Announcement

Collapse
No announcement yet.

Guide for innkjøring av LS motor.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Guide for innkjøring av LS motor.

    Hei. Har du kjøpt ny motor? Da må du lese dette.

    1. Prosedyre for innkjøring av standard motorer.

    Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 4% olje i bensinkanna. Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.

    For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
    Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
    Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!

    Hva gjelder stock zenoah 26 ccm så er det ikke vits med noen form for innkjøring, bare kjør forsiktig rundt den første tanken å unngå å ha full gass i mer enn 5 sekunder.



    2. Prosedyre for innkjøring av tuning motorer.

    Nesten samme fremgangsmåte som over men ikke helt.


    Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2.5 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.

    For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
    Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
    Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!

    Håper dette er til hjelp for de som trenger det.

    Mvh. Fredrik Strønen.
    Last edited by Guest; 26 May 2008, 21:58.

  • #2
    Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.


    Vel, 5% av 5l. er vel 2,5 dl og ikke 2dl. Var iallefall det før....
    As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
    Spektrum DSM racing system, MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .W/Re-load`s Edition TS Reedcase 30.5cc

    Comment


    • #3
      Originally posted by REED272 View Post
      Hei. Har du kjøpt ny motor? Da må du lese dette.


      2. Prosedyre for innkjøring av tuning motorer.

      (...) bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.(...)

      Mvh. Fredrik Strønen.
      Skrævaleifen som har vært på ferde ja.

      5% er 2,5dl olje i 5 liters kanne.
      sigpic
      If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
      If you put men on a planet without science, they will believe in God.

      Comment


      • #4
        Her var det en trykkleif ja.

        Comment


        • #5
          ja det var en skikkelig trykkleif det der ja
          Hpi Baja 5b SS,cy26 marine with DS shell , DDM rear dom., GH alu parts, WT 813 carb, spektrum DX3.0

          Comment


          • #6
            Er ikke Shell sin 2 takts racing olje for motorsykler å anbefale?
            Baja 5b 26cc - tune pipe, more mods later...

            Comment


            • #7
              95 blyfri opp i mot 98 blyfri, noen meninger?

              Har endelig fått meg zenoah topp på bajaen, og skal begynne å kjøre inn i morra. Noen som har noen lure argumenter for om jeg skal kjøre med 95 eller 98?

              Er snakk om zenoah 27,2 reed porta.
              Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

              Comment


              • #8
                Originally posted by jorgenms View Post
                95 blyfri opp i mot 98 blyfri, noen meninger?

                Har endelig fått meg zenoah topp på bajaen, og skal begynne å kjøre inn i morra. Noen som har noen lure argumenter for om jeg skal kjøre med 95 eller 98?

                Er snakk om zenoah 27,2 reed porta.
                Høyere oktan har ett mer riktig tenningspunkt
                slik sett bør du bruker V-power osv...


                Men om det har noe å si på så liten motor er noe annet, på børsa mi yter den ca 10hk mer enn med vanlig 95..

                fiser du rundt i en typisk miljøbil tjener du ikke noe på det...
                Jeg tok en baja, kjøpte en HAAUG med bling og options og hva fikk jeg ???

                En Baja

                Comment


                • #9
                  Rett sagt :
                  98 oct. har et høyere antenningspungt, dvs. at den antenner senere enn det 95 oct. gjør.
                  Fordelen med 98 oct. kontra 95 oct. er at du minsker risken for selvtenning,dvs. at risken er mindre for at den antenner før den skal, gjør den det får man feiltenning(fortenning).
                  Derfor fyller alle gatebilgutta høgst mulig octan på bila sine då de bilene ofte har høg kompressjon og har dermed høgre risiko for nettopp sjølvantenning pga. høg friksjon.(friksjonen antenner drivstoffet før stemplet når helt opp for å bli antent av f.eks. gnisten på en tennplugg).
                  Har du en trimma motor så bruk 98 octan men du kan også bruke V-Power 99 oct. el. høyere men anbefaler ikkje å bruke drivstoff høyere enn 99 oct. puhhh...
                  Grunnen til at en får mer power på 98 octan er at ettersom den har en tregere forbrenning blir forbrenningen mere langvarig i sylinder enn med drivstoff med lågare octan, dermed får stempelet en større og lengre skyv..
                  Last edited by Stalle; 9 October 2009, 02:39.
                  As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
                  Spektrum DSM racing system, MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .W/Re-load`s Edition TS Reedcase 30.5cc

                  Comment


                  • #10
                    Endelig noen som er inne på dette med oktantall.
                    Som oftest når jeg hører om dette, kommer det alltid en drittunge og siat, oioi, tenk å hatt 1000 oktan da, da hadde det blirr fart da, eventuelt flybensin!
                    hehe.
                    OTteknikk.com

                    Comment


                    • #11
                      takker for svar. da tester jeg ut vanlig 98 oktan

                      Flybensin tror jeg ikke hadde funka så bra, da de kjører på en blanding av parafin og diesel Krever nok en del mer komp...
                      Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

                      Comment


                      • #12
                        Skal du ha noe utbytte av et høyt oktantall så må du samtidig øke kompresjonen i motoren vesentlig eller har det null effekt.

                        Det enkleste å greieste er å kjøre på 5% olje hvis du har en trimmet motor og 95 blyfri.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm ok. Er det noen måte å øke kompen på sånn uten videre?
                          Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

                          Comment


                          • #14
                            Det har jeg ikke greie på.

                            Comment


                            • #15
                              Hehe...ja, Veeelllldig mange har en feil oppfatning av dette med octantall og kva de betyr, det opplever jeg kvar dag ettersom jeg driver en Shellstasjon.

                              Hovedforskjellen på octan er at til høgre octan - dess mindre antennelig er drivstoffet men har lengre brenntid hvis dere forstår og derfor opplever mange en viss effektøkning ved bruk av 98 octan kontra 95 octan og iallefall på motorer med større kompressjon. Det sier seg og sjølv at en misser effekt hvis drivstoffet selvantenner pga. friksjonen/trykket da opning/lukking på porter/ventiler da blir helt feil enn ved at den antenner når den skal.(ved antenningskilde).
                              1:1 bileiere opplever tenningsbank ved bruk av feil octan.
                              På 1:1 biler kan det også vere direkte skaderlig for motoren ved bruk av feil octan.
                              Last edited by Stalle; 12 January 2010, 01:46.
                              As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
                              Spektrum DSM racing system, MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .W/Re-load`s Edition TS Reedcase 30.5cc

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X