Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerspørsmål om Losi 8ight-T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynnerspørsmål om Losi 8ight-T

    Hei hei!

    Jeg har så vidt fått testa bilen, og det var mildt sagt sinnsykt morsomt

    Meeeen nå dukker det opp noen små spørsmål som jeg ikke finner så mye om i manualen, håper noen kan hjelpe.

    1:
    Når jeg har slått på bil og kontroll, kommer det en lyd fra gass/brems og styreservo, en lav liten durelyd. Noen idé? Dette skjer ikke før etter jeg slår på kontrollen!

    2:
    Framhjulene svingte litt til den ene siden når kontrollen sto på midtnivå, men dette kunne jeg stille på kontrollen. Er det noen mulighet for å stille dette manuelt på selve bilen?

    3:
    Jeg mener bestemt at framhjulene spriker litt til hver sin side, de står ikke 100% rett framover, er dette normalt? Noe jeg må stille på?

    4:
    Jeg har hørt at det kan lønne seg å gå over skruene, er det noen jeg IKKE må stramme for mye? De som sitter på servoene f.eks?


    Takker for all hjelp
    Last edited by Zniper; 1 April 2009, 20:15.

  • #2
    Originally posted by Zniper View Post
    Hei hei!

    Jeg har så vidt fått testa bilen, og det var mildt sagt sinnsykt morsomt

    Meeeen nå dukker det opp noen små spørsmål som jeg ikke finner så mye om i manualen, håper noen kan hjelpe.

    1:
    Når jeg har slått på bil og kontroll, kommer det en lyd fra gass/brems og styreservo, en lav liten durelyd. Noen idé? Dette skjer ikke før etter jeg slår på kontrollen!

    2:
    Framhjulene svingte litt til den ene siden når kontrollen sto på midtnivå, men dette kunne jeg stille på kontrollen. Er det noen mulighet for å stille dette manuelt på selve bilen?

    3:
    Jeg mener bestemt at framhjulene spriker litt til hver sin side, de står ikke 100% rett framover, er dette normalt? Noe jeg må stille på?

    Takker for all hjelp
    1: Det er vel bare servoene som prøver å sentrere seg. Er ikke no mega problem, så lenge han ikke står på full brems..

    2: Enten kan du leve med at trimmen ikke står på midten på kontrollen, eller så kan du justere lengden på styrestaget

    3: La dekka stå som dem gjør! Er en justeringssak som brukes mest til bane kjøring, og skal ikke være nødvendig å fikle med

    Comment


    • #3
      Originally posted by Zniper View Post
      Hei hei!

      Jeg har så vidt fått testa bilen, og det var mildt sagt sinnsykt morsomt

      Meeeen nå dukker det opp noen små spørsmål som jeg ikke finner så mye om i manualen, håper noen kan hjelpe.

      1:
      Når jeg har slått på bil og kontroll, kommer det en lyd fra gass/brems og styreservo, en lav liten durelyd. Noen idé? Dette skjer ikke før etter jeg slår på kontrollen!

      2:
      Framhjulene svingte litt til den ene siden når kontrollen sto på midtnivå, men dette kunne jeg stille på kontrollen. Er det noen mulighet for å stille dette manuelt på selve bilen?

      3:
      Jeg mener bestemt at framhjulene spriker litt til hver sin side, de står ikke 100% rett framover, er dette normalt? Noe jeg må stille på?

      4:
      Jeg har hørt at det kan lønne seg å gå over skruene, er det noen jeg IKKE må stramme for mye? De som sitter på servoene f.eks?


      Takker for all hjelp

      Hallo!

      Kjører samme bilen selv. Artig sak som duger både på bane men også på litt mer rufsete underlag

      I fare for å gjenta andre:

      1. Som sagt, kun servoen som ikke står helt i "null", så den prøver å sentrere seg. Ingen big deal, men etterhvert vil du kanskje finne det greit å oppgradere den servoen.

      2. Du kan justere det på servoen, men utrolig mye enkelere å kun justere det fra kontrollen.

      3. Hjulene skal sprike. Dette gjør bilen mer stabil i høyere fart og bedre kjøreegenskaper generelt.

      4. Gå alltid over skruene. Det sier seg selv at du ikke skal skru for hard da du stort sett skrur i plastikk.

      Vet ikke om du er ferdig med innkjøringa osv.? Uansett, ikke heng deg nevneverdig mye opp i den "anbefalte" temperaturen, som det står i manualen. Min erfaring er at motoren trives best mellom 110-120 grader med karrosseriet på.

      Neste du gjør er å fylle diffene med olje. Selv kjører jeg 5(front)-7(center)-5(rear). Bilen blir en helt annen å kjøre, pluss at du slipper å slite ut forhjula dine ved at center'n slipper for lett. Følg manualen, alt står der!

      Comment


      • #4
        "3. Hjulene skal sprike. Dette gjør bilen mer stabil i høyere fart og bedre kjøreegenskaper generelt."

        Vel, toe IN, gjør bilen mer stabil i høy fart, toe UT gjør at bilen svinger raskere inn i en sving....men blir noe mer ustabil i høy fart...
        XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
        Xray T3, LRP, Tekin
        Grenland Modellbil Klubb

        Comment


        • #5
          Ikke det at jeg noensinne har prøvd det, men blir bilen mer stabil med TOE IN foran?
          Toe in bak, ja, men... foran?
          MBX-6
          Slash 4x4 rtr
          - Midtskogen Raceway-

          Comment


          • #6
            jeg kjører med 50 000 wt olje i center.. dette er pga at jeg skal klatre litt i grustak osv og vil ha jevn drift på alle 4 hjul
            mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

            Comment


            • #7
              Originally posted by mariuswold View Post
              Vet ikke om du er ferdig med innkjøringa osv.? Uansett, ikke heng deg nevneverdig mye opp i den "anbefalte" temperaturen, som det står i manualen. Min erfaring er at motoren trives best mellom 110-120 grader med karrosseriet på.

              Neste du gjør er å fylle diffene med olje. Selv kjører jeg 5(front)-7(center)-5(rear). Bilen blir en helt annen å kjøre, pluss at du slipper å slite ut forhjula dine ved at center'n slipper for lett. Følg manualen, alt står der!
              Nei, jeg fikk så vidt prøvd den i går, men den skal nok kjøres ferdig i løpet av dagen

              Vil det si at det ikke er olje i diffene fra fabrikk?

              Er det ingen måte å få servoen til å sentrere seg?

              Takk for hjelpen alle sammen

              Comment


              • #8
                originalt fra fabrikken er de foran:70000wt midt:10000 og bak:5000
                mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                Comment


                • #9
                  Regner med at du mente 7.000 og ikke 70.000 på front diffen
                  Kato Lystad 72 mod.
                  Align T-rex 450, Align T-rex 600, Hyperion F3A, Multiplex Acromaster,
                  Parkzone Trojan T-28, Spitfire EPO, E-Sky big lama "Cokebottle edition"2.4GHz

                  Comment


                  • #10
                    stemmer bra det ja..hehe 70 000 er jo diff lock det hehe
                    mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                    Comment


                    • #11
                      Hei igjen alle sammen

                      Nå har jeg kjørt bilen på veldig fet blanding 15% nitro (eller var det 10%?) ca 1,5 liter, også litt lett kjøring med 25% for å ikke få for brå overgang. Etter dette kjørte jeg en stund relativt hardt med 25% og bilen går veldig bra må jeg si

                      På slutten av dagen skulle jeg ta siste runde for å tømme tanken, og tror dere ikke gass-servoen tok kvelden, på full gass. Bilen fortsatte jo rett fram kan dere si, men med utrolig flaks traff den et forballnett og la seg på rygg for så å dø ut. Jeg vet ikke hvorvidt det er bra for den å ligge slik på full gass uten noen motstand på hjula? Ny servo er kjøpt inn fra Smallsize og innstallert

                      Jeg har noen spørsmål etter litt bruk, here goes.

                      1: Failsafen min virket først ikke som den skulle i det hele tatt, men kan det være fordi Spektrum mottakeren ikke var innstilt på brems men kun i nøytral stilling så den sloss med failsafen om hva som er riktig posisjon når signalet mangler? Jeg har i allefall nå stilt både mottaker og failsafe på samme posisjon, og det ser ut til å virke bra.

                      2: Jeg synes bilen løfter framhjula litt vel mye, etter første ordentlige tur var tre av gummidekka løse etter noen skikkelige ballongdekk Disse er nå limt fast igjen, kan dette unngåes eller i allefall minskes litt ved å stille demperene foran litt mykere og stivere bak?

                      Takk for hjelpen!
                      Last edited by Zniper; 21 April 2009, 15:35.

                      Comment


                      • #12
                        Godt du er fornøyd Kan ikke si annet selv!

                        1. Om det funker så funker det jo!

                        2. Fyll tykkere olje i centerdiffen. Bilen kommer med et oppsett fra fabrikk, men det er ikke sikkert dette oppsettet passer din kjørestil og de områdene du kjører på. For å forklare enkelt det som skjer: Når du akslererer møter bakhjulene mer motstand enn hva forhjulene gjør. Centerdiffen overfører da mer krefter til de hjulene med minst motstand. Tykkere olje vil utjevne dette forholdet mer og mer, helt til du fyller i difflock olje og bilen vil dra tilnærmet likt foran og bak. Som sagt, prøv deg frem, kanskje med 15 eller 20 i center, evt. 40 eller 50 om du bare skal herjekjøre utenfor bane.

                        Du kan evt. justere dempene hardere bak, sånn at bilen ikke "legger" seg når du akselererer, dvs. at chassiet holder seg mer vannrett, men å bytte olje vil nok gi bedre utslag.

                        Good luck
                        Last edited by mariuswold; 21 April 2009, 15:30.

                        Comment


                        • #13
                          Jøss hvor ble det av andre halvdelen av innlegget mitt, det sto da mer der i stad

                          Det var et spørsmål 3 der, når jeg trykker bremsen helt inn så jobber servoen veldig med å holde den der, skal det stilles et End Point Adjusment på brems slik som på gass? Finner ikke noe spesielt om dette i manualen..

                          Takk for svar Marius!

                          Comment


                          • #14
                            At servoen jobber er ikke noe stort problem, så lenge du ikke holder bremsen lenge inne om gangen (dvs. veldig lenge). Du kan selvfølgelig legge inn end point, men ettersom bremseskiven blir slitt må du justere dette for å opprettholde lik bremsekraft og kompensere for slitasjen (jo tynnere bremseskive jo mer utslag trenger servoen). Selv har jeg alltid latt servoen jobbe på bremsen og tror de aller fleste gjør dette.

                            End point på gassen er stort sett for å spare forgasseren for unødvendig slitasje ved bruk av sterk servo eller begrense vandringen fra å være 100%.

                            Comment


                            • #15
                              Hei.. Hvis det er losi 8ight rtr du har, så er det ikke noen overraskelse at servoen din
                              tok kvelden, de som følger med bilen er elendige!! Invester i ny servo til både gass og styring av god kvalitet..

                              Angående at den trekker for mye på forhjulene, så er det helt riktig hva som blir sagt her, fyll olje i diffene dine, selv har jeg 7000 foran, 10000 i senter og 5000 bak...
                              Team Losi 8ight-T, GRP28, spektrum dx2.0

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X