Ok. Men mener du Stalle at en reed porta zenoah har nok kompresjon til å utnytte 98 oktan?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Guide for innkjøring av LS motor.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by jorgenms View PostHmm ok. Er det noen måte å øke kompen på sånn uten videre?
Comment
-
Originally posted by jorgenms View PostOk. Men mener du Stalle at en reed porta zenoah har nok kompresjon til å utnytte 98 oktan?
om du får meir power, ja det må du prøve sjølv...
Du gjør iallefall ikkje noko galt ved å bruke 98 octan, bilen går ikkje dårlgere. Eneste du kan oppnå er at bilen går betre .Last edited by Stalle; 9 October 2009, 11:14.
Comment
-
Originally posted by Stalle View PostHehe...ja, Veeelllldig mange har en feil oppfatning av dette med octantall og kva de betyr, det opplever jeg kvar dag ettersom jeg driver en Shellstasjon.
Hovedforskjellen på octan er at til høgre octan - dess meir sen-antennelig er drivstoffet men lengre brenntid hvis dere forstår og derfor opplever mange en viss effektøkning ved bruk av 98 octan kontra 95 octan og iallefall på motorer med større kompressjon. Det sier seg og sjølv at en misser effekt hvis drivstoffet selvantenner pga. friksjonen/trykket da opning/lukking på porter/ventiler da blir helt feil enn ved at den antenner når den skal.(ved antenningskilde).
1:1 bileiere opplever tenningsbank ved bruk av feil octan.
På 1:1 biler kan det også vere direkte skaderlig for motoren ved bruk av feil octan.
Comment
-
Dess betre hvis du har tilgang til den.
Ikkje alle steder i Norge en får kjøpt 99 octan.
Det spesielle med V-Power typene er at de avgir mindre sot ved forbrenning og at den løsner opp allerede tilstedeværende sot og får den da blåst ut.
Ikkje alle har trua på V-Power men eg veit at den soter mindre og at den inneholder et rensende produkt som i tillegg renser motor og attpå til hindrer at forbrenningsrester forblir og fester seg i motor dvs. renere motor.
Iallefall på 1:1 bila sitter forbrenningsrester igjen på helst de trangeste plassene som tildels dyser som forsyner sylindrene med drivstoff. Sitter det urenheter her, så får du en ugjevn dusj inn i forbrenningskammeret og en del av drivstoffet forblir uforbrent.
Dette fører til økt drivstoffforbruk og urenere forbrenning(mer sot oa.).
V-Poweren løser opp desse urenhetene og du vil få en finere og betre støvning av drivstoffet inn i forbrenningskammeret, dette fører da til at drivstoffet blir fullstendigt forbrent, mere power og mindre drivstoff forbruk.
Men som med alt her i verden er det alltid noen som ikkje vil tro dette sjølv om det er så såre enkelt å forstå.....
På 2T-bila våre er vel fordelen den at den soter mindre enn ordiær drivstoff samtidigt løser soten som allerede er der til en viss grad.
Comment
-
Originally posted by REED272 View PostHei. Har du kjøpt ny motor? Da må du lese dette.
1. Prosedyre for innkjøring av standard motorer.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 4% olje i bensinkanna. Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Hva gjelder stock zenoah 26 ccm så er det ikke vits med noen form for innkjøring, bare kjør forsiktig rundt den første tanken å unngå å ha full gass i mer enn 5 sekunder.
2. Prosedyre for innkjøring av tuning motorer.
Nesten samme fremgangsmåte som over men ikke helt.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2.5 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Håper dette er til hjelp for de som trenger det.
Mvh. Fredrik Strønen.Fg Baja Buggy 26cc HPI Savage x 4.6 2011 modell
YouTube "channelen" min : http://www.youtube.com/user/ravn111
Radioutstyr: HobbyKing 2,4 GHz radio, Acoms 2,4 GHz radio, Hitec og Power HD servoer!!!!
Comment
-
Originally posted by Stalle View PostDess betre hvis du har tilgang til den.
Ikkje alle steder i Norge en får kjøpt 99 octan.
Det spesielle med V-Power typene er at de avgir mindre sot ved forbrenning og at den løsner opp allerede tilstedeværende sot og får den da blåst ut.
Ikkje alle har trua på V-Power men eg veit at den soter mindre og at den inneholder et rensende produkt som i tillegg renser motor og attpå til hindrer at forbrenningsrester forblir og fester seg i motor dvs. renere motor.
Iallefall på 1:1 bila sitter forbrenningsrester igjen på helst de trangeste plassene som tildels dyser som forsyner sylindrene med drivstoff. Sitter det urenheter her, så får du en ugjevn dusj inn i forbrenningskammeret og en del av drivstoffet forblir uforbrent.
Dette fører til økt drivstoffforbruk og urenere forbrenning(mer sot oa.).
V-Poweren løser opp desse urenhetene og du vil få en finere og betre støvning av drivstoffet inn i forbrenningskammeret, dette fører da til at drivstoffet blir fullstendigt forbrent, mere power og mindre drivstoff forbruk.
Men som med alt her i verden er det alltid noen som ikkje vil tro dette sjølv om det er så såre enkelt å forstå.....
På 2T-bila våre er vel fordelen den at den soter mindre enn ordiær drivstoff samtidigt løser soten som allerede er der til en viss grad.
Fly: ExtremeFlight Yak 54 110" m/DLE-111 (35%) |Slick 360 m/RCG-50 (30%) |Yak 54 m/MLD-28 (25%) |Sebart AngelS 50E| Bil: Tamiya
Radio: Spektrum DX8
Comment
-
Bruker stort sett å kjøpe ny/fersk bensin og blander den med Panolin olje hver gang jeg kjører bajan.
Sist gang kjøpte lit for mye og har nå 2L med ferdig blandet bensin som har stått i 3-4 uker.
Lurte på om den kan brukes, eller den kan sikkert brukes, men er smøringsevnen til den Oljen i bensinen like bra selv om den har stått ferdig blandet i 3-4 uker?
Takk.LOSI 5ive-T+VRC Pipe+ DemonRC 2 Speed
Comment
-
Er bare noen tastetrykk unna å bestille meg en V3 Baja fra RC racing.
Blir da den første large scalen bilen min.
Litt nyskjerrig på dette med innkjøring av large scale motorer, nå som gradestokken kryper langt ned på de blå i norges land.
Noen som har noen meninger/erfaringer med dette?
Er det i det hele tatt mulig å kjøre inn en large scale i 0 til -10 grader?Who says size doesn't matter?
Traxxxas Revo
HPI Baja V3 27.2ccm VRC side pipe. DX3S.
Comment
-
Originally posted by OSM View PostEr bare noen tastetrykk unna å bestille meg en V3 Baja fra RC racing.
Blir da den første large scalen bilen min.
Litt nyskjerrig på dette med innkjøring av large scale motorer, nå som gradestokken kryper langt ned på de blå i norges land.
Noen som har noen meninger/erfaringer med dette?
Er det i det hele tatt mulig å kjøre inn en large scale i 0 til -10 grader?
Det er ikke anbefalt å kjøre inn eller bruke LS biler når det er mer enn 12-13 minus.
Comment
-
Jeg lurer på om jeg kan kjøre Zenoah 26cc stock på 98 oktan? Vil jeg få en effektøkning, eller vil det bli det samme?Fg Baja Buggy 26cc HPI Savage x 4.6 2011 modell
YouTube "channelen" min : http://www.youtube.com/user/ravn111
Radioutstyr: HobbyKing 2,4 GHz radio, Acoms 2,4 GHz radio, Hitec og Power HD servoer!!!!
Comment
Today's Birthdays
Collapse
(RS) Radiostyrt.no Statistics
Collapse
Topics: 39,683
Posts: 440,447
Members: 18,929
Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Comment