Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jato Hop-Up

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jato Hop-Up

    Hei!

    Nå har jeg sett mye på diverse deler jeg kunne tenkt meg å bytte/oppgradere på jatoen min, men jeg har ikke peiling på hva som faktisk er bra/bedre og ikke. Det er en 100% stock Jato 3.3

    Har en del spørsmål:
    -rpm sine a-arms (bærebro?) er de bedre enn de originale? Exo carbon har jeg liggende og de blir nok bare liggende siden det karbon greiene ikke tålte noe som helst.
    -Og hvordan skal jeg få bakhjula til å peke beint fram å ikke innover i framkant. Det ser jo så merkelig ut. Har det egentlig noen hensikt at bakhjula peker mot hverandre i fremkant?
    -Hvilken demperolje og fjører burde jeg bruke framme og bake og lønner det seg å bytte dempere?
    -Og bensinslangen...trenger den å være så lang?
    -Framhjula mine er meget slarkete sideveis og å skru ut og inn på de "turnbuckles" greiene (norsk navn?) gjør ikke styringen strammere. Må jeg justere/bytte den grå plastgreia disse turnbuckels stagene er fast i?
    -Hvilke deler er et must å oppgradere for en som liker å kjøre hardt?
    -Hvilke dekk er det beste valget til å kjøre på gress, grus og til dels sand? Har Talon nå og de har funka bra så langt, god ide og fortsette med disse, eller prøve noe annet når disse er utslitt?

    Som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk på det å modifisere og forbedre radiobiler.

    Takk til alle som føler for å gi meg noen gode råd!

  • #2
    Originally posted by Smulen View Post
    Hei!

    Nå har jeg sett mye på diverse deler jeg kunne tenkt meg å bytte/oppgradere på jatoen min, men jeg har ikke peiling på hva som faktisk er bra/bedre og ikke. Det er en 100% stock Jato 3.3

    Har en del spørsmål:
    -rpm sine a-arms (bærebro?) er de bedre enn de originale? Exo carbon har jeg liggende og de blir nok bare liggende siden det karbon greiene ikke tålte noe som helst. RPM er veldig solid, mye sterkere enn orginalt, oppgrader ettervert som det ryker
    -Og hvordan skal jeg få bakhjula til å peke beint fram å ikke innover i framkant. Det ser jo så merkelig ut. Har det egentlig noen hensikt at bakhjula peker mot hverandre i fremkant? Det er meningen at bakhjulene peker litt inn, det blir kalt "toe-in" og er med på å stabilisere bilen.
    -Hvilken demperolje og fjører burde jeg bruke framme og bake og lønner det seg å bytte dempere? Så lenge de virker så er det vel ikke et stort poeng å bytte? Hva slags demperolje du måtte velge er opp til hva slags kjøreegenskaper og til hvilket bruk du har.
    -Og bensinslangen...trenger den å være så lang? Definer SÅ lang, den skal være lang nok.
    -Framhjula mine er meget slarkete sideveis og å skru ut og inn på de "turnbuckles" greiene (norsk navn?) gjør ikke styringen strammere. Må jeg justere/bytte den grå plastgreia disse turnbuckels stagene er fast i?Det er flere ledd i styringa som gir slark, det er ikke en isolert del. Noe slark må du leve med, det er det selv i de råeste onroad bilene. Men å legge på skiver og bytte slitedeler jevnlig minimerer slark.
    -Hvilke deler er et must å oppgradere for en som liker å kjøre hardt? Du oppgraderer det som viser seg å ryke ofte, eller som ikke virker godt nok.
    -Hvilke dekk er det beste valget til å kjøre på gress, grus og til dels sand? Har Talon nå og de har funka bra så langt, god ide og fortsette med disse, eller prøve noe annet når disse er utslitt? Nei, hva syns du selv?

    Som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk på det å modifisere og forbedre radiobiler.

    Takk til alle som føler for å gi meg noen gode råd!
    Ikke blakk deg på hopups, sørg for at bilen er tipp topp med slitedeler (kulelager, clutch, filter, plugger, dekk osv.)
    Skal du investere i noe som varer så legg heller pengene i skikkelig elektronikk, bedre styreservo, sender/mottager, verktøy osv. dette er deler du tar med inn i neste bil (noe som gjør fremtidige biler billigere og bedre).
    MBX-6
    Slash 4x4 rtr
    - Midtskogen Raceway-

    Comment


    • #3
      Ok. Da blir det invistert i oppgraderinger etter hvert som ting går i stykker eller rett og slett ikke er godt nok lenger

      Bensinslangen er ca 30 cm lang originalt på Jatoen, skal jeg bare la den være så lang, eller kan jeg klippen den så sen blir f.eks 15-20 cm lang? Bryr mej ikke meg å gjøre noe hvis ikke det har noe å si.

      Takk for svarene!

      Comment


      • #4
        Ca 10-15 cm fra potte til tank og 20-30cm fra tank til motor er ganske vanlig.
        Det er fysisk mulig å strekke slangen direkte fra tank til motor (ca 5 cm) men da er det veldig lite fuelslange som er med på å "regulere" eller utjevne trykket fra tanken.
        Min eneste kjepphest med fuelslange er at den skal være gjennomsiktig (relativt) slik at man lett kan se fuelen/bobler.
        MBX-6
        Slash 4x4 rtr
        - Midtskogen Raceway-

        Comment


        • #5
          Ok. Da lar jeg bare slangen være som den er. Enig i at slangen bør være mulig å se gjennom. Det er vel et must. Nå har clutch-en min tatt kveld...eller fjøra til klossene iallefall. burde jeg Kjøpe nye klosser+fjør og clutch klokke ? eller holder det med klosser+fjør? fjøra har laget noen skrap inni clutch klokke huset

          Comment


          • #6
            Tja, det kommer jo helt an på.
            Vanligvis holder clutch-klokka lenge, bare gi den noen runder med fint sandpapir inni av når du bytter sko og fjærer.
            Clutchlager er forbruksvare, de byttes gjerne oftere enn både sko og fjærer.
            Har clutchen din røket ville jeg erstattet sko, fjærer og lager.
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment


            • #7
              Clutchen har ikke akkurat røket, fjæra har bare gnagd på klokka og strekt seg og blitt missformet. Merket ikke noe når jeg kjørte, bare når jeg var ferdig og trilla bilen langs bakken, da høre jeg skrapelyden og plukket av klokka og så at fjæra var gåen. Hvilke lager er dette da?
              Sånne http://www.rcplanet.com/Traxxas_Ball..._p/tra4611.htm ?

              Comment


              • #8
                Det stemmer sikkert, det står i bruksanvisningen din, eller så kan du måle.
                Jeg bruker avid eller bocabearings, f.eks. sånne: http://www.avidrc.com/product/8/metr...-bearings.html
                Er det gnagd i klokka, eller den er deformert ville jeg byttet den ut.
                MBX-6
                Slash 4x4 rtr
                - Midtskogen Raceway-

                Comment


                • #9
                  Ut fra norwegian modellers sin side må jeg ha 5x10x4 lager. Clutch-klokka har et fint lite spor innvendig etter fjæra så den blir nok byttet ut sammen med resten ja. Bestiller også en del lager i samme slengen så har jeg en stund. De som står i klokka nå er i helt fin stand, jeg sjekket nå nettopp for å være helt sikker. Trodde aldri det skulle bli så utrolig gøy med radiobil, men nå når jeg begynner å komme litt inni saker og ting så har jeg blitt fullstendig hekta!

                  Anngående lager, vil jeg dra nytte av å bestille disse:

                  kontra å bestille disse:

                  ?
                  Last edited by Smulen; 25 February 2010, 22:44.

                  Comment


                  • #10
                    gå for de billigste, det er forbruk. Legg inn en stor bestilling på det du trenger av lager til hele bilen. Du får antagelig full palkke og litt til fra avid eller boca for under 30$, da slipper du moms. Anbefaler Avid sine revolutions, de er halvt gummiforseglet (gummi mot skitten side).
                    MBX-6
                    Slash 4x4 rtr
                    - Midtskogen Raceway-

                    Comment


                    • #11
                      Ja, men RC Planet har ikke lager av dette merket i den størrelsen og jeg tenkte at når jeg først skal bestille så tar jeg alt fra RC Planet siden det vanligvis er dem jeg bestiller fra, og for å slippe fraktkostnader fra både her-og-der så prøver jeg å samle det i en stor bestilling Men da velger jeg de billige og bestiller mange

                      Forresten. Lurte på om jeg skulle bestille forskjellige clutch klokker og spur gir (ant. tenner) alt etter som jeg skal ha akselrasjone eller fart. God ide eller sløsing med penger?
                      Last edited by Smulen; 25 February 2010, 23:10.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X