Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 Abarth-prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 500 Abarth-prosjekt

    Hei -ny på forumet -tenke jeg skulle presentere bilprosjektet mitt (det første, hvis man ser bort fra en Wild Willy tidlig på åttitallet): Brukt og mishandlet FG stadium (Jeep) chassis, nyrestaurert og med gjennomført "karosseriarbeid". Mye kjedelig å velge mellom på karosserifronten, men det finnes da noen lyspunkter! (Alle detaljer på karosseriet er hjemmelaget.)












    Attached Files

  • #2
    Hei, og velkommen til forummet..Det der så jo veldig bra ut... Men sitter bakluka og speila like godt fast etter en rundvelt?
    Hpi Baja 5B SS - HPI Baja 5T
    Axial Xr-10 Secret Agent 3.5
    enRoute Berg JXR003
    Losi 5ive - BZM Super 50

    Comment


    • #3
      Den har hatt noen velt av det snillere slaget -og det har holdt, ellers blir det vel muligens et "arbeidskarosseri" og et "gå-bort-karosseri" etter hvert. Jeg synes uansett det er morsommere å bygge enn å kjøre, og bruker det som rekreasjonshobby, og reparasjoner blir jo en del av greia!

      Comment


      • #4
        Dette ser artigt ut! Morsom sak du har der. Har du prøvd å setta på onroadhjul og senka karosseriet? Egentlig så passte dette veldig godt, det er Monster uten å vera alt for masse monster. Har vurdert dette karosseriet til mitt nesta prosjekt, men det blir antakeligvis ett anna "youngtimer" karosseri.
        Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
        FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

        Comment


        • #5
          Har ikke prøvd onroad -er jo relativt ferskt dette her, men jeg ville ikke hatt noe særlig mindre hjul -synes den er kul med såpass størrelse på hjula (Ø170 x 90mm), men kunne tenkt meg noe mindre sporvidde bak, f.eks ved hjelp av felger med litt mer innpress -får se om jeg lager noe etter hvert. Ved fullt komprimert fjæring ligger hjula med bare et par mm klaring i hjulbuene, men bakhjula stikker litt langt ut. Har tenkt på onroadhjul, men de er bare Ø145 x 80mm. Fiaten er i utgangspunktet en 1:5 short wheel base (465mm), men Ø120mm turing car hjula blir visuelt latterlig små -det skyldes vel at Fiaten som er så liten i utgangspunktet er "oppskalert" endel for å få 465mm akselavstand og blir bl.a 10cm bredere enn det originale Jeep-karosseriert. Hvis man beregner skala som funksjon av akselavstand 465mm på modellen og 1840mm i full størrelse gir dette skale 1:3,96 (ca 1:4), derfor blir alle hjul og tilgjengelige karosseridetaljer til 1:5 for små til Fiaten. Upraktisk, men kult at den da faktisk er en kvartskalabil -og det har jo vært gøy å lage alle alu-detaljene!

          Har forøvrig merket meg Capri'n din -er litt svak for klassiske biler med litt skikkelig gjennomført arbeid...

          Comment


          • #6
            Ja viss det er nesten skala 1/4 så blir det jo litt feil med 1/5-hjul. Kunne det gått an med MCD-hjul på denne? Dei har jo samme 18 mm firkant i navet, og dei bygger 17 mm mindre utover på kvar side i forhold til FG sine hjul. Finns i forskjellige størrelsar og. Eg har ein FG Marder også som eg har bygd om til onroad med Ford Focus-karosseri, du kan jo ta ein titt der viss du skulle få meir onroadplaner

            Det første eg la merke til på karosseriet ditt var alle detaljane, ser eg detaljar så får eg vatn i munnen, hehe
            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

            Comment


            • #7
              Takk for tipset med MCD-hjul -Dekkinnfestingen ser ganske lik ut som FG, vet du (eller noen andre) om FG(stadium)-dekkene passer på MCD-monsterfelgene?
              Det er vel disse som er aktuelle:
              http://www.largescalerc.com/mcdmonst...pokewheel.aspx

              Fant Focusen din -også et bra stykke arbeid der! Ser du har brukt bend fra rørlegger'n til eksosen -har samme planer for å lage en overgang mellom kammeret og den ekstra potta jeg nå har stående vertikalt -for å få den liggende på tvers under luftfilteret.

              Comment


              • #8
                Eg må sei meg usikker på det med MT-felgane til MCD, det er kun onroad/rallyhjul eg har vore borti frå dei. Uansett så vil dei vel bygga lenger ut enn det du har på bilen no vil eg tru. Her vil du forresten finna dekk og felgar, litt meir lokalt og ikkje mange kronene dyrare heller

                Ja du fann den ja? Det blei bra det etter mi meining, måtte jo uansett få leda eksosen vekk så kvifor ikkje berre gjera det med stil mens eg først var i gang? Det blir nok sjåande bedre ut på din også det når du får potta på litt mindre "halv åtta"
                Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                Comment


                • #9
                  OK -ser ut til at det ikke hjelper med de store MCD-felgene heller... Takk for hjelpen uansett!
                  Da står det igjen noen alternativer:
                  Esprimentere med FG sine truckhjul med "extension" ringer både på innsiden og utsiden, men det kan se ut til at de har 5mm større dia på felgene en monster/stadium ...
                  eller
                  Dele en Stadium FG-felg på utsiden og innsiden av senter -ta 7mm mer på utsiden -bytte side på ringene og lime sammen. (Kan også bruke de bredere Monsterfelgene for å få litt "maskineringsmonn".)
                  eller
                  lage en 3D-modell av en Fiat-felg med riktig størrelse og innpress -og sende til noen med cnc-dreibenk å finne ut hva det vil koste og maskinere i alu.
                  Blir nok liggende litt på vent dette her...

                  Comment


                  • #10
                    Det med liming og flytting av senter kan jo bli suksess. Dei 5 millimetrane kan vel gå an å strekka gummien over.

                    Men dei felgane til MCD Buggy trur eg har større diameter enn onroad/rallyfelgane, så viss du bruker dei felgane ilag med onroaddekk så kan jo det gå an kanskje. Reknar med innpresset blir ganske det samme som på onroad/rally-felgar
                    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                    Comment


                    • #11
                      Litt gammel tråd denne men fiaten er blitt konvertert til elektro med mamba monster fra CC hvis jeg ikke husker helt feil. sist jeg pratet Knut Tore så skulle reggen sendes i retur da han hadde den versjonen som kan brenne opp
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Fiat goes Willy!

                        Hei igjen, er ikke så forumsk av meg lenger, så det blir noen år mellom innleggene...
                        Som forrige taler presiserte har bilen blitt elekrisk, og i tillegg bygget om til 4WD. Overgangen var dramatisk, 4WD gjorde bilen kjørbar, og dobbelt så mange hester gjør dette til det nærmeste man kommer Rallycross i glansdagene.

                        Karosseriet fikk selvfølgelig juling og ble etter hvert byttet ut med lexan. Med klare vinduer åpner det for mere detaljer, bl.a fikk den sjåfør (utrolig hva man finner på ebay)
                        Click image for larger version

Name:	DSC_0097.jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	782709Click image for larger version

Name:	DSC_0087.jpg
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	782714
                        Dette var jo gøy, men plast er plast. Detaljene holdt, bakluka og stativet holdt, men plasten sprekker opp. Dermed ble det på tide å bygge nytt, og nå i alu. Litt lei av Fiat nå, og valget falt på Willys Jeep, - "platevennlig", morsom, minnenene fra min første RC: Wild Willy på 80-tallet, og mulighetene for å gjøre litt mer tema ut av det! Ble litt revet med i prosessen så dette tok litt av. Utrolig morsomt byggeprosjekt, blir endel timer og uten alt for mye fritid har det tatt ett års tid, men med beskjeden pengebruk -perfekt hobby.
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20140404_142412.jpg
Views:	1
Size:	55.5 KB
ID:	782710Click image for larger version

Name:	IMG_20140404_142349.jpg
Views:	1
Size:	38.9 KB
ID:	782711Click image for larger version

Name:	IMG_20140404_141939.jpg
Views:	1
Size:	56.3 KB
ID:	782712Click image for larger version

Name:	IMG_20140404_142030.jpg
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	782713
                        Chassis er otrent det samme, måtte inn med to styreservoer pga nye, større hjul og økt vekt, som også krevde stivere fjærer og seigere demperolje. Det elektriske er litt utvidet med lysstyring og 300A hovedrélé/nøkkelbryter ++. Nå er byggingen viktigere enn kjøring for meg, så at den RC-messig har fått litt reduserte kjøreegenskaper i forhold til Fiaten er ikke så viktig. Tyngre, og et høyere tyngdepunkt gjør sitt, blir egentlig ganske lik en full size bil, og på en måte morsommere og kjøre siden du ikke kommer unna med sleivete kjøring som man ellers gjerne gjør med RC. Med de enorme kreftene fra CC er ikke kraftmangel noe problem -og vekten gir et mye bedre grep -så fremkommeligheten og akselerasjon er helt grei for å si det mildt...
                        Tok endel bilder av mer eller mindre middels kvalitet under bygging og har sydd sammen i en film:


                        God påske!

                        Comment


                        • #13
                          Du vet at med dette er du forpliktet med å ta med den til garasjen, en gang Utrolig flott stykke arbeid!
                          living in the fast lane

                          Comment


                          • #14
                            Takker -må nok utendørs med shwæær plass for dette -nesten 25kg bil med den farten og i solide materialer er jo nærmest for missil å regne...

                            Comment


                            • #15
                              Dette prosjektet gjekk frå å vera kult til å bli dritkult!! Steike så masse tøffe detaljar og. Må jo berre elska det
                              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X