Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel, holdbarhet og tilgang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel, holdbarhet og tilgang

    Hei!

    Etter lengre pause fra RC-verdenen, så har jeg lyst til å begynne på litt igjen.
    Jeg skal kjøpe meg en ny nitrotruggy (HPI Trophy 4.6 truggy) og lurer på hva folk anbefaler av fuel til denne.
    Tidligere har jeg vært stor fan av Tornado fuel, motoren jeg brukte denne på både gikk friskt og var enkel å ha med å gjøre (Team Losi med Mach 427/Dynamite-motor).
    Det var da snakk om Tornado 20%. Ser at det anbefales 25% på HPI-motoren, og jeg har en to år gammel uåpnet dunk med 25% Tornado stående.

    1) Hvor godt holder fuel seg når det har stått svalt lagret og uåpnet i f eks 2 år? Er det bare å kvitte seg med, og kjøpe nytt? Har ikke lyst til å kjøre inn motoren med denne fuelen hvis den er utgått på dato og i tillegg vanskelig å få tak i nå til dags.

    2) Så vidt jeg vet, så har ikke antrade i Ski butikk lenger, det var der jeg pleide å kjøpe Tornado fuel. Finnes det noen andre plasser jeg greit kan få tak i dette når jeg holder til i Østfold uten å måtte kjøre i timesvis?

    3) Dersom det viser seg vanskelig å få tak i Tornado (helst 25%), er det noen fuel med tilsvarende egenskaper og kvalitet dere kan anbefale, som er grei å få tak i når man bor i Østfold?



    \\BlackMamba
    TAMIYA Blitzer Beatle (2011) - på vei! - TAMIYA Bush Devil 550 (vintage)

  • #2
    Du svarer litt på ditt eget spørsmål, sikkert det beste å få tak i fersk fuel.

    Elefun sender til deg. Rapicon er bra fuel til truggien.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Corvinus View Post
      Du svarer litt på ditt eget spørsmål, sikkert det beste å få tak i fersk fuel.

      Elefun sender til deg. Rapicon er bra fuel til truggien.
      http://www.elefun.no/rc/fuel.aspx
      Takk, jeg regnet egentlig med det men ville bare sjekke. Da blir det nok å prøve Rapicon!
      TAMIYA Blitzer Beatle (2011) - på vei! - TAMIYA Bush Devil 550 (vintage)

      Comment


      • #4
        Noen som kan bekrefte hva som er sant når det gjelder gammel fuel? for et par dager siden leste jeg om en som hadde hat fuel stående i et fly et år eller mer han bare startet opp det og sa at det aldri hadde hvert noe problem?

        har du en uåpnet dunk med fuel tror jeg det er null problem og bruke den, om motoren din må gå på annen fuel seinere har det ikke noe og si, men det er greit og bytte plugg når man bytter fuel.

        Hvorfor kaste brukenes fuel og gi bort penger?

        Ligger rc butikk i råde ikke langt unna er det Esso?
        Hpi savage flux hp, traxxas summit, Axial scx10, Dji Phantom, Trailfinder 2
        www.rc-utstyr.no

        Comment


        • #5
          Eneste hovedfare er hvis for mye vann har blanda seg med metanolen. Så hvis den virkelig er lagret uåpnet, svalt og tørt og fremdeles ser klar og fin ut kan den funke helt okay. Lagret i en våt kald kjeller på betong med masse kondens hadde drept den på langt mindre enn 2 år. Så det blir veldig individuelt.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Corvinus View Post
            Eneste hovedfare er hvis for mye vann har blanda seg med metanolen. Så hvis den virkelig er lagret uåpnet, svalt og tørt og fremdeles ser klar og fin ut kan den funke helt okay. Lagret i en våt kald kjeller på betong med masse kondens hadde drept den på langt mindre enn 2 år. Så det blir veldig individuelt.
            Takk for gode tips. Tror ikke jeg gidder å ta noen sjanser, så blir sikkert å bestille ny. Skal uansett åpne og sjekke den!
            TAMIYA Blitzer Beatle (2011) - på vei! - TAMIYA Bush Devil 550 (vintage)

            Comment


            • #7
              Jeg har fløyet NM i modellfly på 8 år gammel fuel. Null problem, så lenge kanna har vært tett og lagret tørt. Men som altid og særlig med litt eldre fuel, så må man være nøye med og kjøre den varm/tom og ha i after run olje på slutten av dagen! Husk også på og forvarme motoren før oppstsrt (særlig i begynnelsen) og vær obs på temperaturen (bruk IR måler) under innkjøring og etter.

              Man kan fremdeles handle direkte hos Antrade. Ring og avtal, så møter du han på lageret på Sofiemyr!
              Kristian Mattsson 28 år. Konkurrerer i F3C (helikopter), F3A Nordic (motorfly) og F3P Advance (innendørs motorfly). Syssler også med 1/8 fuelbuggy, 1/10 elektrobuggy (RWD), 1/10 fueltouring, 1/12 track, 7,5 hydrobåt, 7,5 V-bunnsbåt, 7,5 OTA, fueldrevet snøscooter, sjøfly og veteran helikopter/fly/bil/båt.

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X