Hei. Har du kjøpt ny motor? Da må du lese dette.
1. Prosedyre for innkjøring av standard motorer.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 4% olje i bensinkanna. Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Hva gjelder stock zenoah 26 ccm så er det ikke vits med noen form for innkjøring, bare kjør forsiktig rundt den første tanken å unngå å ha full gass i mer enn 5 sekunder.
2. Prosedyre for innkjøring av tuning motorer.
Nesten samme fremgangsmåte som over men ikke helt.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2.5 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Håper dette er til hjelp for de som trenger det.
Mvh. Fredrik Strønen.
1. Prosedyre for innkjøring av standard motorer.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 4% olje i bensinkanna. Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Hva gjelder stock zenoah 26 ccm så er det ikke vits med noen form for innkjøring, bare kjør forsiktig rundt den første tanken å unngå å ha full gass i mer enn 5 sekunder.
2. Prosedyre for innkjøring av tuning motorer.
Nesten samme fremgangsmåte som over men ikke helt.
Bruk en god syntetisk 2 takts olje, bland 5% olje i bensinkanna. Ikke 4% eller 6% men 5% det er ekstremt viktig!!!! Dvs. har du en 5L kanne så heller du 2.5 desiliter olje i bensinkanna. Oljer som anbefales er Panolin, Klotz og Putoline osv.
For å gjøre det som skrives i denne kolonnen trenger man ikke å ha servoer, radio etc. tilkoblet eller installert. Ha et medium flatt skrujern for hånden.
Pump bensin inn i motoren ved hjelp av primerpumpen på forgasseren.
Dra kjappe drag i snorstarten til motoren starter. Nå skrur du INN tomgangsnålen til du hører at motoren får vesentlig høyere turtall. Umiddelbart når du har gjort dette skrur du UT LSN til du hører at motorens turtall synker VESENTLIG. Det er helt vanlig at motoren stopper i ny og ne pga. veldig rik blanding. Den kommer også til å stoppe av og til fordi pluggen blir full av sotavleiringer. Da kan du enten bytte plugg eller rense pluggen med stålbørste ol. Motoren skal gå på denne blandingen til den har brukt 2 tanker. Etter det kan du begynne å justere motoren magrere til den går som den skal. Ta deg god tid til innkjøring!!
Håper dette er til hjelp for de som trenger det.
Mvh. Fredrik Strønen.
Comment