.

            Mener du at jeg skal ta ut pluggen og ha olje ned i hullet der? en dråpe eller to?

            Tok av lokket til radioen og fikk ut all fuktighet der, men kulelager skal jeg da demont. girkasse ++ for å tørke av lager?

            En annen ting. Synes ikke bilen skifter over til andre gir, hører du dette godt? hvor mye fart må den opp i for at den skal skifte?

            Comment


            • #7
              va vel gass/brems servo dette,trenge vel ikkje 16kg der?
              Cato Risholm, fullt hobbyrom...

              Comment


              • #8
                Ikke noe vits og koste på servoer på denne årstiden, funker bilen ville jeg kjørt med den slik den er.

                3.5 kg er litt lite men det merker du selv om gass og brems funker bra, styre servoen er litt slapp den også men ville ikke oppgradert det så lenge det er vinter.

                Jeg bruker HS-635 på gass/brems HS645 på styring.

                Ta av luftfilteret og ta et par dropper afterrun olje i forgasseren og dra motoren noen runder etterpå.

                kulelagerene trenger du ikke gjøre noe med, kjør med dem til dem er gåene også bytt dem, kan rense dem osv men trur ikke det er bryet verd.

                for og sjekke at den bytter gear så er det bare holde den over bakken og gi gass litt rolig, skal høre at den bytter gear da.

                merker fort om den ikke bytter gear, en savage går ikke fort på 1 gear.
                Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
                www.rc-utstyr.no

                Comment


                • #9
                  Ok.

                  Veit du for det er best å kjøpe slike reservedeler fra? Link tips til sider hvor dem har HS-635?

                  Må jeg skru ut gearboksen for å sjekke bremse staget?
                  se på bildet, skal ikke være hull der?

                  Click image for larger version

Name:	2012-12-29 13.51.21.jpg
Views:	2
Size:	36.1 KB
ID:	779752
                  Last edited by stravn; 29 December 2012, 13:56.

                  Comment


                  • #10
                    elefun.no har bra priser på servo.

                    skal ikke være hull i gearkassa der så da ville jeg kjøpt nytt gearkasse hus, dem har det på elefun også.

                    85052 søk på det delenr.
                    Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
                    www.rc-utstyr.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by carish View Post
                      va vel gass/brems servo dette,trenge vel ikkje 16kg der?
                      Nei det har du rett i, jeg leste litt for kjapt. Hvis den likevel nå en gang ryker og en ny må til, vil jeg anbefale minst 9kg der og, så den har en del toleranse og kraft å gå på hver gang den strammer bremser.

                      Comment


                      • #12
                        Har du link til en servo du vil anbefale?

                        Orginal SF-10 servo er den for dårlig? hvor mange kg har den i forhold til den jeg har i dag?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by stravn View Post
                          Takker for svar!

                          Hva anbefaler du til servo? Har ikke noe problem med å kjøre bilen, synes den går godt men nå har jeg ikke sett noen andre savage x for å se forskjellen.

                          Mener du at jeg skal ta ut pluggen og ha olje ned i hullet der? en dråpe eller to?

                          Tok av lokket til radioen og fikk ut all fuktighet der, men kulelager skal jeg da demont. girkasse ++ for å tørke av lager?

                          En annen ting. Synes ikke bilen skifter over til andre gir, hører du dette godt? hvor mye fart må den opp i for at den skal skifte?
                          http://elefun.no/p/prod.aspx?v=20847 er en billig og god erstatning til både styr og brems når det en gang ryker.

                          Ut med plugg og inn med noen dråper afterrun ja, gjerne 2-4 dråper og dra den rundt et par ganger så det får spredd seg. Trenger ikke demontere noe for kulelagre, de tar du hånd om når de begynner å svikte. Tørk bilen med lett kompressor når du vasker/tørker den eller la den tørke på et tørt, ventilert, varmt rom enn å sette den ute i en kald og fuktig garasje/bod. Ikke tenk så mye på det med lager, tok det bare med som den eneste andre tingen enn elektronikk som blir utslitt ute på vinterstid eller fuktig kjøring, men gode lagre holder generelt en god stund med mindre du kjører nonstop i vann, og vil du drepe dem eksepsjonelt fort så kan du ta en tur langs sjøen i strandlinja på sommeren (saltvann).

                          For å kjøre lettvint og trygt på vinterstid ville jeg bare funnet noe vanntett stoff/plast og dekket til radioboksen etter beste evne, evt. rundt elektronikk på innsiden av boksen. Da er du rimelig trygg så langt mottaker og batteri går.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by stravn View Post
                            Har du link til en servo du vil anbefale?

                            Orginal SF-10 servo er den for dårlig? hvor mange kg har den i forhold til den jeg har i dag?
                            SF-10 er 4,5kg-cm og er også i laveste sjiktet. Drakraften alene er én ting, men sterkere servoer har også mer toleranse for strømtrekk og sterkere gir. Bare bruk den for alt den er verdt hvis det er det du for øyeblikket har.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, men må ha meg et nytt gearhus først!

                              Bremseskivene skal de være veldig løs sideveis?

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X