Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer

    Hei, har nettopp kjøpt en brukt nitrobil som jeg ikke får startet.
    den har nå stått et par dager i en kald garasje. Er det slik at de er vanskelig å starte når de er kalde?
    jeg har forresten sjekket at gløderen funker og den får bensin.
    Last edited by Xcrookie; 24 December 2013, 13:38.

  • #2
    Hei.Hvis det er kaldt ute,så kan det være en stor fordel hvis bilen din kan stå inne i varmen ett par timer før du skal starte opp.
    Motoren unngår unødvendig stor slitasje,og det blir enklere å få start.
    AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
    Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
    http://www.arcticrc.no/

    Comment


    • #3
      Har du resatt nålene til factory setting?
      HPI Baja 5T

      Comment


      • #4
        Originally posted by brendjord View Post
        Har du resatt nålene til factory setting?
        Hvilke nåler?
        Jeg må innrømme at jeg ikke hvert hvor jeg skal sette justeringsskruene for tomgang og høyfart. Er det 2,5 omdreining ut eller??

        Comment


        • #5
          hvordan bil er det du har?

          når du skal sette justeringsskruene for tomgang og highspeed/lowspeed i "factory setting" (nullstille) så skrur du selve skruen utover så toppen på skruen går kant i kant med selve hullet den står i(kalles flush).
          det er viktig at disse skruene ikke blir skrudd for langt inn da dette kan ødelegge nålene.
          HPI Baja 5T

          Comment


          • #6
            Originally posted by brendjord View Post
            hvordan bil er det du har?

            når du skal sette justeringsskruene for tomgang og highspeed/lowspeed i "factory setting" (nullstille) så skrur du selve skruen utover så toppen på skruen går kant i kant med selve hullet den står i(kalles flush).
            det er viktig at disse skruene ikke blir skrudd for langt inn da dette kan ødelegge nålene.
            Takk. Det er en Kyosho Mad force kruiser med KE25 motor. Den har stått inne i natt så nå starter den, men dør raskt. Jeg har bare skrudd disse skruene ca 3 omdreininger ut. Kan det være grunnen til at den stopper raskt? Den minste tomgangsskruen har jo ikke noen kant rundt, bare en fjær. Vet du hvor mange runder den skal ut?

            Comment


            • #7
              dør den når du trykker på gassen eller bare av seg selv? ofte hører du hvis den får litt mye fuel og da er det bare å justere Highspeed nåla litt inn(men kun 1/16 del av gangen). når den starter er det greit å la den stå litt og la motoren få litt temp.

              når det gjelder tomgangskruen husker jeg ikke i farta.

              her er manualen til bilen din


              se nederst på side 18 så står det litt om tuning får håpe jeg linket til din modell
              HPI Baja 5T

              Comment


              • #8
                Originally posted by brendjord View Post
                dør den når du trykker på gassen eller bare av seg selv? ofte hører du hvis den får litt mye fuel og da er det bare å justere Highspeed nåla litt inn(men kun 1/16 del av gangen). når den starter er det greit å la den stå litt og la motoren få litt temp.

                når det gjelder tomgangskruen husker jeg ikke i farta.

                her er manualen til bilen din


                se nederst på side 18 så står det litt om tuning får håpe jeg linket til din modell
                Supert takk. Jeg får ikke opp noe på linken nå, men skal prøve igjen senere.
                Den dør som regel av seg selv før jeg rekker å gi gass, men et par ganger har den gått litt på tomgang og dør etter et par pådrag.
                Men jeg tror jeg er på riktig vei og skal lese manualen du sendte link til. Vet du om det er vanlig med problemer med disse motorene, eller skal de gå langt hvis de blir justert riktig?

                Comment


                • #9
                  på kyosho sine sider ligger alle manualene hvis du skulle trenge noe mer.

                  har desverre ikke noe erfaring med akkurat den bilen/motoren du har da jeg kun har kjørt HPI sine biler.

                  når du starter bilen neste gang la den stå og "godgjøre" seg litt. stanser den så still litt på Highspeed nåla(denne justerer hvor mye drivstoff den får). min erfaring med nitromotorer er at med rett vedlikehold så holder de seg godt.
                  har du kjøpt den brukt? vet du hvor mange tanker den er kjørt? har den vært brukt mye og du sliter med å få motoren til å gå skikkelig er det bare å plukke fra hverandre motoren, gjøre et godt vedlikehold og bytte ut deler som er/er slitt(pakninger osv). på youtube ligger det masse videoer og på google finner du endel "how toŽs" som kan hjelpe deg igang
                  i manualen til bilen din vil du også finne bildet av motoren i "exploded view" og da ser du hvilke deler som skal hvor osv.

                  hvis du har mulighet, ta gjerne å film når du starter bilen slik at vi kan se hvordan motoren oppfører seg. da er det lettere å gi en diagnose og komme med tips
                  HPI Baja 5T

                  Comment


                  • #10
                    Takker. Startet den nå og da gikk den en stund på tomgang. Helt til jeg gasset litt og den gikk så fort at jeg måtte bremse. Da stoppet den. Jeg står inne i kjelleren så jeg kan ikke la den gå så lenge 😄. Ute er det vått så det frister ikke nå, men jeg ser fram til det bli tørt.
                    I flg forrige eier er den kjøp ny i år, innkjørt med 5 innkjøringstanker og 2 tanker med fet blanding etter det. Han krasjet og skiftet noen deler bl.a. Støtdempere. Etter det har den vært lagret uten fuel, men med konserveringsolje. Han startet den deretter opp for et par uker siden før salg. Jeg kan jo selvfølgelig være lurt, men det gjenstår å se.
                    Da jeg kom hjem satte jeg den i en kald garasje et døgn før jeg prøvde å starte. Da var det håpløst å få liv i den. Nå, når den har stått inne starter den, men må tydeligvis justeres. Jeg håper det er alt som skal til 😄
                    Jeg får vente til det er tørt ute før jeg prøver igjen. Vet du hvor lenge den kan stå uten konserveringsolje uten å ta skade?

                    Comment


                    • #11
                      sjekk denne videoen , her forklares tuning steg for steg

                      tror grunnen til at man har i lagringsolje er for å ungå at pakninger tørker og for å unngå korrodering, men tror det kan ta en stund før dette skjer hvis bilen lagres tørt og i romtemp.

                      hvis den stopper når du bremser kan det være at tomgangsskruen må justeres litt.

                      vet ikke om du har reservedeler til bilen men her er ei lita liste med noe det kan være greit å ha med seg når man kjører:
                      -ekstra tennplugger(hender at disse ryker, greit å ha et par i backup)
                      -verktøy
                      -dekklim(hvis du har dekk uten bedlocks)
                      -demperolje(dempere har en tendens til å lekke)
                      -div skruer(skruer rister ut, bruk locktite der det kan gjøres)
                      -failsafe

                      litt tips vedrørende failsafe
                      i bl annet HPI sine nitro biler er det en innebygget failsafe, denne er crap!
                      KillerRc har en egen failsafe(killswitch) jeg anbefaler på det sterkeste. det denne gjør (avhengig av hvordan du setter den opp) er å skru av motoren din hvis en av følgende skjer:
                      -batteriet i bilen blir for lavt
                      -batteriet i kontrollen blir for lavt
                      -Elektriske "glitcher"

                      dette er en BILLIG forsikring! sett at du bilen din mister forbindelse med kontrollen din med full gass.......i verst tenkelige tilfelle treffer den andre mennesker.......i beste tilfelle et tre og kun bilen blir ødelagt. med en killswitch ungår du dette og sparer penger på reperasjoner
                      jeg for bruker killwitch på min 1/5 scala Baja....tenk deg en sånn som plutselig drar avgårde....
                      HPI Baja 5T

                      Comment


                      • #12
                        glemte å legge med link til videoen
                        HPI's How-to tune engine on the Savage X/XL correctly.All credit to HPI Racing. Video pulled from dvd that was included.
                        HPI Baja 5T

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by brendjord View Post
                          glemte å legge med link til videoen
                          http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
                          Tusen takk for tips! Jeg må nok sende en bestilling på deler ja, en startsnor er allerede dratt av ( fulgte med en ekstra) så det er nok lurt å ha. Har hørt det er en butikk i Moss som har deler.
                          Failafe, er det en enhet som monteres på alle nitrobiler?

                          Comment


                          • #14
                            failsafe(også kalt Killswich) kan monteres på alle biler med nitro og bensinmotorer, legger ved en link:
                            Welcome to Killer RC. We manufacture and sell aftermarket parts that make your RCs safer, faster, stronger, and more fun!


                            på youtube kan du se videoer hvordan den fungerer.
                            HPI Baja 5T

                            Comment

                            (RS) Radiostyrt.no Statistics

                            Collapse

                            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                            Welcome to our newest member, Erik-M.
                            Working...
                            X