Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motortemp og tuning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motortemp og tuning!

    Hei, som fersk i gamet nitrobil med nyinnkjøpt kyosho inferno st (brukt bil, men ny gxr.28 motor) har jeg noen spørsmål om innkjøring og motortemperatur.
    For det første, jeg har lest at mange har hatt problemer med å starte disse motorene i det hele tatt. Så ikke med meg, mitt problem var å få den til å gå rolig nok i starten, men med både bunn og topp nål nesten i "friluft" fikk jeg endelig temt den.
    Nå har jeg også lest at motortemperaturen under drift ikke skal bli for høy, men jeg har ikke fått med meg hvor høy den skal bli og heller ikke hvor den skal måles. (På blokka, pluggen, kjøletoppen, bakhjula, antenna eller ved ekvator?) Jada, jeg vet at de siste stedene ikke er riktig, men dere skjønner ikke sant?
    Jeg har nå kjørt gjennom motoren 6 tanker med ultrafet blanding med Big bang 25 fuel og har nå begynt og magre den. (Kjører fremdeles med en blanding som tåkelegger området.)
    Tips mottages med takk.
    Forøvrig er grunnen til at jeg valgte denne bilen at det er en kyoshobutikk i byen og dermed veldig lett deletilgang. (noe jeg kan tenke meg til at en nybegynner kan trenge.)

  • #2
    Tempen måles ved/på pluggen.
    Normal driftstemp ligger vel på ca. 120 grader.Men dette kan variere litt i forhold til motortype,fueltype etc.
    Men pass på at du alltid har en synlig røykstripe etter bilen ved fullgass.
    Ellers så er det masse tips og råd om både innkjøring og tuning på forumet,bare å søke litt.
    John Rune Henriksen
    74 Mod.Oppland.

    Comment


    • #3
      det viktigste er at det alltid ryker av motoren ved pådrag.. da får den godt med smurning.. husk og bytte plugger kontolere pakkninger til eksos osv om den begyner og "fuske" før du begyner og justere for mye.. noen gir motoren noe mer fuel på bunn for og kunne "line" mer på toppen men dette er ikke og annbefale dette er en fin link til motor justering http://www.modellbil.no/shop/forgass...d30cfae9926964
      www.RCsenteret.no

      Comment


      • #4
        min erfaring fra flere gxr28 motorer er at de trives best i området 120-130 grader, men igjen, ingen motorer er like. Temp måler du rett på pluggen ja.

        hvis du har kjørt mer enn seks tanker gjennom den, kan du fint begynne å tune den nærmere optimalen. etter 10 tanker er det bare å gi gass.
        MBX-6-OS-AKA-Byron fuel
        TRF-415MSXX
        DEX410

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X