Har ennå tilgode å bli frakjørt av en 5b med være seg 23cc eller 26cc og jeg kjører 30,5 RacePortet med originaldreva. Mulig det er forskjell i pipekombinasjon som er tellende, ikke vet jeg.
Så du anbefaller motoren?
Daniel Luciani - 89 - Oslo - STOLT eier av en Baja 5b SS ( 99,9% Ferdig..! )
Helt klart en motor å anbefale. Når det er sagt så er jeg ikke i tvil om at det er mye å hente fra de mindre motorene. Det er ingen tvil om at jo mindre cc jo mer turtall kan en få. Så potensialet ligger der.
Den 27,2 reed motoren er nok en bedre allrounder enn en 30,5 porta er, rett og slett fordi den er mer brukervennlig på flere typer underlag. + At det er ingenting i veien med å kombinere turtall og krefter.
Reed er heftige greier.
Det hele kommer an på hvodan du har tenkt å bruke bilen. Jeg kjører i fin løs sand og da liker jeg å ha så mye krefter fra bunn som mulig. Om du i tillegg kombinerer det med en pipe som kompenserer for tapt turtall så har jeg det optimalt.
Smaken er som baken.
Last edited by goddamnswede; 15 February 2008, 18:56.
sigpic
HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum
Jaau,er vel meir det at eg driter pengar,så på ein måte stemmer jo det:mrgreen:
Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,
Dette med motor er en rar greie......spesielt her i Norge tror jeg...:mrgreen:
Her lever vi ennå i den troen at jo større, jo bedre....dette stemmer ikke bestandig.
Den motoren som crazybeetle og goddamnswede referer til, er pr d.d markedets aller heftigste motor..... ( iflg meg/RC-Racing)
Kan gi Dere et godt eksempel på hvor god produsenten mener denne er;
Har i lang tid fulgt med på en diskusjon på HPI-forumet (i lenger tid enn du tror Trond..:wink: ).
Der skal de teste "de mest oppegående" motorene som finnes på markedet, litt for nøyes skyld, litt for å sette en standard/slutt på alle diskusjoner ang hvem motor som yter mest osv osv....
Av hva jeg har skjønt, så vil alle produsentene teste 30,5cc, dette antakelig fordi mange Bajaeiere kjører med denne motoren, samt at dette er den heftigste motoren de har.
Bortsett ifra Oneill Brother`s, de sender en Reed Ported 27,2 med Reed....:wink:
Egentlig syns jeg det er rart at ingen har reagert på dette på HPI forumet, Oneill har jo også Reed ported 30,5 med Reed.........men her er nemlig kluet med denne motoren; den har nesten akkurat den samme torquen som en 30,5, samt slår en 23cc på rpm.....
Med andre ord; Torque rett oppunder en 30,5 og 21.000 rpm...Denne motoren er uslåelig....
Sist jeg pratet med Dan hos Oneill, fortalte han at dette var den eneste motoren de hadde som fikk Dynotesteren til å stå å riste, nesten umulig å kvele den....:mrgreen:
Så over til alle som kommer med råd ang slike ting som det blir spurt om akkurat her, være forsiktig med rådene...
Det er ikke mange av Dere som overhodet har prøvd noe annet enn en stock 23/26cc og eventuelt den motoren Dere har i bilen akkurat nå.
Greit å si at man er fornøyd med det man har selv, men når folk spør om hva som virkelig er heftig, så ti heller stille enn å kom med råd om noe du ikke kan.... (hvis du ikke er 100% sikker på at det du svarer er riktig da.......det holder nemlig ikke at du/Dere har lest noe på et forum rundt i verden, svar når du vet/har fått erfaringen. Mannen må jo ut med en del dollar, kunne jo vært hyggelig for ham å få det han er ute etter...)
Den spesialsydde motoren til HPI Baja er faktisk noe av det absolutt heftigste som er å få tak i, den er mer heftig enn den som er til MCD....grunnen er enkel,; HPI Baja med sine 10kg(??) og RWD trenger ikke like mye Torque som en MCD med sine 12kg/4WD.......derfor mer power over hele registeret.
Skal du være "tøffest i gata", så gå til anskaffelse av en slik motor, det er ingen annen motor som har mulighet til å svare en Reed Porta 27,2 med Reed og WT-771 forgasser...
Dessuten er denne motoren lagd for å holde, den har samme levetid som en stock Zenoah 26ccm!
(så hvis du ikke er av den typen som på død og liv skal drepe alt som havner i dine hender, har du motor i lang tid. ( Bare husk 5% olje, samt to tanker med innkjøring. )
Enig med deg i dette med at ikke alltid stor motor er best.
Ingenting av motorene jeg hadde i min Marder slår den 23ccm HPI Bajaen jeg satte i til slutt.
Denne og Jetpro, overasket alle her oppe som så bilen i aksjon.
Hvis jeg skulle velge om igjen ville jeg aldri valgt 29 og 30 JEG syns turtall spekteret blir for lite,men det er meg.
Reed motoren 27,2 har momentet fra 29longstroke samt turtallet fra en raceportet 26 22000 rpm.Denne kombinasjonen syntes jeg var gull.
Tenk deg en motor som drar ræva fra 29ccm men fremdeles varver 2100 med litt fet\sikker blanding :mrgreen:
Forestill deg hvilken START du får men samtidig en høy toppfart UTEN 8000 RPM cluch fjærer som noen har.
Dette er alt prøvd i 4x4 fg og mcd 4x4 uten 23 cc som er testet i bobla
Jeg vet ikke hvordan reed\raceportete 30cc funker sikkert ok!
men turtall er tross alt lik fart og fart er bra.
som GDSWEDE skriver er det mye bruken som bestemmer motorvalget
Jeg tror nok at en race portet går like bra i fart men"reed kills"i starten
Men igjen dette er bare min mening
Last edited by ingar0001; 15 February 2008, 21:54.
CC racing vil stille med en modda 26cc i denne testen du snakker om.
Vi andre dødelige må også få lov til og uttale oss om våre ERFARINGER
Motor velger man utifra bruksområde og kjørestil.
Hvem har sagt du ikke skal det?
Problemet er at når folk som vil innvestere i en "grom" motor spør om hva som er best/værst/ gromest, så er det veeeeldig få her inne, inkl deg selv, som faktisk kan uttale seg om dette, grunnet den lille erfaringen man har av alle de forskjellige motorene.
Dette være seg ccm, Race Ported, Reed Ported, forskjellige forgassere, hvem motor passer til hvem potte, hvilken motor passer til hvilken bil osv osv.......
Enig i dette du sier med at motor velger man etter bruksområdet og kjørestil, men det er ikke spørsmålet her, spørsmålet var vel; Hva er ekstremt? Og da bør man svare på akkurat det..........
Dessverre er ikke en Race Ported 30,5ccm motor veldig ekstremt :wink:. Fungerer sikkert greit for deg og din kjørestil, men dette var ikke spørsmålet.
Derfor så skrev jeg det jeg gjorde, bedre om den som spør får svar på det han faktisk spør om, enn en hel masse svada.....
Beklager at jeg ikke har vært flink nok til å følge med, hadde ikke fått med meg at CC racing stiller med en 26cc..........
Takk for avhandlingen!
Dette var så grundig argumentert at valget er greit å ta! Mye penger, ja. Men ser man pengebruken overe tid, målt i antall timer med underholdning er ikke dette mye å snakke om. Alle vet vel hva en real bytur koster...
Skal kjøre den orginalt en liten stund før jeg setter igang, hadde satt pris på om du kunne komme med forslag til hva annet som må byttes på bilen hvis en slik motor skal inn. Dette med bremser har jeg regnet ut selv, men andre ting
Motor, luftfilter, pipe, drev ( stål (?) ) feks..? Det er noe jeg skal gjøre med min, om jeg ikke får nok power ut av den med den orginale 26ccm motoren med RN potta som kommer i Mars..
Hvilke radio skal du bruke til bilen? Kjøpe ny, eller har du fra før?
Daniel Luciani - 89 - Oslo - STOLT eier av en Baja 5b SS ( 99,9% Ferdig..! )
Nothing beets cubic inches er det noe som heter.
det er vel sant til en hvis grad.
du har så rett I 1:1 biler KUBIKK RULES
Vel snakker man amerikanske biler så heter det det !!
for 20år siden Nå idag finnes det hjelpemidler som datasprut turbo
vanninjektion nos OG REED exsos porter rave rev ypvs osv.
Exempel: en kar fyr her har en omega 2.0T med div hjelpemidler
på 1\4 mila møtte han en corvette med 454ci BB.Chevy`n dro starten ca 50meter siden ble det bare opel !! 2L mot 7.4L (omtrent 700 hk i begge)
Poenget er: Det man ikke får i kubikk må man ta igjen med turtall for å få inn mer luft Det å finne middelveien mellom turtall og moment samt et bredt moment register er viktigere for oss en 1:1 bilene siden vi ikke akkurat har 6 trinns kasser ENDA
Foresten finnes det noen mopeder,cross,skutere som er under 20 år uten reed ventiler
de fleste har jo en 23cc eller en 26cc sittende i bilen, da er det jo en kostnad og kjøpe en helt ny motor til 3800kr mener jeg.
Når du da får race ported,stuffed crank og 813 forgasser for ca 1500-1700kr. og bygger om din gammle motor, må jeg spørre om forskellen er vert disse pengene(som du eventuelt kunne brukt på en Billet Reed Induction Crankcase)
hvor offte trenger man toppturtallet egentlig, når man kjører frem og tilbake for og teste toppfart? Men hva vet jo jeg
Det er kanskje greit og høre på erfaringer fra folk som har lest og prøvd litt også. Hpibajaforum har 6500 medlemmer, de fleste som bygger og leverer motorer er også der, og da er det klart at en man uansett hvor mye han kan om motorer eller har prøvd dette ut, kan det ikke måle seg med erfaringene til flere tusen. Min mening da
Robert Birkevaag 71 mod Hpi Baja27.2 Promod ts reed case/Propipe/Lauchenbacker/Futaba4pk sigpic
Er det noen grunn til at man ikke kan kjøpe en Reed-porta topp og bytte ut i forhold til en race-porta topp? Reed-delen koster jo et par hundrelapper ekstra, men det ville nok jeg ha spytta i når jeg først skulle ha oppgradert motoren min.
Comment