Announcement

Collapse
No announcement yet.

HPI Savage X 4.6 Motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HPI Savage X 4.6 Motorproblem

    Ble litt usikker på åssen tittel jeg skulle bruke, men det gjelder jo motoren i seg sjøl :P
    Click image for larger version

Name:	IMG_3196.jpg
Views:	1
Size:	97.8 KB
ID:	790852
    Kjøpte meg da denne Savage'n i Juli 2014 da jeg flyttet nordover, og har fått mye moro ut av den.
    Fikk noen små problemer med den ganske tidlig, men fikset det lett selv.
    Et tannhjul som var helt ned slitt og plugg som ikke glødet skikkelig.
    Men så i August så hadde jeg en siste tur med den, før den plutselig tok helt av.
    Jeg holdt på å kjøre ute på et jordet, og det gikk fint en god stund helt til den plutselig ikke ville kjøre fremover mer.
    Turtallet var ganske høyt, og når jeg ga gass så begynte den å hoste.
    Prøvde å gi gass igjen, samme skjedde.
    Så jeg bremset (på kontrollen), og turtallet sank litt men økte så fort jeg slapp.

    Når jeg kom meg bort til bilen som sto langt unna så ser jeg at alle drev fortsatt snurrer rundt, men hjulene ville ikke.
    I det jeg løfter den opp (ved høyt turtall), så begynte dekkene å gå sykt fort rundt.
    Så jeg satte den ned på bakken igjen, men da stoppa den.
    Så jeg plantet bilen på stabburet, og der har den stått siden jeg fikk problemet.

    Nå idag så fant jeg den fram igjen for å teste om problemet fortsatt var der.
    Tok litt tid før jeg fikk start, men når den startet så oppsto samme problem igjen.

    Så jeg lurer på om noen har vært borti samme problem eller har noen kjennskap til det.
    Så jeg slipper å måtte demontere hele bilen for å finne ut av som forårsaker dette.
    -HPI Savage X 4.6 Big Block

  • #2
    Viss du set bilen på bakken og trillar den uten motoren i gang, går alt rundt som normalt då? Eller går motoren rundt også? Då er det isåfall clutchen som lagar klur, at den kanskje har brent seg fast i klokka. Du skreiv "Så jeg satte den ned på bakken igjen, men da stoppa den", var det motoren som stoppa eller var det hjula som slutta å snurra? Kanskje du kunne ha laga ein liten video av problemet? Det med at gassen heng seg opp kan jo henda har noko med gasstagene eller liknande å gjera, så begynn med å nøsta opp i dei stagene og sjå om du får eliminert det problemet før du begynner på resten. Kan jo henda det er servoen eller at du har komme borti fintrimmingsknappen på radiostyringa som gjer at gassen heng på fullt.
    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

    Comment


    • #3
      Ja, triller uten problem uten at motoren går.

      Nei motoren gikk fortsatt "like fint".
      Var hjulene jeg mente ja

      Tenkte kanskje at det kunne være batteriene som må byttes, men turtallet skal vel ikke øke som grunn av det.
      Det skjer litt etter litt at den øker, og når jeg gir gass så kveler den seg sjøl.
      Men slipper jeg gassen, så går den "normalt" igjen og turtallet øker.
      Turtallet er de første 2 minuttene etter oppstart, og jeg er ganske så sikker på at det ikke er trimme bryterne som er problemet.

      Men skal få smekka opp en video i morgen når det er lyst ut så man ser.
      -HPI Savage X 4.6 Big Block

      Comment


      • #4
        Så laget en rask video i sted ang. problemet.
        Økte ikke noe spesielt på turtallet nå. Kun når jeg ga gass.

        Kanskje litt vanskelig å se, men man ser drevet og clutchen gå rundt både når den står på bakken og når jeg løfter den opp.
        Men bilen går ikke fremover når jeg gir gass.

        https://www.youtube.com/watch?v=_qb51ILabbs
        -HPI Savage X 4.6 Big Block

        Comment


        • #5
          Click image for larger version

Name:	IMG_3862.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	783288Click image for larger version

Name:	IMG_3863.jpg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	783289Click image for larger version

Name:	IMG_3864.jpg
Views:	1
Size:	41.3 KB
ID:	783290Click image for larger version

Name:	IMG_3865.jpg
Views:	1
Size:	58.8 KB
ID:	783291

          Slenger opp en ny kommentar etter å ha demontert litt.
          Sånn så det ut når delene var kommet fra hverandre, så jeg antar at problemet mitt til at den ikke gikk fremover når jeg ga gass var der.
          Så nå blir det bestilling av deler samt. en god rengjøring av hele bilen før den blir satt sammen igjen.

          I clutch huset så var den ene skoa..? gåen, så måtte demontere av den, og da må jo resten av også.
          Og på tannhjulet, så ser man jo at slipper plata har falt av (da tappene så si er helt nedslitte) og kilt seg fast i tannhjulet.

          Så spm mitt nå da, er om det er noen som har noen tips på hva jeg evt. kan oppgradere til videre?
          -HPI Savage X 4.6 Big Block

          Comment


          • #6
            Her såg det litt ruskete ut ja! Videoen du la ut er sett som privat så eg får ikkje sett den. Det med at bilen står på stedet hvil når du gjer gass kan jo ha noko med at medbringarane til hjula (sekskantane) ikkje følger med hjulakslingane, altså at akslingane står og spinn inni dei. Eller liknande ting i drivverket. Kanskje diffen er sprengt også, men det finn du jo ut ved å vri på eine hjulet og sjå om det på motsett side går omvendt vei.
            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

            Comment


            • #7
              Prøv linken å se nå

              Alt av drev, diff, osv. gikk rundt når jeg snurra på et hjul.
              Og heller ingen ulyder når den trilla fremover på bakken.
              Men ser man på slipper plata, så tror jeg kanskje det kan være en del av grunnen også.

              Men blir nok å demontere bilen mer eller mindre helt ned, for så å montere inn kraftigere deler
              -HPI Savage X 4.6 Big Block

              Comment


              • #8
                Muligens slipperen som du seier ja. Den ser litt herja ut, og du ser at bilen "vil" liksom. Har du prøvd å justera den litt feitare i blandinga for å sjå om den nykkinga i turtallet forsvinn?
                Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                Comment


                • #9
                  Bare litt herja :P

                  Nei ikke prøvd å justere LSN eller HSN siden sist jeg gjorde det.
                  "Nullstilte" den da jeg sleit med å få starta den, og da funka den fjell.
                  Så stilte jeg inn begge sånn HPI anbefaler bare for å få litt mer futt.

                  Men skal gjøre opp igjen hele bilen nå når jeg får de nye delene, samt. rengjøre den godt før jeg montere alt sammen igjen
                  -HPI Savage X 4.6 Big Block

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X